Počinje sezona putovanja: Da li je i vaš auto spreman

Dokumentacija, gume, ulje i druge tečnosti, pauze…

MONDO/Marko Tanasković 
Saveti pred put automobilom
MONDO/Marko Tanasković 

Prvomajski praznici su nezvanični početak sezone putovanja, posebno automobilom. Još kada se, kao ove godine, Uskrs spoji sa 1. majem, dobijamo idealnu podlogu za desetodnevno putovanje automobilom jer su sada pejsaži najzeleniji, a temperature prijatne.

Pre polaska na put bitno je proveriti da li je i vaš četvorotočkaš "raspoložen" za put.

Evo nekoliko saveta kako da brzo i lako proverite spremnost vašeg automobila za akciju od hiljadu-dve kilometara:

Obavezna dokumentacija

U zavisnosti od toga da li obilazite Srbiju ili putujete u inostranstvo, budite sigurni da kod sebe imate spremnu svu potrebnu dokumentaciju. Pored obavezne saobraćajne i vozačke dozvole, izvan naše zemlje biće vam potrebni različiti papiri, poput ovlašćenja ukoliko niste vlasnik vozila, međunarodne dozvole ili putnog osiguranja. Možda vam za Grčku nije potreban zeleni karton, ali ne zaboravite da ga morate imati ako prolazite kroz Makedoniju. Ako ostajete u Srbiji, proverite da li imate Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi, za svaki slučaj.

Ulje i druge tečnosti u automobilu

Ovaj korak ne zahteva mnogo vremena. Prvo i najvažnije je proveriti ulje u motoru. Izvucite šipku za kontrolu ulja, obrišite je, a zatim ponovo vratite u rezervoar, izvadite i proverite na kom je nivou. Previše ulja, kao i premalo, podjednako može štetiti radu motora. Naravno, sve ovo možete da proverite i u obližnjem servisu.

Za bolju preglednost neophodno je da imate dovoljno tečnosti za čišćenje stakala. Potrudite se da uvek ponesete i rezervu u gepeku, jer moguća kiša i vlažni putevi zahtevaju intenzivno čišćenje vetrobranskog stakla.

Sledeća stavka je hladnjak, u njemu se nalazi rashladna tečnost za motor, najčešće je to mešavina vode i antifriza. Idealna proporcija ovih elemenata je 50:50. Ako niste sigurni kakvo vam je stanje ove tečnosti, nije zgoreg da posetite majstora.

Pritisak u gumama

Samo pravilno napumpane gume učiniće vaše putovanje udobnim, sprečiće habanje gazećeg sloja i na kraju uštedeti gorivo. Međutim, poražavajuća je informacija da je približno 40 odsto svih slučajeva gumi-defekta prouzrokovano upravo nedovoljnim pritiskom. Što se tiče potrošnje ako su pneumatici u vozilu ispumpani za samo 0,3 bara, vozilo troši 1,5 odsto više goriva, a takođe izbacuje i više CO2.

Kompanija Continental savetuje da pritisak proveravate jednom u dve do četiri nedelje. Očitavanje se radi kada su gume hladne, odnosno kada je automobil bio u stanju mirovanja najmanje tri sata.

Ova nemačka kompanija je razvila i sistem za nadzor pritiska u pneumaticima (TPMS) koji radi na principu senzora na točkovima i kočionim sistemima. TPMS kontinuirano i pouzdano prati pritisak u realnom vremenu i u slučaju pada ispod sigurnog praga šalje upozorenje vozaču da preduzme adekvatne mere. Softver je toliko precizan da nakon procene prikupljenih podataka može da izračuna tačnu brzinu gubljenja pritiska.

Centrirani trap i rotacija guma

Od 1. aprila vozači u Srbiji više nisu u obavezi da imaju montirane zimske gume. Ali kako je prethodnih nedelja temperatura bila prilično niska, niste morali da žurite sa promenom. Međutim, napokon je došlo toplo vreme, pa je vreme za letnje pneumatike. Oni omoćuvaju bezbedniju vožnju, ali i racionalniju potrošnju benzina.

Sa druge strane, rupe na putevima ili slučajni udarci u ivičnjak mogu da dovedu do disbalansa prednjeg trapa, ali i da oštete vaše gume.

Takođe, pogrešno podešeni točkovi dovode do neravnomernog ili prekomernog habanja gazećeg sloja i taj problem može da vam reši jedino mehaničar. Potrudite se da redovno rotirate gume na vozilu, jer će to doprineti ravnomernom trošenju i produžiće vek trajanja guma. To dalje znači da možete sebi obezbediti još neko duže putovanje pre nego što investirate u novi set guma.

Standardna preporuka za rotaciju pneumatika je otprilike svakih 8.000 - 13.000 kilometara. Pri zameni zimskih i letnjih guma uvek možete zamoliti vulkanizera da to uradi umesto vas.

Još jedna bitna stavka je dubina šara. Stručnjaci savetuju da dubina profila na letnjim gumama bude 3 mm, jer će to poboljšati performanse kočenja i sprečiti opasnost od akvaplaninga.

Pretrpani auto – veća potrošnja

Prilikom planiranja porodičnog putovanja, primamljivo je napuniti prtljažnik sa mnogo kofera. Bilo da se radi o pakovanju šatora za kamp ili garderobi, uz izgovor da je proleće varljivo i svi žele da imaju više raznovrsne odeće. Problem je što preopterećenje vozila može da skrati život vaših guma. Svakih 50 kilograma dodatne težine povećava potrošnju za 2 procenta.

Rezervna guma

Gepek je obično mesto gde se nalazi rezervni točak. Pre nego što krenete na put proverite u kakvom je stanju guma, jer ukoliko ste je držali u prtljažniku duže vreme, možda će vam trebati zamena. Zbog starosti i neadekvatnih uslova ona može da izgubi osnovna svojstva, odnosno može napući ili postati porozna.

Obavezne pauze

Kada ste umorni od putovanja, manje je verovatno da ćete biti oprezni sa potencijalnim opasnostima kao što su rupe, oštre krivine ili iznenadni zastoj u saobraćaju. Bilo koja od ovih stvari može uzrokovati probleme za vaš auto, a niko ne želi da provede svoj dragoceni odmor gledajući u zadnju stranu kamiona za šlepanje. Redovno pravite pauze i okrepite se uz laganu užinu. Ako je potrebno, prijavite se u hotel pored puta i odspavajte. Bezbednost vas i vaših saputnika je najvažnija za uspešno putovanje.

Srećan put!

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na MONDO Facebook i Instagram stranicama.

MONDO/Marko Tanasković 
Saveti pred put automobilom
MONDO/Marko Tanasković 

Prvomajski praznici su nezvanični početak sezone putovanja, posebno automobilom. Još kada se, kao ove godine, Uskrs spoji sa 1. majem, dobijamo idealnu podlogu za desetodnevno putovanje automobilom jer su sada pejsaži najzeleniji, a temperature prijatne.

Pre polaska na put bitno je proveriti da li je i vaš četvorotočkaš "raspoložen" za put.

Evo nekoliko saveta kako da brzo i lako proverite spremnost vašeg automobila za akciju od hiljadu-dve kilometara:

Obavezna dokumentacija

U zavisnosti od toga da li obilazite Srbiju ili putujete u inostranstvo, budite sigurni da kod sebe imate spremnu svu potrebnu dokumentaciju. Pored obavezne saobraćajne i vozačke dozvole, izvan naše zemlje biće vam potrebni različiti papiri, poput ovlašćenja ukoliko niste vlasnik vozila, međunarodne dozvole ili putnog osiguranja. Možda vam za Grčku nije potreban zeleni karton, ali ne zaboravite da ga morate imati ako prolazite kroz Makedoniju. Ako ostajete u Srbiji, proverite da li imate Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi, za svaki slučaj.

Ulje i druge tečnosti u automobilu

Ovaj korak ne zahteva mnogo vremena. Prvo i najvažnije je proveriti ulje u motoru. Izvucite šipku za kontrolu ulja, obrišite je, a zatim ponovo vratite u rezervoar, izvadite i proverite na kom je nivou. Previše ulja, kao i premalo, podjednako može štetiti radu motora. Naravno, sve ovo možete da proverite i u obližnjem servisu.

Za bolju preglednost neophodno je da imate dovoljno tečnosti za čišćenje stakala. Potrudite se da uvek ponesete i rezervu u gepeku, jer moguća kiša i vlažni putevi zahtevaju intenzivno čišćenje vetrobranskog stakla.

Sledeća stavka je hladnjak, u njemu se nalazi rashladna tečnost za motor, najčešće je to mešavina vode i antifriza. Idealna proporcija ovih elemenata je 50:50. Ako niste sigurni kakvo vam je stanje ove tečnosti, nije zgoreg da posetite majstora.

Pritisak u gumama

Samo pravilno napumpane gume učiniće vaše putovanje udobnim, sprečiće habanje gazećeg sloja i na kraju uštedeti gorivo. Međutim, poražavajuća je informacija da je približno 40 odsto svih slučajeva gumi-defekta prouzrokovano upravo nedovoljnim pritiskom. Što se tiče potrošnje ako su pneumatici u vozilu ispumpani za samo 0,3 bara, vozilo troši 1,5 odsto više goriva, a takođe izbacuje i više CO2.

Kompanija Continental savetuje da pritisak proveravate jednom u dve do četiri nedelje. Očitavanje se radi kada su gume hladne, odnosno kada je automobil bio u stanju mirovanja najmanje tri sata.

Ova nemačka kompanija je razvila i sistem za nadzor pritiska u pneumaticima (TPMS) koji radi na principu senzora na točkovima i kočionim sistemima. TPMS kontinuirano i pouzdano prati pritisak u realnom vremenu i u slučaju pada ispod sigurnog praga šalje upozorenje vozaču da preduzme adekvatne mere. Softver je toliko precizan da nakon procene prikupljenih podataka može da izračuna tačnu brzinu gubljenja pritiska.

Centrirani trap i rotacija guma

Od 1. aprila vozači u Srbiji više nisu u obavezi da imaju montirane zimske gume. Ali kako je prethodnih nedelja temperatura bila prilično niska, niste morali da žurite sa promenom. Međutim, napokon je došlo toplo vreme, pa je vreme za letnje pneumatike. Oni omoćuvaju bezbedniju vožnju, ali i racionalniju potrošnju benzina.

Sa druge strane, rupe na putevima ili slučajni udarci u ivičnjak mogu da dovedu do disbalansa prednjeg trapa, ali i da oštete vaše gume.

Takođe, pogrešno podešeni točkovi dovode do neravnomernog ili prekomernog habanja gazećeg sloja i taj problem može da vam reši jedino mehaničar. Potrudite se da redovno rotirate gume na vozilu, jer će to doprineti ravnomernom trošenju i produžiće vek trajanja guma. To dalje znači da možete sebi obezbediti još neko duže putovanje pre nego što investirate u novi set guma.

Standardna preporuka za rotaciju pneumatika je otprilike svakih 8.000 - 13.000 kilometara. Pri zameni zimskih i letnjih guma uvek možete zamoliti vulkanizera da to uradi umesto vas.

Još jedna bitna stavka je dubina šara. Stručnjaci savetuju da dubina profila na letnjim gumama bude 3 mm, jer će to poboljšati performanse kočenja i sprečiti opasnost od akvaplaninga.

Pretrpani auto – veća potrošnja

Prilikom planiranja porodičnog putovanja, primamljivo je napuniti prtljažnik sa mnogo kofera. Bilo da se radi o pakovanju šatora za kamp ili garderobi, uz izgovor da je proleće varljivo i svi žele da imaju više raznovrsne odeće. Problem je što preopterećenje vozila može da skrati život vaših guma. Svakih 50 kilograma dodatne težine povećava potrošnju za 2 procenta.

Rezervna guma

Gepek je obično mesto gde se nalazi rezervni točak. Pre nego što krenete na put proverite u kakvom je stanju guma, jer ukoliko ste je držali u prtljažniku duže vreme, možda će vam trebati zamena. Zbog starosti i neadekvatnih uslova ona može da izgubi osnovna svojstva, odnosno može napući ili postati porozna.

Obavezne pauze

Kada ste umorni od putovanja, manje je verovatno da ćete biti oprezni sa potencijalnim opasnostima kao što su rupe, oštre krivine ili iznenadni zastoj u saobraćaju. Bilo koja od ovih stvari može uzrokovati probleme za vaš auto, a niko ne želi da provede svoj dragoceni odmor gledajući u zadnju stranu kamiona za šlepanje. Redovno pravite pauze i okrepite se uz laganu užinu. Ako je potrebno, prijavite se u hotel pored puta i odspavajte. Bezbednost vas i vaših saputnika je najvažnija za uspešno putovanje.

Srećan put!

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na MONDO Facebook i Instagram stranicama.

MONDO/Marko Tanasković 
Saveti pred put automobilom
MONDO/Marko Tanasković 

Prvomajski praznici su nezvanični početak sezone putovanja, posebno automobilom. Još kada se, kao ove godine, Uskrs spoji sa 1. majem, dobijamo idealnu podlogu za desetodnevno putovanje automobilom jer su sada pejsaži najzeleniji, a temperature prijatne.

Pre polaska na put bitno je proveriti da li je i vaš četvorotočkaš "raspoložen" za put.

Evo nekoliko saveta kako da brzo i lako proverite spremnost vašeg automobila za akciju od hiljadu-dve kilometara:

Obavezna dokumentacija

U zavisnosti od toga da li obilazite Srbiju ili putujete u inostranstvo, budite sigurni da kod sebe imate spremnu svu potrebnu dokumentaciju. Pored obavezne saobraćajne i vozačke dozvole, izvan naše zemlje biće vam potrebni različiti papiri, poput ovlašćenja ukoliko niste vlasnik vozila, međunarodne dozvole ili putnog osiguranja. Možda vam za Grčku nije potreban zeleni karton, ali ne zaboravite da ga morate imati ako prolazite kroz Makedoniju. Ako ostajete u Srbiji, proverite da li imate Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi, za svaki slučaj.

Ulje i druge tečnosti u automobilu

Ovaj korak ne zahteva mnogo vremena. Prvo i najvažnije je proveriti ulje u motoru. Izvucite šipku za kontrolu ulja, obrišite je, a zatim ponovo vratite u rezervoar, izvadite i proverite na kom je nivou. Previše ulja, kao i premalo, podjednako može štetiti radu motora. Naravno, sve ovo možete da proverite i u obližnjem servisu.

Za bolju preglednost neophodno je da imate dovoljno tečnosti za čišćenje stakala. Potrudite se da uvek ponesete i rezervu u gepeku, jer moguća kiša i vlažni putevi zahtevaju intenzivno čišćenje vetrobranskog stakla.

Sledeća stavka je hladnjak, u njemu se nalazi rashladna tečnost za motor, najčešće je to mešavina vode i antifriza. Idealna proporcija ovih elemenata je 50:50. Ako niste sigurni kakvo vam je stanje ove tečnosti, nije zgoreg da posetite majstora.

Pritisak u gumama

Samo pravilno napumpane gume učiniće vaše putovanje udobnim, sprečiće habanje gazećeg sloja i na kraju uštedeti gorivo. Međutim, poražavajuća je informacija da je približno 40 odsto svih slučajeva gumi-defekta prouzrokovano upravo nedovoljnim pritiskom. Što se tiče potrošnje ako su pneumatici u vozilu ispumpani za samo 0,3 bara, vozilo troši 1,5 odsto više goriva, a takođe izbacuje i više CO2.

Kompanija Continental savetuje da pritisak proveravate jednom u dve do četiri nedelje. Očitavanje se radi kada su gume hladne, odnosno kada je automobil bio u stanju mirovanja najmanje tri sata.

Ova nemačka kompanija je razvila i sistem za nadzor pritiska u pneumaticima (TPMS) koji radi na principu senzora na točkovima i kočionim sistemima. TPMS kontinuirano i pouzdano prati pritisak u realnom vremenu i u slučaju pada ispod sigurnog praga šalje upozorenje vozaču da preduzme adekvatne mere. Softver je toliko precizan da nakon procene prikupljenih podataka može da izračuna tačnu brzinu gubljenja pritiska.

Centrirani trap i rotacija guma

Od 1. aprila vozači u Srbiji više nisu u obavezi da imaju montirane zimske gume. Ali kako je prethodnih nedelja temperatura bila prilično niska, niste morali da žurite sa promenom. Međutim, napokon je došlo toplo vreme, pa je vreme za letnje pneumatike. Oni omoćuvaju bezbedniju vožnju, ali i racionalniju potrošnju benzina.

Sa druge strane, rupe na putevima ili slučajni udarci u ivičnjak mogu da dovedu do disbalansa prednjeg trapa, ali i da oštete vaše gume.

Takođe, pogrešno podešeni točkovi dovode do neravnomernog ili prekomernog habanja gazećeg sloja i taj problem može da vam reši jedino mehaničar. Potrudite se da redovno rotirate gume na vozilu, jer će to doprineti ravnomernom trošenju i produžiće vek trajanja guma. To dalje znači da možete sebi obezbediti još neko duže putovanje pre nego što investirate u novi set guma.

Standardna preporuka za rotaciju pneumatika je otprilike svakih 8.000 - 13.000 kilometara. Pri zameni zimskih i letnjih guma uvek možete zamoliti vulkanizera da to uradi umesto vas.

Još jedna bitna stavka je dubina šara. Stručnjaci savetuju da dubina profila na letnjim gumama bude 3 mm, jer će to poboljšati performanse kočenja i sprečiti opasnost od akvaplaninga.

Pretrpani auto – veća potrošnja

Prilikom planiranja porodičnog putovanja, primamljivo je napuniti prtljažnik sa mnogo kofera. Bilo da se radi o pakovanju šatora za kamp ili garderobi, uz izgovor da je proleće varljivo i svi žele da imaju više raznovrsne odeće. Problem je što preopterećenje vozila može da skrati život vaših guma. Svakih 50 kilograma dodatne težine povećava potrošnju za 2 procenta.

Rezervna guma

Gepek je obično mesto gde se nalazi rezervni točak. Pre nego što krenete na put proverite u kakvom je stanju guma, jer ukoliko ste je držali u prtljažniku duže vreme, možda će vam trebati zamena. Zbog starosti i neadekvatnih uslova ona može da izgubi osnovna svojstva, odnosno može napući ili postati porozna.

Obavezne pauze

Kada ste umorni od putovanja, manje je verovatno da ćete biti oprezni sa potencijalnim opasnostima kao što su rupe, oštre krivine ili iznenadni zastoj u saobraćaju. Bilo koja od ovih stvari može uzrokovati probleme za vaš auto, a niko ne želi da provede svoj dragoceni odmor gledajući u zadnju stranu kamiona za šlepanje. Redovno pravite pauze i okrepite se uz laganu užinu. Ako je potrebno, prijavite se u hotel pored puta i odspavajte. Bezbednost vas i vaših saputnika je najvažnija za uspešno putovanje.

Srećan put!

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na MONDO Facebook i Instagram stranicama.