Pobednici konkursa Vladimir i Milan Lojanica predstavili su svoj pobednički projekat kojim je predviđena izgradnja autobuske i železničke stanice u Bloku 42 koje će "čuvati" tri kule u koje će biti smešteni hotelski, poslovni i drugi komercijalni sadržaji.

Plan je da sve tri kule imaju oko 23 sprata i da sve budu iste, ali na različitim lokacijama čime će biti omogućena fazna izgradnja.

"Kule su predviđene da budu visoke do 150 metara, ali na kraju smo uvideli da je to prevelika visina. Ove su niže i imaće oko 23 sprata, biće iste visine, i držaće visinsko težište tog dela. U jednu će biti smešten hotelski sadržaj, a u druge dve poslovni. Motiv od tri kule predstavlja fizičku markaciju te osovine", rekao je Vladimir Lojanica novinarima u prostorijama Urbanističkog zavoda u Beogradu.

Kada je reč o autobuskoj i železničkoj stanici one će biti smeštene u aneksu između tih kula.

Planirano je da buduća moderna autobuska stanica na Novom Beogradu ima 15 dolaznih perona i 60 odlaznih, a to je značajno više od sadašnjih kapaciteta.

"Tu će biti i pratećih sadržaja kao što su parkirališta i to sve će zauzeti oko 18.000 metara kvadratnih", dodao je Lojanica.

Železnička i autobuska će biti nezavisne celine, ali povezane pešačkim i kolskim kretanjima kako bi se povezali i sadržaji.

"Železnička na Novom Beogradu imaće isto oko 18.000 kvadratnih metara. Predviđa se njeno proširenje na osam perona. Svi ostali sadržaji komercijalni, ugostiteljski i trgovački biće smešteni u kule ili u anekse oko tih kula na ostatku prostora", kazao je Lojanica.

On je istakao da jedan deo rešenja usmeren i ka ekološkim aspektima, zbog velike površine gde će biti saobraćaja.

"Dobar deo sadržaja ostaće ukopan iznad nove morfologije zelenih bregova, parkovskih površina, drvoreda... koji bi trebalo da ceo taj konglomerat velikih i komplikovanih zbivanja sakrije nekako van prvog naleta očiju javnosti i prolaznika", rekao je Lojanica.

KADA ĆEMO UGLEDATI BLOK 42 U NOVOM RUHU?

Lojanica je rekao da ne zna koliko će vremena biti potrebno za realizaciju projekta, ali ako postoji "snaga, energija i finansije, autobuska stanica može da biti izvedena za oko dve godine".

Projekat uopšte nije jeftin, istakao je Lojanica, ali je dodao da je reč o velikim infrastrukturnim objektima.

"Nismo govorili o ceni, samo smo se potrudili da napravimo model", rekao je Lojanica.

"Naša odgovornost je da se odazovemo na ovakve zadatke. Ja sam presrećan, ovo mnogo znači u profesionalnoj karijeri, a pogotovo što možete doprineti stvaranju slike jednog novog dela grada. To pričinjava pravo zadovoljstvo", istakao je arhitekta.

Predstavljanju nagrađenog projekta prisustvovao je i gradski mendažer Goran Vesić koji je istakao da da je izbor dobrog idejnog projekta za izradu autobuske i železničke stanice veoma važan za Beograd, jer će  biti u funkciji "verovatno decenijama".

Dodao je da će izmeštanjem Beogradske autobuske stanice iz Karađorđeve ulice, zbog projekta Beograd na vodi, biti izgrađeno još šest manjih autobuskih stanica.

"Potrudićemo se i da sve druge vidove saobraćaja na neki način integrišemo i da taj deo grada postane nešto što do sada nije bio", rekao je Vesić.

On je dodao da će u sklopu novog saobraćajnog terminala postojati oko 180.000 kvadratnih metara poslovnog prostora, kao i da očekuje da će veoma brzo biti pronađene kompanije spremne da investiraju u njihovu izgradnju.

"Dobra strana i prednost ovog rešenja jeste mogućnost da se on fazno gradi, što će verovatno i biti slučaj. U zavisnosti od toga kakve sve investitore budemo imali odlučivaćemo koja faza će da prva da se gradi. Za nas je najvažnije da sami, što pre, izgradimo autobusku stanicu", rekao je Vesić.

Prema rečima direktora Urbanističkog zavoda Beograda Nebojše Stefanovića na konkurs za izradu autobuske i železničke stanice stigla su 54 rešenja iz Srbije, Italije, Bugarske, Nemačke i Velike Britanije koja su morala da ispune saobraćajne, urbanističko-arhitektonske kriterijume, da se uklope u modernističku arhitekturu Novog Beograda, ali i da omogućavaju njegovu faznu realizaciju.

"Trudićemo se da, kada finansijska sredstva to dozvole, ovim konkursima animiramo stručnu javnost, odnosno da pozovemo struku pre izrade planskih dokumenata i detaljnije izrade planskih rešenja", rekao je Stefanović.

(L.S)