Savezni upravni sud u Lajpcigu je odbio žalbe dve nemačke savezne države na presude nižih sudova koji su presudili da bi zabrana vožnje vozila s dizel motorimabila efikasno sredstvo zaštite javnog zdravlja.
Nemački mediji prenose da bi odluka mogla da primora milione vozača da ostave svoje automobile kod kuće u danima kada je nivo zagađenja vazduha posebno visok, ali zvaničnici kažu da bi zabrana bila teško sprovodiva.
Kao što je MONDO pisao, grupe za zaštitu životne sredine su tužile nemačke gradove što ne smanjuju zagađenje vazduha, u velikoj meri uzrokovano vozilima s dizel-motorima, i optužile vladu da interese proizvođača automobila stavlja ispred zdravlja građana.
Posebna je kritična situacija u regionalnim centrima Štutgartu i Diseldorfu, koji imaju veoma visoke nivoe štetnih azotnih oksida u vazduhu, koji u najvećoj meri dolaze iz vozila s dizel motorima, navodi nemačka ekološka organizacija DUH.
Prema navodima ove organizacije, više od 60 odsto zagađenja vazduha u nemačkim gradovima dolazi od strane automobila, i to prvenstveno onih sa dizel motorima.
Izduvni gasovi motora na dizel gorivo sadrže azotne okside za koje je dokazano da uzrokuju respiratorne bolesti i prevremenu smrt šest hiljada ljudi godišnje.
Ova odluka nije direktno vezana za Folksvagenov "dizelgejt", ali jeste deo šire priče o izduvnim gasovima koje dolaze iz dizel motora.
Podsećamo da je Folksvagen uhvaćen da je automobile opremio softverom za varanje na testovima izduvnih gasova, zbog čega je kompanija platila visoke kazne. Osim VW-a, i drugi nemački proizvođači su uhvaćeni u varanju prilikom sličnih testiranja.
Da li su svi dizeli zabranjeni?
U Nemačkoj je registrovano preko 15 miliona dizelaša. Od tog broja je šest miliona vozila čiji motori ima EURO 6 standard (primenjuje se od 2014. godine), koji će verovatno biti izuzet iz ove zabrane.
Za sada je nepoznato kako će se ova odluka primeniti na autobuse, kamione i druga teška vozila koji će takođe biti zahvaćeni ovom zabranom, a koji ima u najvećoj meri dizel pogonske jedinice.
Kako bi prevazišli ovaj problem, nemačka vlada je nedavno predložila da gradski prevoz postane besplatan, a može se očekivati i veliki broj akcija "staro za novo". Procenjuje se da će obe ove opcije koštati milijarde evra, ali se ne zna ko će to platiti – poreski obveznici, vlasnici automobila ili automobilska industrija. Ili – svi po malo.
Izvesno je da nas očekuje veliki broj polovnih dizelaša, koji će stići do Srbije po nižim cenama od sadašnjih.
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.