Prosečan vek automobila koji se voze po drumovima Srbije je 15 godina (između 13 i 17 godina), pokazalo je istraživanje iz prošle godine.
U skladu sa platežnom moći građana automobili koji se voze i ne mogu da budu noviji, pa se vozači snalaze, "krpe" i nekako odražavaju svoje četvoročkaše u voznom stanju.
Ali, prema najavama iz Ministarstva za zaštitu životne sredine, uskoro bi mogao da bude zabranjen uvoz automobila starijih od 10 godina. Moguće već od naredne godine.
"Postali smo groblje najgorih automobila zapadne Evrope. Razgovaramo o zabrani uvoza sa najlošijim motorima, a tražiću i nove mere", najavljuje ministar Goran Trivan u razgovoru za "Kurir".
S obzirom na to da Srbija pregovara, odnosno pokušava da uskladi svoje standarde sa evropskim, a jedno od najznačajnijih poglavlja na tom putu jeste ekologija, ovo je važna mera. Jer, kaže, ministar, Srbija neće biti primljena u Evropsku uniju dok ne podigne standarde životne sredine.
Srbija, dakle, mora da se ponaša pažjivije prema zaštiti prirode i uslovima života, ali ne samo zato što to traži Evropska unija, već, pre svega, zato što je to dobro za njene građane.
Pročišćavanje vazduha, da ne kažemo "vetrenje Srbije", i te kako je važno, a najveći zagađivači su termoenergetski kapaciteti, gradske toplane... i saobraćaj.
"Kada je reč o saobraćaju, uz saobraćajna zagušenja, posebno pitanje je vrsta vozila koja se koriste. Apsolutno sam protiv toga da se u Srbiju uvoze vozila starija od 10 godina i apsolutno sam za to da se moraju zabraniti najlošiji modeli koji nam dolaze iz zapadne Evrope", poručio je Trivan.
Ministar kaže da se u vladi već razgovara o zabrani uvoza automobila sa najlošijim motorima (evro 3 i 4) i dodaje da će tražiti zabranu uvoza automobila starijih od 10 godina.
"To više nije socijalno pitanje, jer su ta vozila, osim što zagađuju životnu sredinu i nas same, i najmanje bezbedna i najčešći su izazivači saobraćajnih nesreća", ističe Trivan i naglašava da u Vladi Srbije "postoji volja da počne subvencionisanje kupovine hibridnih i električnih vozila".
On smatra da će za šest meseci ili godinu dana automobili sa "evro 4" motorima koštati kao sada oni sa "evro 3" i zato dodaje da nije tačno da ljudi neće imati novca da ih kupe.
"Nisam siguran da je ta logika ispravna. I ja se neću rukovoditi tom logikom. Videćemo šta će pobediti u javnoj raspravi u kojoj će učestvovati različite asocijacije uvoznika, građani, a ministarstvo će doneti odluku", naveo je Trivan.
Upitan da li smatra da bi zabrana izazvala revolt građana, Trivan je rekao da nije njegov posao da izaziva simpatije kod ljudi koji ne vode računa o životnoj sredini.
"Ideja je da napravimo plan da obe mere počnu da se primenjuju od sledeće godine kako bi u budžetu bio obezbeđen novac za subvenciju (za kupovinu hibridnih i električnih automobila), a građani i uvoznici steknu dovoljno vremena da im se prilagode", dodaje ministar Goran Trivan.
FOTOGRAFIJE SA SAJMA AUTOMOBILA 2019.
MONDO TV - HIBRIDNI i ELEKTRIČNI AUTOMOBILI