Pitanje koje muči sve vozače u Srbiji - Kako se vozi u kružnom toku? Kružni tokovi donedavno nisu bili previše zastupljeni na saobraćajnicama u Srbiji, osim donekle u Beogradu, pa smo, u poslednje vreme, usled izgradnje kružnih tokova u gradovima širom zemlje, bili svedoci situacija u kojima se vozači nisu najbolje snašli prilikom korišćenja kružnog toka.
Ne samo što se broj kružnih tokova u Srbiji povećao, već su počeli da poprimaju i novi izgled u vidu drugačije horizontalne signalizacije (konkretno, docrtane su trake za automobile, kojih ranije nije bilo na većini kružnih tokova), ali su vozači zadržali stare navike vožnje, pa neretko dolazi do saobraćajnih incidenata, zastoja i udesa, kao što je slučaj na Slaviji, u Beogradu.
Ovakvi ishodi, naravno, nisu povod za bilo kakvo izlaganje ruglu, teorija u auto-školama je jedno, a praksa na putevima nešto sasvim drugo, već korisna prilika za podsećanje vozača na pravila vožnje u kružnom toku, radi njihove bezbednosti.
- Da li u zakonu postoji neki član koji specijalno reguliše prava kretanja unutar kružnog toka?
"Ne postoji poseban član zakona. Dakle, u raskrsnicama sa kružnim tokom saobraćaja primenjuju se sve druge odredbe koje važe i za druge raksrsnice", rekao je zamenik načelnika uprave saobraćajne policije Boban Milinković za RTS SAT.
- Prvi primer: Imamo dva automobila koji su na ulazu u kružni tok i imamo tri automobila koji su već u kružnom toku. Da li je tačno da prednost apsolutno imaju oni koji su u kružnom toku?
"Imaju apsolutnu prednost, ne zbog toga što je to samo kružni tok, već i zbog toga što svi koji prilaze kružnom toku imaju saobraćajne znakove koji ih obavezuju da propuste sva vozila koja se kreću putem na koji oni nailaze. Vozači nemaju dilemu kada su na bulevaru sa četiri bočne ulice, a iz nekog razloga imaju dilemu kada su u kružnom toku, ali je suština ista", rekao je Milinković.
- Drugi primer: Recimo da sva vozila žele da izađu na isti izlaz (pogledajte sliku ispod). Koji je redosled kretanja automobila, odnosno ko koga treba da propusti?
"Ovi koji prilaze moraju da propuste vozila koja su u kružnom toku, oni bi se jedni za drugim kretali, s tim da bi u jednom trenutku, kada bi poslednje vozilo u kružnom toku prošlo, plavi automobil bi se uključio za njim. Kada bi svi prošli, odnosno napustili kružni tok, onda bi se uključilo i poslednje vozilo i izašlo iz kružnog toga", rekao je Milinković.
- Treći primer: U kružnom toku nema drugih vozila; samo vozila koja žele da uđu. Da li automobili smeju da uđu istovremeno?
"Te situacije su izuzetno retke, ali pod pretpostavkom da se dva vozila u isto vreme nađu na istoj poziciji, ne postoji razlog da jedan čeka drugog. U kružnom toku na putu na koji nailaze nema vozila, nemaju potrebu nikog da propuste i onda mogu istovremeno izvršiti skretanje i uključiti se u kružni tok imajući u vidu da ne postoji nikakav niti potencijalni konflikt, niti kršenje nekog propisa. Mogu da se uključe u isto vreme u kružni tok", naglašava on.
- Četvrti primer: U kružnom toku se nalaze tri vozila, svako u svojoj traci, i svi žele da izađu na isti izlaz. Ko tu ima prednost?
"Najlakše će biti vozaču žutog vozila imajući u vidu da on ne mora da menja saobraćajnu traku. Jedina radnja koju će on izvršiti prilikom napuštanja je skretanje u desno i izaći će iz kružnog toka. Plavi će morati da izvrši promenu saobraćajne trake, moraće da se uveri da žuti može bezbedno da prođe, sačekaće ga, pa će se on prestrojiti. Crveni će morati da menja dve saobraćajne trake i tek onda da napusti kružni tok", rekao je Milinković.
- Peti primer: Šta ćemo u situaciji kada se vozač nalazi u trećoj saobraćajnoj traci, nema nikoga pored sebe, a želi da izađe iz kružnog toka? Da li mora da se prestroji, vozi, pa se ponovo prestroji i vozi, ili sme da preseče trake i izađe?
"Ne postoji zakonom propisamo vreme koje vozač mora provede u određenoj saobraćajnoj traci kada već izvrši promenu saobraćajne trake. U praksi to može da izgleda kao kontinuirana radnja i svaki put kada vozač to radi, prilikom bilo koje promene saobraćajne trake, dužan je da se uveri da to može da uradi bezbedno po sve druge učesnike u saobraćaju i da neće ugroziti druge učesnike u saobraćaju. Ako ne postoji nikog u kružnom toku, vozilo može da 'iseče' i da izađe iz kružnog toka", naglašava Milinković.
U slučaju da ima automobila u drugim saobraćajnim trakama i dođe do saobraćajne nezgode (kao na slici ispod), vozač crvenog vozila je kriv, s obzirom na to da je vršio radnju menjanja saobraćajne trake. Vozač žutog vozila je vozio svojom trakom, tako da je sva krivica na vozaču crvenog automobila.
- Šesti primer: Ako bi u kružnom toku imali kolonu, velika je gužva, tako je obično u Beogradu, i braon automobil želi da se iz srednje trake uključi u treću traku, odnosno želi da se isključi na isti izlaz kao i svi ostali automobili (slika ispod), da li je on dužan da propusti sve automobile koji dolaze ili može da se uključi u kolonu uz pokazivač pravca?
"Kao u svaku drugu kolonu, pritom mora da vodi računa da svoje vozilo prilikom menjanja te saobraćajne trake drži na dovoljnom rastojanju od drugih vozila i da ne ometa bilo kog drugog vozača. Tu su dve stvari bitne. Prvo, međusobno odstojanje između vozila, ali i njihova brzina kretanja", rekao je Milinković.
BONUS VIDEO:
(RTS emisija SAT/Mondo)
"Vi zadnji derbi računate kao poraz? Baš lepo": Obradović reagovao na pomen osam neuspeha protiv Zvezde u nizu
Uhapšeno 11 osoba zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici: Preti im do 12 godina zatvora
Danska - Srbija, uživo: Poništena Dobrićeva trojka u poslednjoj sekundi!
Partizan za 55 dana mora da sakupi milione evra: Rasim Ljajić otkrio koliko crno-beli duguju!
Mondo ukrštenica za 21. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!