"Da li će đaci i nastavnici, odnosno profesori i studenti, biti prijatelji na Facebooku, zavisi od toga šta ko od njih postavlja na svoje profile, na koji način koriste tu društvenu mrežu. Privatne fotografije, razmišljanja, stavovi koji se objavljuju na Facebook profilima, nisu nešto što učenici i njihovi nastavnici treba da dele", kaže za MONDO docent pedagoške psihologije na Učiteljskom fakultetu u Beogradu, Nevena Buđevac.

Ona nam je objasnila da odnos između nastavnika i učenika treba da bude topao, prijateljski, da se zasniva na partnerstvu i dogovoru, ali bez intimiziranja do kojeg bi, na primer, moglo da dođe putem Facebook "druženja".

"Vi sa nekim možete da imate prijateljski odnos ali da ipak ne delite intimne informacije. Međutim, ukoliko neki nastavnik ima Facebook profil koji nije ispunjen tom vrstom sadržaja, već ga koristi da bi nastavio komunikaciju sa učenicima u vezi sa nastavnim gradivom, da bi razmenjivali informacije u vezi sa školom, časovima... onda bi imalo smisla da profesori i đaci budu Facebook prijatelji", kaže Nevena i dodaje da je prirodno da đake i studente zanimaju intimne stvari u vezi sa njihovim profesorima.

"To čak i ne treba suviše strogo posmatrati, ali Facebook ipak nije način da se ta vrsta radoznalosti zadovolji, jer se tamo lako prelazi granica umerene otvorenosti.

Problem je, takođe, i u tome što se nastavnici u školi često postavljaju autoritativno, a to je teško spojivo sa Facebook prijateljstvom, što decu može da zbuni. S jedne strane sam strogi nastavnik, a sa druge tvoj Fjes prijatelj u čiji intimni život ti sada imaš delimičan uvid", objasnila nam je Nevena Buđevac koja, bez obzira na ove stavove, ističe da "Internet nije nešto što treba držati dalje od škole".

"Internet može biti veoma koristan u nastavi, motivišući za decu, može da im približi određeno gradivo. U tom smislu bi Facebook mogao da se koristi kao sredstvo za razmenu informacija u vezi sa nastavom. Moglo bi celo odeljenje ili škola, da ima svoj Facebook profil koji bi se koristio za to, naročito ako o tom profilu svi brinu. To je slično onome - hajde da brinemo o svojoj učionici, da na vrata stavimo znak da smo mi to i to odeljenje.  Tako na zajedničkom Facebook profilu odeljenja deca mogu da postavljaju fotografije sa izleta, ekskurzije, da razmenjuju informacije..."

Zamolili smo Nevenu Buđevac da nam da savet - kako da reaguje profesor koji dobije zahtev za prijateljstvo od svog učenika, kao i šta u obrnutom slučaju treba da uradi đak ili student.

"Mislim da od nastavnika nikako ne bi trebalo da potekne ta vrsta inicijative. Možda deci unapred treba reći da ne šalju pozive te vrste, objasniti im zašto to ne treba da rade. Povod za takav razgovora može da bude i kada nastavnik odbije poziv nekog deteta. Bitno je da dete to ne doživi kao lični neuspeh i da se ne razočara.  Zato je neophodno da se nemogućnost Facebook prijateljstva postavi unapred kao princip."

Nevena Buđevac kaže da stvar u vezi sa tim ne mora da se promeni kada se završi školovanje, ili se ode u drugu školu.

"Često je i nastavnicima i učenicima važno da ostanu u kontaktu nakon školovanja, ili promene škole, i to bi bilo lepo nekako obezbediti, ali opet ne vidim da to mora da bude preko Facebooka. To što neko više nije moj đak ili student, ne znači da mi sada odjednom treba da postanemo intimni. Mi to nikada nismo bili, i ne vidim zašto bismo sada to postali. Nije to mnogo štetno, ali ne vidim razlog i smisao."

Veroučitelj u Osnovnoj školi "Petar Kočić", Jelena Vujić, se slaže sa Nevenom Buđevac da društvene mreže nisu dobro mesto susreta nastavnika i đaka.

"Među Facebook prijateljima imam nekoliko bivših učenika, ali ne i onih kojima sada predajem, zato što smatram da društvene mreže nisu mesto gde treba da se 'druže' nastavnici i đaci. Facebook može biti način da se zadire u nečiju privatnost, mada na mom Facebook profilu nema fotografija, obaveštenja, statusa... koji su suviše intimni.

Kada bih imala nekoliko profila, možda bi jedan bio namenjen za druženje sa učenicima, zapravo kao sredstvo da im saopštim neke informacije u vezi sa nastavom, gradivom... jer smatram da Facebook, kao i Internet generalno, mogu da budu korisni u nastavi."

Sa njom se slaže profesorka klavira u muzičkoj školi "Dr Vojislav Vučković", Sonja Lukić.

"Ja sam protiv toga da đaci i nastavnici, ili studenti i profesori, budu prijatelji na društvenim mrežama. Mislim da je to način da i roditelji, koji uglavnom znaju šifre svoje dece, zavire u naš privatni život. Odnos nastavnika i učenika treba da bude prijateljski i opušten u određenim granicama, a Facebook prijateljstvo bi tu granicu moglo da poremeti", rekla nam je Sonja Lukić, koja ističe da posebno ne podržava tu vrstu intimiziranja sa studentima.

"Imala sam priliku da vidim kako asistenti, ali i mlađi profesori, 'lajkuju' privatne fotografije, statuse... studentkinja kojima predaju. Mislim da to nema smisla.

Opravdam pravljenje zajedničkog profila neke studentske ili đačke grupe koje će služiti za razmenu informacija u vezi sa nastavom, gradivom, održavanjem ispita, rezultatima testova... ali sve to može da se radi i putem mejla."

Profesorka klavira kaže da do sada nije dobijala zahteve za Facebook prijateljstva od sadašnjih đaka, osim od nekih kojima drži privatne časove.

"Kada bi mi se to i desilo, usmeno bih objasnila detetu zašto ne treba da se ljuti ili oseća loše zato što njegova nastavnica ne želi da ga prihvati za Facebook prijatelja. S tim treba biti oprezan, kako dete ne bi pogrešno shvatilo zašto je odbijeno. Rekla bih mom učeniku, između ostalog, i da možemo da se 'družimo' na Fejsu kada završi školovanje, kada mu ja više ne budem nastavnik."

Međutim, profesorka biologije, razredni starešina u Osnovnoj školi "Drinka Pavlović", Marina Drndarski, misli drugačije.

"Učenici i nastavnici mogu da budu prijatelji na Facebooku. Imam profil na toj društvenoj mreži i prihvatam učenike za prijatelje kad mi pošalju poziv. Takođe, kada sam onlajn, na Facebooku komuniciramo i porukama. To je naročito zgodno za neka njihova pitanja u vezi sa nastavom ili iz domena zaštite životne sredine. Tako mi je postavljeno pitanje gde mogu da se nabave boje za grafite koje ne zagađuju životnu sredinu", kaže Marina Drndarski i objašnjava kako još Facebook može biti korisno sredstvo komunikacije.

"Kako je naša Škola u projektu 'European schools for a living planet', predloženo je da se nastavnici i učenici koji su ove godine učestvovali na WWF seminaru, uključe na zajedničku Facebook stranicu i razmenjuju izveštaje, misli, savete, fotografije, ideje u vezi sa projektom."

Facebook prijateljica i učenica profesorke biologije, Mila Todorović, nam je rekla kako se "baš lepo osećala" kada ju je njena razredna prihvatila na Facebooku.

"Meni je ok da nastavnici i đaci budu Facebook prijatelji. Niko mi od njih do sada nije poslao zahtev, ali ja jesam nekim nastavnicima i baš mi je bilo drago kada su ga prihvatili. Nekako sam se lepo osećala ali se, takođe, nisam ni ljutila na one koji su me odbili jer su mi kasnije objasnili da Facebook prijatelji možemo da budemo tek kada završim osnovnu školu.

Razredna mi je, na primer, prijatelj na Fejsu, kao i drugima u našem odeljenju. To je super način da nam saopšti neke informacije, ali i da mi nju pitamo - kada ćemo na neku vanškolsku aktivnost, kada će biti rezultati testa, da li nakon raspusta idemo u prepodnevnu ili poslepodnevnu smenu...", objasnila nam je Mila koja ide u šesti razred Osnovne škole "Drinka Pavlović".

Takođe nam je rekla da je uopšte ne zanimaju privatne fotografije nastavnika, kao ni to da li oni gledaju njene.

Učenik  drugog razreda Sportske gimnazije u Beogradu, Nemanja Novaković, takođe kaže da se nikada ne bi na taj način družio sa svojim profesorima, i da nema potrebu da mu oni budu Facebook prijatelji.

"Nemam nikog od mojih nastavnika, ni iz osnovne niti iz srednje škole, među Facebook prijateljima, jednostavno nemam potrebu za tim. Znam da se ni sa kim od njih ne bih dopisivao ili nešto slično. Nisam dobijao, nisam ni slao zahteve za takva prijateljstva."

I njegov mlađi brat Aleksa Novaković,  učenik četrvtog razreda Osnovne škole "Ćirilo i Metodije", takođe ne želi da se na taj način druži sa svojom učiteljicom.

"Mislim da nastavnici i đaci ne treba da budu prijatelji na Facebooku jer je dovoljno to što se viđaju u školi. Zato nikome nisam slao zahtev za prijateljstvo, ni učiteljici, a nisu ni oni meni. Čak ne znam ni kako bih reagovao da mi se to desi. U stvari, mislim da ne bih prihvatio", rekao nam je Aleksa i dodao:

"Facebook je za drugare, nije za školu i nastavnike".