A kako stoje stvari, SUV modeli se tek "zaleću"
Zahvaljujuci kompaktnim SUV modelima "Folksvagena", "Forda", "Pežoa" i "Seata", ovaj tržišni segment u Evropi je porastao za više od 25 odsto u prvih devet meseci ove godine.
Prema podacima kompanije "LMC Automotive", ocekuje se da ce ove godine biti prodato rekordnih 1,8 miliona SUV automobila (povecanje od 20 odsto u odnosu na 2016). Tim tempom, do 2020. godine prodaja ce porasti na 2 miliona jedinica, a 2021. godine SUV modeli ce ciniti trecinu ukupne prodaje automobila, u odnosu na dosadašnju cetvrtinu.
Najpopularniji model je i dalje "nisan kaškai", a sledi "folksvagen tiguan", cija je prodaja ove godine povecana za 45% zahvaljujuci novom modelu. U prva tri kvartala ove godine, još jedan model beleži neverovatan rast. U pitanju je evropski automobil godine i automobil godine u Srbiji, "pežo 3008", cija je prodaja porasla za cak 157%.
Deset najprodavanijih modela u Evropi (poredenje januar-septembar 2017. – 2016.):
Pored same popularnosti, zanimljiva je i cinjenica da se sve više prodaju modeli sa višim paketima opreme. Više od trecine "3008" prodatih u oktobru bile su verzije s najjacim specfikacijama, dok je cak 70 odsto prodatih "ford kuga" bilo s najvišim opcijama opreme (Titanium paket 43 odsto, a ST 27 odsto).
Krosoveri se razlikuju od klasicnih automobila i po prosecnoj ceni. Tako je u septembru prosecna cena kompaktnog SUV-a u Nemackoj iznosila nešto manje od 32 hiljade evra, a klasicnog automobila iz iste klase oko 26.400 evra. Zato i ne cudi toliko forsiranje "terenaca" od strane proizvodaca automobila.
U ovim zemljama su najpopularniji (udeo u ukupnoj prodaji do 31.9.2017.):
1. | Letonija | 18,3 odsto |
2. | Estonija | 18,2 odsto |
3. | Irska | 17,7 odsto |
4. | Litvanija | 14,3 odsto |
5. | Španija | 13,5 odsto |
6. | Madarska | 12,8 odsto |
7. | Norveška | 12,8 odsto |
8. | Finska | 12,4 odsto |
9. | Austrija | 11,4 odsto |
10. | Velika Britanija | 11,3 odsto |
Ima se para i za luksuz
Pored kompaktnih SUV modela, raste prodaja i njihovih luksuznijih varijanti. Novi modeli "Volvoa", "Audija" i "Mercedesa" su najznacajniji igraci u Evropi.
Prošle godine su "volvo XC60", "audi Q5" i "BMW X3" bili po prvi put popularniji od "mercedesa E klase" i "BMW-ove serije 5".
Vozili smo najpopularniji SUV!
U izveštaju analiticarske kuce "JATO Dynamics" stoji da je XC60 najpopularniji SUV u ovom segmentu sa preko 52.000 komada u prvoj polovini godine. Ovaj model je i najprofitabilniji automobil u istoriji ovog švedskog brenda.
Deset najprodavanijih modela u Evropi (poredenje januar-jun 2017. – 2016.):
Iako se nalaze u prvih deset, BMW-ovi puleni X3 i X4 beleže pad prodaje jer su u pitanju modeli izašli pre nekoliko godina. Novi X3 je u meduvremenu stigao, a sledece godine izlazi i sledeca generacija "iks-cetvorke".
Prema proceni kompanije "LMC Automotive", ocekuje se da ce do kraja godine u Evropi biti prodato oko pola miliona luksuznih SUV modela srednje velicine. Lider je nemacko tržište, koga u stopu prati Velika Britanija. Prodaja u ove dve zemlje cini 46 odsto ukupnog broja ovih automobila.
Pored novog "BMW-a X3", tržište mnogo ocekuje i od modela, kao što su "alfa romeo stelvio", "rejndž rover velar", "jaguar f-pejs" i "mercedes GLC kupe".
Kao i kod jeftinije "brace", i ovde kupci prosecno daju više novca nego prilikom kupovine klasicnih sedana. Nemci su u prvoj polovini godine davali 4.000 više evra za SUV modele, pokazuju cifre iz kuce "JATO Analytics".
Jedan od razloga za ovako visok cenovni prosek leži u cinjenici da su njihovi bazni modeli odlicno opremljeni. Tako "BMW X3" u ponudi ima modele iskljucivo sa (skupljim) xDrive pogonom na sva cetiri tocka, dok "Volvo" u osnovnoj opremi nudi veliki broj sigurnosnih tehnologija.
Na cenu utice i ekologija, odnosno hibridni modeli, koji su znacajnije skuplji od proseka, a nalaze se u ponudi vecine proizvodaca.
A super SUV?
Sledece godine, pored "tesla modela X" stižu i drugi elektricni SUV modeli. Za pocetak "jaguar I-pejs" i "audi e-tron", a zatim i "mercedes EQ" i elektricni "BMW X3".
Nakon svega, jasno je da je SUV segment zlatna koka automobilske industrije, tako da se necemo skoro otarasiti kabastih cetvorotockaša. A i zašto bismo?