Kružni tok kod Ušča dobio semafore bez zelenog svetla: Stručnjak otkriva zašto bi ono izazvalo totalni haos

Stručnjak za bezbednost saobraćaja objasnio je zašto bi zeleno svetlo na kružnom toku kod Ušća izazvalo totalni haos.

Beoinfo

Juče je počeo sa radom semafor u kružnom toku kod Ušća, a kako je i najavljeno, ovaj semafor nema zeleno svetlo.

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić kazao je ranije da kružni tok ima svoja pravila i da se ona neće promeniti.

"Kada se upali trepćuće žuto, imate pravo da se uključite u kružni tok, ali poštujući njegova pravila. Crveno će menjati saobraćajca u toku špica", pojasnio je Šapić.

Gužve se, ipak, ni juče nisu smanjile, što je i bilo za očekivati, jer se vozači još uvek navikavaju na novi režim saobraćaja.

Stručnjak za bezbednost saobraćaja, Milan Božović, objašnjava da su semafori postavljeni u kružnim tokovima u Mađarskoj, Sloveniji i Crnoj Gori zbog povećanja saobraćaja koje je dovelo do zagušenja i usporavanja protoka u kružnim tokovima.

"Imate u Mađarskoj, Sloveniji i u Crnoj Gori i oni su tamo postavljeni isključivo zbog toga što kada su kružni tokovi pravljeni bilo je manjeg obima saobraćaja, onda je u međuvremenu došlo do povećanja i oni su shvatili da dolazi do zagušenja u samom kružnom toku i da se on slabo prazni i zato nastaju veliki vremenski gubici. I oni su te semafore postavili da imaju funkciju u vreme vršnog opterećenja da pomognu vozačima - van vršnog opterećenja oni ili ne rade ili rade u režimu žutih trpetača što bi začilo za vozača da mora da poštuje pravila saobraćaja", pojašnjava stručnjak.

Iako ovakva regulacija saobraćaja Božoviću nije sporna, ipak razume i zbunjenost vozača.

"Možda je zbunjujuće za vozaće što na semaforu nemaju zelenog svetla ali to u Srbiji nije neuobičajeno. Ja bih se recimo bojao kada bih to projektovao, da ako postavim zeleno svetlo na ulazu u kružni tok da oni koji prilaze kružnom toku će smatrati da će imati apsolutnu prednost, a u samom kružnom toku će se neko vozilo naći i onda ce doći do konflikta. Da li ovo postoji u Pravilniku? Nije suprotno Pravilniku, jer inače kada projektujemo zaštitnu raskrsnicu, mi projektujemo tako da može semafor da radi ako zelenog svetla nema", objasnio je Božović.

I profesor Saobraćajnog fakulteta Krsto Lipovac kaže da su novi semafori postavljeni jer su sa uvođenjem kružnog toka nastali novi problemi - ometanje glavne raskrsnice.

"Generalno kad pričamo o kružnim raskrsnicama, nekoliko faza je bilo za uvođenje kružnih raskrsnica. Prva faza je bila arhitektonska. Arhitekte su, da bi ukrasili grad, planirani kružne raskrsnice. Druga faza se bavila kapacitetom, a i treća današnja, gde se one realizuju zbog bezbednosti saobraćaja. Kad pričamo sa naučne strane u urbanoj sredini, važne su tri faze. Prva faza je da se analizira situacija, da se definišu problemi i da se vrednuju. U vrednovanju danas zauzimaju simulacije - šta će biti na raskrsnici i kako će uticati na ostatak mreže. Druga faza su prvi utisci i treća su navika. Svugda je važna uloga stručnjaka", istakao je on.

Kružni tok je postavljen zbog problema kapaciteta.

"U ovom slučaju, definisan je problem kapaciteta i zagušenja i vremenskih gubitaka. Sa uvođenjem kružne raskrnice javili su se novi problemi, a to je problem prilaza raskrsnici za vozila koja ometaju glavne pravce. Neophodno je rešavati, jedno od rešenja su i semafori. Oni bi trebalo da omoguće vozačima uključenje", zaključio je Lipovac.

BONUS VIDEO:

This browser does not support the video element.

Da li je moguće uticati na svest vozača i smanjiti sve veći broj saobraćajnih nesreća u Srbiji?  Kurir televizija

(Nova/N1/MONDO/Nevena Davidović)