mondo.rs

Da li vas muči nesanica?

Autor:

Prema poslednjim istraživanjima stanja zdravlja stanovnika Srbije, 32,9 odsto anketiranih izjavilo je da se protiv nesanice bori uzimanjem tableta za spavanje.

4
A- A A+

Preporuke u vidu 12 koraka za bolji san nedavno je objavio britanski list "Gardijan", uz podatak da nesanica pogađa jednu od tri osobe na nivou svetske populacije. Listu (eventualno) korisnih saveta sastavio je prof. Ričard Vajsman sa Univerziteta u Hertfordširu.

U Srbiji ne postoje podaci koliko je osoba koje muči nesanica, ali po poslednjim rezultatima istraživanja zdravlja stanovništva 32,9 odsto građana je izjavilo da je uzimalo sredstva za spavanje. Najviše ih je u starosnoj dobi između 55 i 64 godine (14 odsto), ali i 2,3 odsto mlađih od 23 godine.

Prof. dr Aleksandar Damjanović, psihijatar i direktor Klinike za psihijatriju Kliničkog centra Srbije, podseća da se u medicini razvila posebna disciplina – somnologija, nauka o spavanju.

"U Americi i Kanadi postoje doktori koji se samo bave poremećajima spavanja. Nesanica se može javiti na mnogo različitih načina: od nemogućnosti da se utone u san, preko noćnih prekida do ranog jutarnjeg buđenja. Različite studije su pokazale da nedostatak sna može da dovede do niza psihosomatskih bolesti: od pada imuniteta do problema sa krvnim pritiskom. Nesanica je i jedan od prvih pokazatelja depresije", kaže Damjanović za "Politiku".

On kaže da ćemo u brojnim novinskim savetima kako da izlečimo nesanicu pronaći uvek i neko zrno istine. Međutim, dr Damjanović ističe da u Srbiji postoje dobri lekari, pre svega psihijatri i neurolozi, koji se bave poremećajima spavanja i mnogo je korisnije od njih potražiti savet i dobiti razrađen plan kako se nesanica može pobediti. On pominje da lečenje često započinje takozvanom higijenom spavanja (koja naravno ne podrazumeva čistu posteljinu).

"Osoba koja ima problem sa nesanicom treba da iz svog okruženja ukloni sve stvari koje remete san. Na primer, da se ne gleda televizija pred spavanje ili da surfuje internetom", kaže doktor. 

Nesanica može da bude i problem sam za sebe, ali i simptom demencije, depresije, shizofrenije ili paničnih napada. Zato treba potražiti stručnu pomoć.

Dr Damjanović kaže da je dužina spavanja često genetski predodređena: nekoj osobi je dovoljno i samo pet sati noćnog sna da bude orna i odmorna za dnevne aktivnosti, a nekome je potrebno i 10 časova. Doktor Damjanović je zagovornik kombinovanja pilula za spavanje i onoga što svako utvrdi da mu prija da lakše usni i bolje spava: toplo mleko, opuštanje ili fizička aktivnost.

"Procenjujem da u Srbiji najmanje 20 odsto ljudi pati od nesanice i to sigurno ima veze sa egzistencijalnim problemima koje 'vrtimo' po glavi kada uveče legnemo u krevet", kaže dr Damjanović.


Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta zabave, kulture, muzike, filma, lifestyle, putovanja i seksualnosti pratite na našoj Facebook stranici -MONDOZabava, kao i na Twitteru@Mondo_zabava.

Povezano

Sve vesti