Trend kupovine automobila u Srbiji raste.
Na prvi pogled to je dobra vest. Međutim, rast prodaje novih modela nije kao što je bio prošle godine (16,6 u odnosu na 20 odsto), a pravi problem nastaje kada se pogleda međ "polovnjake".
Naši građani su potrošili preko 400 miliona evra na tačno 137.296 polovnih automobila koji su zaključno sa 31. oktobrom stigla u Srbiju je, mahom iz Evropske unije. Od te cifre više od 85 hiljada su automobili proizvedeni između 2000. i 2005. godine sa EURO 3 motorima, pišu "Večernje novosti".
Sa EURO 4 motorima je uvezeno 32.230 "polovnjaka", 17.400 sa EURO 5 i samo 2.639 vozila sa EURO 6 motorima (proizvode se od januara 2014).
Na osnovu podataka koje je "Novostima" dostavila Srpska asocijacija uvoznika novih automobila i delova, čak 106.000 uvezenih vozila je starosti od 10 do 18 godina.
"Prema važećim evropskim, ali i našim propisima, mogu se prodavati novi automobili samo sa ekološkim standardom evro 6. I dok u EU planiraju da zabrane i korišćenje vozila sa evro 4 motorima, kod nas se pušta uvoz vozila i sa evro 3 standardom", kaže generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila Boban Nikolić.
Duplo veća emisija štetnih gasova
Prosečna emisija štetnih gasova kod uvezenih polovnih vozila je 220 do 230 CO2 po pređenom kilometru, a kod novih koji se nalaze na našem tržištu 126 grama!
Već naredne godine Srbiju očekuje otvaranje Poglavlja 27, po kome jasno stoji da će i naša zemlja poresku politiku morati da određuje prema emisiji štetnih gasova.
"Trebalo bi obratiti pažnju na činjenicu da li su ti uvezeni automobili uopšte i opremljeni katalizatorima i da li su oni ispravni. Nedostatak filtera ili čak i kompletnih katalizatora prouzrokuje emisiju opasnih čestica u atmosferi, koje dokazano, izazivaju ceo niz respiratornih bolesti, pa i najtežih tumora", kaže Dragan Škrnjić, stručnjak za ekologiju u automobilskoj industriji.
Opasnost na drumu
Pojedini stručnjaci upozoravaju i da su automobili koji se uvoze, većinom prešli ogroman broj kilometara i da su tehnološki zastareli, kao i da predstavljaju opasnost na drumu ne samo zbog emisije štetnih gasova. Iako je Srbija pre dve godine pooštrila proceduru za uvoz polovnih vozila i dalje se uvoze vozila koja u zemljama zapadne Evrope ne bi prošla ni tehnički pregled.
Najviše polovnih uvezenih vozila u prvih deset meseci je marke "folksvagen" - 21.476. Slede "opel" sa 17.309, "pežo" sa 14,782, "reno" sa 13.533 i "fijat" sa 10.791 voizilo. Od luksuznih brendova najviše smo uvezli polovnih "mercedesa" (7.492), "audija" 6.878 i nešto preko šest hiljada BMW-a.
U oktobru više "lend rovera" nego "lada"
Što se tiče novih putničkih automobila (bez LKV-a), u prvih deset meseci kupljeno je 18.459 komada. "Škoda" je najpopularnija sa 2.330 prodatih modela. Slede "fijat" sa 1.956 komada i "folksvagen" sa 1.602. Od proizvođača koji su prodali preko hiljadu novih modela, tu su i "opel", "reno", "dačija", "ford" i "tojota".
Kada se pogleda oktobarska prodaja, prodato je nešto preko dve hiljade novih automobila. Veoma je zanimljiv podatak da je u desetom mesecu novog vlasnika našlo čak 45 luksuznih "lend rovera", a samo 35 "lada".
Među lakim komercijalnim vozilima (LKV) apsolutni šampion je "fijat", koji je od 1. januara do 31. oktobra ove godine prodao 1.180 novih vozila, što je udeo od skoro 30 odsto u ovoj kategoriji četvorotočkaša.