• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Mlade u Srbiji najviše ubijaju saobraćajke

 Lana Stošić
Autor Lana Stošić
Izvor mondo.rs

Vodeći uzrok stradanja mladih u Srbiji su saobraćajne nesreće. Najviše ginu oni koji imaju od 17 do 25 godina, a da li su vozili "jugo" ili "audi" nije bitno.

Ukoliko neki roditelj strahuje za svoje dete onda najviše treba da ga plaši saobraćaj, zato što vodeći uzrok smrtnosti kod mladih od 17 do 25 godina nisu bolesti, ubistva, samoubistva ili narkomanija, već saobraćajne nesreće, kaže za MONDO direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.

Komentarišući uzrok čestog stradanja mladića i devojaka na srpskim putevima, Okanović je rekao da je osnovni problem mladih vozača to što nemaju izgrađene odgovarajuće stavove, kao ni potrebno iskustvo.

Takođe, kao veliki problem izdvojio je i "stepen zrelosti karakterističan za taj period, pogotovo kada je reč o muškom polu". Tako govori i statistika, jer su mlađi muškarci najčešće žrtve saobraćajnih nesreća.

Pitali smo Okanovića da li na saobraćajnu nesreću može bitno uticati i ako je neko od aktera bio za volanom u nekom "besnom audiju", "bmw-u", ili "jugu", da li ima razlike?

“Naravno da nije bitno u kom ste vozilu, jer ‘usijane glave u saobraćaju će napraviti problem i sa ‘jugom’ i sa ‘audijem’”, odgovorio je Okanović.  Momci i devojke ginu i u "mercedesu", kao i u drugim automobilima "slabije klase".

KO MOŽE DA UKAŽE PRVU POMOĆ?

Nekome ko je upravo doživeo tešku saobraćajnu nesreću prvu pomoć možete pružiti i tako što ćete samo razgovarati sa njim i pokušati da ga umirite, jer ako dođe do šoka i staha to će još dodatno pogoršati situaciju. Pomoć je i ako staneš i pričaš sa povređenim, pozoveš nadležne i druge koji mogu da ukažu stručnu negu…

Mladi vozači uglavnom krenu u saobraćaj bez dovoljnog i neophodnog znanja, iako imaju vozačku dozvolu. Ne dobijaju nikakvo znanje o pojasu, brzini i alkoholu, kaže Okanović.

"Ima i instruktora koje 'steže' pojas, pa ga odvežu pred učenicima koji pohađaju čas”, rekao je Okanović i istakao da u srpsko školstvo mora da se uvede sabraćajno obrazovanje, ali i promeni sistem obuke u auto školama, jer sadašnji koncept se bazira na “poznavanju propisa, a ne na poznavanju opasnosti”.

Okanović daje i primer. Mnogi od vas sigurno nikada nisu vezali pojas dok su sedeli na zadnjim sedištima automobila, iza vozača ili suvozača, verovatno nimalo svesni posledice koje bi mogle da se dogode usled opasne situacije.

Ako ne vežete pojas pozadi, a vama draga osoba upravlja automobilom i pri prbrzini od 60 kilometara na čas, nailazi na neosvetljen kamion i udara u njega, desiće se “katastrofa”. Ako imate 50 kilograma udarićete osobu ispred vas jačinom od jedne tone. Posledice mogu biti tragične po tu osobu, ali i po vas.

Procene su da bi se vezivanjem pojaseva na zadnjem sedištu, spasilo oko 100 života godišnje. Veoma mali broj ljudi pridržava se tog pravila, a pojedini automobili ni nemaju pozadi pojas, ili se skoro uopšte ne vidi. Kada vam je taksista rekao da se vežate ako ste seli pozadi? Da li vam je to uopšte nekada neko rekao?

SAOBRAĆAJNO OBRAZOVANJE HITNO U ŠKOLE

Uvođenje saobraćajnog obrazovanja u škole pomoglo bi da se ovaj problem ublaži i da mladi u velikoj meri ne budu žrtve tragičnih saobraćajnih nesreća.

Inicijativa za uvođenje saobraćajnog obrazovanja u osnovne i srednje škole je pokrenuta, ali još nema dogovora o realizaciji te ideje i ne zna se kada bi tačno mogla da bude primenjena… Njen cilj je da deca nauče kako da prepoznaju i izbegnu opasnost, a učili bi, između ostalog, i kako nekome da pruže prvu pomoć.

Okanović je rekao da će Komitet za bezbednost saobrćaja, na u čijem je čelu, insistirati na konstantnoj edukaciji, dok će represija biti na drugom mestu.

CRNI BILANS: ZA PET MESECI POGINULO 30 MLADIH

Od 1. januara do 31. maja ove godine poginulo je 192 ljudi na putevima u Srbiji. Od toga je stradalo 27 osoba starosti od 15 do 25 godina. Njih 13 poginuli su kao vozači, a 12 kao putnici. Najviše ginu mladi koji imaju od 17 do 25 godina

Prisetimo se tragične saobraćajne nesreće koja se u desila nedavno u Novom Sadu na raskrsnici kod “Merkatora”.  Stradale su devojke M.L. i V.M. i mladić A.M. Svi nastradali imali su oko 20 godina. Drugim automobilom koji je učestvovao u nesreći upravljao je 21-godišnji D.A.  koji je zadobio nekoliko povreda.

Samo par dana nakon pogibije troje mladih koja je potresla Srbiju, dogodila se nova. Kod Batajnice je poginulo petoro mladićakoji su imali 17 godina. Oni su stradali na delu autoputa u izgradnji koji je bio zatvoren za saobraćaj…

I u jučerašnjoj saobraćajnoj nesreći koja se desila na Ibarskoj magistrali tragično su stradali momak i devojka, Draško Jokić i Aleksandra Radivojević (24) iz Čačka. Oboje su bili na motoru, a od težine povreda preminuli su na mestu nesreće.

I za kraj poruka Damira Okanovića mladim vozačima:

Niko o vama neće imati bolje mišljenje zbog toga što vozite agresivno!

Komentari 13

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

robin hud

Saobracajna,ajde da kazem,kultura,se uci jos od malih nogu,preko zabavista,vrtica,osnovne i srednje skole,ne znam dal sada,ima u skolama,neki predmet vezan za saobracaj...drugo iz auto skola,nam izlaze nespremni vozaci..koji nemaju osnovna i elemetarna znanja..nije samo sesti,u vozili..posto imas vozacku dozvolu...treba znati mnogo toga,o upravljanju vozila,brzina..itd,itd...

Rile

Vlasnik besne tv kupi sinu besan dzip ovaj u besnoj voznji ubije devojku na pesackom prelazu i nikom nista-nezajezljivi advokati odrade svoj posao. Da li se secate u kojoj to zemlji bese?

Putnik 57

Naravno da treba vezati pojas ali ljudi narocito mladi moraju da shvate da sve zavisi od njihove glave,ako se ne postuju pravila i ako brzina nija prilagodjena uslovima puta tu pomoci nema bio vozac za volanom Audija,Juga,Lade ili nekog drugog automobila.

special image