Više od 5.500 automobila širom sveta koristi isključivo vodonik kao pogonsko gorivo
Do kraja godine se očekuje da svetom tutnji preko 6 hiljada automobila koji idu na vodonik, stoji u izveštaju analitičarske kuće "Information Trends".
Samo u prva tri kvartala ove godine prodato je više od 2.400 takvih automobila, što pokazuje zainteresovanost kupaca za ovakav tip vozila.
I vojska ide na vodonik
Autori izveštaja kažu da će do 2021. najmanje deset proizvođača imati "vodonične" automobile u svom portfoliju. Do tada se očekuje da se bitno popravi stanje sa pumpama za točenje vodonika, što je jedna od glavnih prepreka u daljoj prodaji ovakvih vozila.
Kakav je princip rada ovih automobila? Vodonik iz rezervoara se u gorivoj ćeliji meša sa kiseonikom iz vazduha pri čemu se oslobađa električna energija koja služi za pokretanje vozila. Nusprodukt ovog procesa je voda, odnosno njena para.
Najviše H2-vozila ima u SAD (oko 50 odsto). Najmnogoljudniji kontinent je zastupljen za oko 40 odsto, što znači da u Evropi ima tek nekih 500 komada, iako je mreža pumpi raširenija nego u Americi.
Već sada automobile sa gorivim ćelijama imaju "Tojota", "Leksus", "Hjundai", "Kia", "Honda", "Mercedes", "Ford" i "BMW". Međutim, samo tri modela je moguće kupiti.
Ubedljivo najpopularnija je "tojota mirai", koju smo mogli da vidimo na Salonu automobila u Beograda prošle godine, a tu su i "hjundai iX35 FCEV" i "honda klariti".
Ulazak u H2-trku su najavili indijski "Tata Motors", kao i mala velška kompanija "Riversimple", koja testira model "raza" (Rasa), koji je nazvan po latinskom terminu "tabula raza" (prazna tabla).
Reč je o malom dvosedu teškom samo 580 kilograma. Vodonik napaja gorive ćelije koje stvaraju energiju za elektro-motore ukupne snage od samo 8,5 kW (oko 11,5 KS). I pored toga, bez problema ide 100 km/h, a sa jednim rezervoarom može preći oko 500 kilometara.
Njegov autor, koji ima iskustva u auto industriji, kaže da mu nije bio cilj da napravi automobil koji zagađuje manje, jer "i to malo predstavlja veliki problem".
"Raza" će se tokom 2018. testirati u velškom okrugu Monmautšir, a plan je da se pojavi u prodaji 2020. godine, za kada je najavljen i izlazak BMW-ovog H2-modela.
Nakon dvoseda, "Riversimple" će ponuditi i verziju sa četvoro vrata i isto toliko sedišta, kao i mali kombi.
Zanimljivo je da kompanija ne želi "razu" da prodaje na klasičan način, već kroz zakup koji bi, osim vozila, pokrivao i troškove osiguranja, goriva, održavanja i amortizacije.
Šta vi mislite o ovom trendu, koji iako nije nov na tržištu, čini se da tek sad uzima zalet?