Skupština Srbije počela raspravu o izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koje, između ostalog, predviđaju smanjivanje tolerancije na količinu alkohola u krvi vozača sa 0,3 promila na 0,2 promila.
Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanovic rekao je da su izmenama predvidene strožije kazne za nasilnicku vožnju, poput preticanja kolone preko pune linije ili prolaska kroz crveno svetlo, a za vožnju sa više od 2 promila alkohola u krvi predviden je obavezan zatvor od 30 do 60 dana ili kazna rada u javnom interesu od 240 do 360 sati, 14-16 kaznenih poena i devet meseci zabrane upravljanja vozilom.
Zbog nevezivanja pojasa umesto dosadašnjih 5.000 dinara kazna ce biti 10.000 dinara.
OVDE je sve - i nove kazne i par olakšica u vožnji
Opozicioni poslanik Marko Ðurišic upitao je ministra kako je moguce da neko zbog vožnje Brankovim mostom u suprotnom smeru, što je klasican primer nasilnicke vožnje, ne završi u zatvoru, vec bude materijalno kažnjen.
"I onda on kaže: 'Ma, nema veze, imam para, platicu'. U kakvom je stanju ova država kad se to dogada i da li ce ove izmene zakona biti primenjivane onako kako piše?", upitao je Ðurišic ministra policije.
Krajem februara, 46-godišnji muškarac priveden je nakon što je vozio u suprotnom smeru preko Brankovog mosta u Beogradu, a potom je predat sudiji za prekršaje.
Ministar policije je na to odgovorio da je on APSOLUTNO ZA TO SE IZREKNU NAJTEŽE MOGUCE SANKCIJE ZARAD BEZBEDNOSTI U SAOBRACAJU.
"To smo i uradili ovim izmenama zakona. Ja imam malo dete i ja sam za najteže sankcije. Ovaj što je vozio u kontrasmeru njemu je izrecena mera po važecem zakonu, a i sad je u nadležnosti zdravstvene institucije", rekao je Stefanovic.
....
Ministar je prethodno naveo i da je izmenama predvidena i pojacana odgovornost vozaca koji prevoze decu, jer ce se deca moci prevoziti samo u odgovarajucem bezbednosnom sedištu, odnosno na podmetacu za sedenje u zavisnosti od uzrasta i visine.
Predloženo je i smanjenje kazni za pojedine prekršaje, poput vožnje u zaustavnoj traci, ili ako je vozacka dozvola istekla za više od šest meseci, jer se smatra da je to propust koji vozac može da napravi, a koji nema veze sa vozackim znanjem i sposobnostima.
"Pojedine radnje se više ne smatraju prekršajem - preticanje bicikala, radnih mašina, tarktora, motokultivatora, odnosno zaprežnog vozila, preko pune linije, pod uslovima propisanim zakonom, jer smo uocili da leti to utice na stvaranje kolona, što smanjuje bezbednost na putevima", rekao je Stefanovic.
Za kategorije mladih i neiskusnih vozaca pooštreni su uslovi pod kojima oni mogu da dodu do vozacke dozvole, kao i to da ne mogu upravljati vozilom sa snagom motora vecom od 80 kilovata sve dok ne steknu spremnost i iskustvo da upravljaju vozilom s vecom snagom, što ce procenjivati strucnjak.
Za mlade vozace je predvidena nulta tolerancija za alkohol, zabrana telefoniranja tokom vožnje, zabrana vožnje izmedu 23.00 i 6.00, a predvideno je i da mogu da prevoze najviše tri lica, ukljucujuci i lice pod cijim nadzorom voze.
Maksimalna kazna do 120.000 dinara
Izvor: MONDO/Stefan Stojanović
Predvideno je više slucajeva kršenja odredaba novog zakona za koji je zaprecena maksimalna kazna do 120.000 dinara.
- vožnja pod uticajem alkohola od 1,2 do 2,0 promila;
- vožnja bez položenog ijednog vozackog ispita; vožnja pod zabranom;
- prekoracenje od 80 do 100 kilometara na cas van naselja;
- od 50 do 70 kilometara na cas u naselju i od 50 kilometara na cas u zoni usporenog saobracaja;
- ista kazna i za vožnju po neosvetljenom delu puta bez ukljucenih prednjih svetala;
- prolazak na crveno ako se na pešackom nalaze pešaci;
- preticanje odnosno obilaženje vozila koje se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešackom prelazu;
- za preticanje kolone pod pratnjom;
- nepropuštanje vozila pod pratnjom;
- prelazak preko železnicke pruge kada je to zabranjeno.
Stefanovic je rekao da je izmenom zakona predviden i obavezan video nadzora prilikom vršenja tehnickih pregleda koji ce biti povezan posebnim programom sa MUP-om.
"Važno je da vozac bude sposoban, ali važno je da i vozilo bude bezbedno", podvukao je Stefanovic i dodao da se posebno propisuju uslovi za kontrolore tehnickog pregleda - njihov broj, radni status, ali i nespojivost poslova, odnosno to da nece u radno vreme moci da se bave održavanjem, popravkom, osiguranjem i registraciom vozila.
Takode, predvidene su i nove mere kontrole za auto-škole, kako bi se povecao kvalitet obuke, i to kroz jedinstveni informacioni sistem u koji ce se "slivati" svi podaci vezani za osposobljavanje kandidata, ukljucujuci i audio i video zapis polaganja ispita.
Time se, kaže ministar, sprecava manipulativno ponašnje bilo kog ucesnika u obuci.