MONDO Portal/Marko Čavić Ajfelov toranj u Parizu

Izlog Kulturno-informativnog centra Srbije (KIC) u Parizu više od deset dana krasi skulptura Diznijevih junaka Mikija Mausa i Paje Patka postavljenih u položaj koji asocira na seksualni čin, a neprimerene figure postavljene su ispod velike fotografije Belog anđela iz manastira Mileševa koja je i svojevrsni zaštitni znak ove ustanove, navode "Večernje novosti".

 Ove figure za šefa srpske diplomatije Ivicu Dačića su neprihvatljive kao slika srpske kulture.

"Program Kulturno-informativnog centra u Parizu utvrđuje Ministarstvo kulture. Ipak, moje lično mišljenje je da su ovakve postavke skandalozne i svakako nedostojne ustanove u kojoj su izložene", smatra Dačić.

Na fotografiji koju su u redakciju "Novosti" dostavili čitaoci iz Pariza prikazane su velike plastične statue Diznijevih junaka postavljene na centralno mesto izloga Kulturnog centra. Kako je "Novostima" objašnjeno u KIC-u u Parizu, sporna skulptura delo je umetnika Milorada Stajačića, i ona je sastavni deo izložbe "Kraj i početak", otvorene 9. avgusta.

Iza ove postavke stoji petoro autora iz Srbije okupljenih u umetničku grupu "Dimenzija". Njihova dela postavljena su na sva tri izložbena nivoa u pariskom KIC-u.

Direktor KIC-a u Parizu, dramski pisac Radoslav Lale Pavlović sporne figure u izlogu objašnjava umetničkom slobodom i ističe da je projekat koji uključuje spornu skulpturu prošao na konkursu Ministarstva kulture.

"Nisam u poziciji da žiriram koji sadržaj je prikladan, a koji nije. Projekat 'Kraj i početak' prijavljen je na konkurs koji svake godine raspisuje Ministarstvo. To znači da je izložbu ocenjivala stručna komisija koja je i dala zeleno svetlo da putuje u Pariz. Mogu samo da kažem da je postavka izazvala veliko interesovanje Parižana, a već sada je jasno da će biti najposećenija izložba koja je organiovana u KIC u više godina unazad", rekao je Pavlović za "Novosti".

On napominje da je autoru skulpture Mikija i Paje u "akciji" i sam postavio pitanje primerenosti ovog sadržaja, ali da je shvatio da je reč o svojevrsnoj provokaciji.

"Dobio sam jasan odgovor da su oba Diznijeva junaka bespolna bića i da su sve asocijacije proizvod našeg ličnog tumačenja i viđenja. Ova skulptura dakle više govori o nama nego o Diznijevom strip dvojcu. Treba imati na umui da seksualne konotacije u Parizu odavno ne izazivaju pažnju javnosti na kakvu smo navikli u Srbiji", kaže Pavlović.

U Ministarstvu kulture i informisanja objašnjavaju da je izložba "Kraj i početak" delo renomiranog umetnika o kome je svoj stručni sud dala Programska komisija na osnovu dvestotinak predloga na konkursu.

Ovo niste znali o Dizniju (FOTO, VIDEO)

"U savremenoj umetnosti često se dešava da sadržaj zavisi od 'učitavanja', nezavisno od onoga što je umetnik želeo da nam kaže. Ukoliko u ovoj skulpturi vidite eksplicitan čin dvojice strip junaka, ona bi bila neprikladna za ustanovu gde je postavljena. Ako uvažimo umetnikovo viđenje da je reč o bespolnim bićima, ova postavka se ne razlikuje od drugih u Parizu u obliku savremene umetnosti. O Svemu ovome vodio je računa i Programski savet kada je donosio odluke o izboru projekta", rekla je načelnica Odeljenja za međunarodnu saradnju i evropske integraije u kulturi Jagoda Stamenković.

"Neprimereno je da ovakav sadržaj bude izložen u ustanovi koja bi trebalo da promoviše našu kulturu u Evropi. Ne ulazeći u umetničku slobodu, ne smatramo da je seksualni čin Paje Patka i Mikija Mausa pravi domet srpske umetnosti", smatraju Srbi iz Pariza koji su redakciji lista dostavili fotografiju.