Saveti za pravilno korišćenje klime u kolima

Razlika u temperaturi između spoljnog i kabinskog vazduha, sa uključenim klima uređajem, ne bi smela biti viša od 10 stepeni Celzijusovih

MONDO/Stefan Stojanović 

Pakleni dani su ponovo među nama, pa automobil ostavljen na suncu može vrlo brzo da se pretvori u pravu saunu.

Temperatura u kolima se vrlo brzo može popeti blizu 50. podeljka Celzijusove skale, dok pojedini delovi, poput instrument table, stižu i do neverovatnih 70C.

Ovakva situacija lako dovodi putnike do dehidratacije, a poznato je kako je dehidrirani vozač jednak pijanom vozaču.

Samo 10 stepeni razlike dovoljno je da se reakcije uspore, a mogućnost procene bitno umanji. Istraživanja su pokazala kako je vozač u kabini na 35 stepeni jednako neoprezan, u poređenju s onim na 25 stepeni, kao da ima 0,5 promila alkohola u krvi.

Takođe, kod beba tropske temperature mogu brzo, po život opasno, povećati telesnu temperaturu.

Čak i ako auto nije na suncu, unutra je pakleno, pa je korišćenje klime obavezno.

Iako smo do pre desetak godina mogli da se vozimo u automobilu bez klima uređaja, danas je to nezamislivo. Da li je to posledica naše razmaženosti ili klimatskih promena, nije bitno. Ali jeste bitno kako koristiti klima uređaj u automobilu.

Otvaranje prozora

Kako bi klima što pre snizila temperaturu, na početku vožnje, ili pre početka ako imate vremena, spustite prozore (i otvorite vrata) kako bi vreo vazduh bio što pre "izbačen" napolje.

Automatski režim rada

Rashladni uređaj u automatskom režimu rada sam podešava smer i intenzitet duvanja i na najdelotvorniji način će spustiti i održavati temperaturu na željenom nivou.

Razlika u temperaturi

Ako osetite da vam klima duva neprijatno hladan vazduh, moguće da ste je podesili isuviše nisko. Razlika između spoljne i unutrašnje temperature ne bi smela da bude viša od deset stepeni. Stručnjaci smatraju da optimalna temperatura prostorije, ako osobe miruju, treba da iznosi 26,5 C.

Klima uređaj u automobilu pravilno korišćenje
MONDO/Marko Tanasković 

Položaj ventilacionih otvora

S obzirom da je hladniji vazduh teži od toplijeg, ventilacione otvore uvek treba uvek usmeriti prema na gore. Na taj način hladniji vazduh će biti ravnomerno distribuiran po celoj kabini. Osim toga, ako su otvori usmereni direktno ka putnicima to može dovesti do glavobolja i prehlada, u slučaju dužeg puta.

Jutarnje korišćenje klima uređaja

Iako su jutra hladnija, pa klima uređaj nije potrebno aktivirati, on može pomoći u odmagljivanju stakala. Usmerite vazduh ka prednjem staklu, podesite da ohlađeni vazduh dolazi spolja, a ne iz kabine, i vrlo brzo ćete dobiti čista stakla.

Održavanje klima uređaja

Pored promene ulja i filtera vazduha, treba redovno održavati i klima uređaj. Dopuna freona i promena filtera su obavezni, a bilo bi dobro da dezinfikujete ventilacione kanale, jer su idealno mesto za stvaranje gljivica koje dovode do pojave neprijatnog mirisa iz klima uređaja.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.

MONDO/Stefan Stojanović 

Pakleni dani su ponovo među nama, pa automobil ostavljen na suncu može vrlo brzo da se pretvori u pravu saunu.

Temperatura u kolima se vrlo brzo može popeti blizu 50. podeljka Celzijusove skale, dok pojedini delovi, poput instrument table, stižu i do neverovatnih 70C.

Ovakva situacija lako dovodi putnike do dehidratacije, a poznato je kako je dehidrirani vozač jednak pijanom vozaču.

Samo 10 stepeni razlike dovoljno je da se reakcije uspore, a mogućnost procene bitno umanji. Istraživanja su pokazala kako je vozač u kabini na 35 stepeni jednako neoprezan, u poređenju s onim na 25 stepeni, kao da ima 0,5 promila alkohola u krvi.

Takođe, kod beba tropske temperature mogu brzo, po život opasno, povećati telesnu temperaturu.

Čak i ako auto nije na suncu, unutra je pakleno, pa je korišćenje klime obavezno.

Iako smo do pre desetak godina mogli da se vozimo u automobilu bez klima uređaja, danas je to nezamislivo. Da li je to posledica naše razmaženosti ili klimatskih promena, nije bitno. Ali jeste bitno kako koristiti klima uređaj u automobilu.

Otvaranje prozora

Kako bi klima što pre snizila temperaturu, na početku vožnje, ili pre početka ako imate vremena, spustite prozore (i otvorite vrata) kako bi vreo vazduh bio što pre "izbačen" napolje.

Automatski režim rada

Rashladni uređaj u automatskom režimu rada sam podešava smer i intenzitet duvanja i na najdelotvorniji način će spustiti i održavati temperaturu na željenom nivou.

Razlika u temperaturi

Ako osetite da vam klima duva neprijatno hladan vazduh, moguće da ste je podesili isuviše nisko. Razlika između spoljne i unutrašnje temperature ne bi smela da bude viša od deset stepeni. Stručnjaci smatraju da optimalna temperatura prostorije, ako osobe miruju, treba da iznosi 26,5 C.

Klima uređaj u automobilu pravilno korišćenje
MONDO/Marko Tanasković 

Položaj ventilacionih otvora

S obzirom da je hladniji vazduh teži od toplijeg, ventilacione otvore uvek treba uvek usmeriti prema na gore. Na taj način hladniji vazduh će biti ravnomerno distribuiran po celoj kabini. Osim toga, ako su otvori usmereni direktno ka putnicima to može dovesti do glavobolja i prehlada, u slučaju dužeg puta.

Jutarnje korišćenje klima uređaja

Iako su jutra hladnija, pa klima uređaj nije potrebno aktivirati, on može pomoći u odmagljivanju stakala. Usmerite vazduh ka prednjem staklu, podesite da ohlađeni vazduh dolazi spolja, a ne iz kabine, i vrlo brzo ćete dobiti čista stakla.

Održavanje klima uređaja

Pored promene ulja i filtera vazduha, treba redovno održavati i klima uređaj. Dopuna freona i promena filtera su obavezni, a bilo bi dobro da dezinfikujete ventilacione kanale, jer su idealno mesto za stvaranje gljivica koje dovode do pojave neprijatnog mirisa iz klima uređaja.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.

MONDO/Stefan Stojanović 

Pakleni dani su ponovo među nama, pa automobil ostavljen na suncu može vrlo brzo da se pretvori u pravu saunu.

Temperatura u kolima se vrlo brzo može popeti blizu 50. podeljka Celzijusove skale, dok pojedini delovi, poput instrument table, stižu i do neverovatnih 70C.

Ovakva situacija lako dovodi putnike do dehidratacije, a poznato je kako je dehidrirani vozač jednak pijanom vozaču.

Samo 10 stepeni razlike dovoljno je da se reakcije uspore, a mogućnost procene bitno umanji. Istraživanja su pokazala kako je vozač u kabini na 35 stepeni jednako neoprezan, u poređenju s onim na 25 stepeni, kao da ima 0,5 promila alkohola u krvi.

Takođe, kod beba tropske temperature mogu brzo, po život opasno, povećati telesnu temperaturu.

Čak i ako auto nije na suncu, unutra je pakleno, pa je korišćenje klime obavezno.

Iako smo do pre desetak godina mogli da se vozimo u automobilu bez klima uređaja, danas je to nezamislivo. Da li je to posledica naše razmaženosti ili klimatskih promena, nije bitno. Ali jeste bitno kako koristiti klima uređaj u automobilu.

Otvaranje prozora

Kako bi klima što pre snizila temperaturu, na početku vožnje, ili pre početka ako imate vremena, spustite prozore (i otvorite vrata) kako bi vreo vazduh bio što pre "izbačen" napolje.

Automatski režim rada

Rashladni uređaj u automatskom režimu rada sam podešava smer i intenzitet duvanja i na najdelotvorniji način će spustiti i održavati temperaturu na željenom nivou.

Razlika u temperaturi

Ako osetite da vam klima duva neprijatno hladan vazduh, moguće da ste je podesili isuviše nisko. Razlika između spoljne i unutrašnje temperature ne bi smela da bude viša od deset stepeni. Stručnjaci smatraju da optimalna temperatura prostorije, ako osobe miruju, treba da iznosi 26,5 C.

Klima uređaj u automobilu pravilno korišćenje
MONDO/Marko Tanasković 

Položaj ventilacionih otvora

S obzirom da je hladniji vazduh teži od toplijeg, ventilacione otvore uvek treba uvek usmeriti prema na gore. Na taj način hladniji vazduh će biti ravnomerno distribuiran po celoj kabini. Osim toga, ako su otvori usmereni direktno ka putnicima to može dovesti do glavobolja i prehlada, u slučaju dužeg puta.

Jutarnje korišćenje klima uređaja

Iako su jutra hladnija, pa klima uređaj nije potrebno aktivirati, on može pomoći u odmagljivanju stakala. Usmerite vazduh ka prednjem staklu, podesite da ohlađeni vazduh dolazi spolja, a ne iz kabine, i vrlo brzo ćete dobiti čista stakla.

Održavanje klima uređaja

Pored promene ulja i filtera vazduha, treba redovno održavati i klima uređaj. Dopuna freona i promena filtera su obavezni, a bilo bi dobro da dezinfikujete ventilacione kanale, jer su idealno mesto za stvaranje gljivica koje dovode do pojave neprijatnog mirisa iz klima uređaja.

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.