Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju (CINS) objavio je juče obaveštenje o početku istrage udesa Embraera Maraton erlajnza na letu Er Srbije JU324 za Diseldorf. Preliminaran izveštaj zaključuje da je "jedan od verovatnih uzroka udesa neadekvatna procena parametara za poletanje tokom pretpoletne pripreme letačke posade aviona a nakon odluke da se izvrši poletanje sa manje dužine piste u odnosu na inicijalno planiranu".
CINS u preliminarnom izveštaju konstatuje da sa letelicom nije bilo tehničkih problema, motor i drugi sistemi su radili normalno. Stoga će i verovatan zaključak konačnog izveštaja koji će, po najavi Glavnog istražitelja biti gotov za oko 3 meseca, biti ljudski faktor, piše TangoSix. Preliminaran izveštaj ne navodi nikakve zaključke niti objašnjenja zbog čega je posada uradila to što je uradila već samo iznosi tok i opis dešavanja.
Događaj klasifikovan kao udes
Konstatuje i da je događaj klasifikovan kao udes.Avion je pretrpeo veća oštećenja trupa, levog krila i horizontalnog stabilizatora. Izveštaj navodi da je kapetan bio Italijan star 58 godina sa tip rejtinzima za A320 i Embraer 170 dok je kopilot bio Poljak sa rejtingom za Embraer 170. Letačkoj i kabinskoj posadi je ovo bio drugi let nakon povratnog leta do Beča. U avionu su bila 2 pilota, 3 člana kabinske posade i 106 putnika.
Prema izjavama datim CINS-u, posada je planirala da izvrši poletanje sa pozicije na pisti kod intersekcije D6, za šta je, kako su izjavili, izvršila "duplu proveru obračuna parametara za poletanje". Tokom odvajanja od gejta posada je dobila odobrenje za taksiranje do intersekcije D6 od aerodromske kontrole, što je i potvrdila. Posada je zatim javila kontroli da se približava D6 intersekciji, na šta je dobila odgovor da se pripremi za poletanje sa D6, izađe i poravna sa osom piste. Potom dolazi do poruke drugog kontrolora: "Da li su svesni da su izašli na D5?"
Preliminarni izveštaj konstatuje da je kontrolor potom kazao posadi da TORA iznosi 1.273 metra. Posada je od kontrole zatražila minut da izvrši provere. Po izjavi posade, tada su izvršili proračune parametara za poletanje putem priručnog letnog računara u ručnom tabletu kopilota. Za to vreme kontrolor javlja posadi da izvrši proračune ali i da jave ako žele da se vrate nazad pistom na poziciju D6. Posada je 30 sekundi kasnije javila da potvrđuje da može da izvrši poletanje sa D5. Kontrola letenja je, prema preliminarnom izveštaju, potvrdila prijem ali sa još jednim upitom da li su u mogućnosti da polete, što je posada odmah potvrdila. Zatim su dobili konačno odobrenje za poletanje i informaciju da nema vetra.
Avion počeo da se trese, putnici osetili udarac
Preliminarni izveštaj potom konstatuje da je avion poleteo iza sebe ostavljajući oblak prašine i slabo penjući. Kabinska posada je po datim izjavama procenila da je avion imao uobičajeno ubrzanje po poletanju. Obzirom na raspoloživu dužinu piste i brzine kojom se avion kretao posada je odlučila da je bezbednije da se nastavi sa poletanjem jer je procenila da će avion ubrzo da se odvoji od tla. Po izjavi posade, avion je onda počeo da se trese i osetili su udarac u neki predmet.
Začula se nepoznata buka
Posada je nakon odvajanja od tla zatim čula nepoznatu buku sa leve strane uz konstatovanje prekida rada svetala na levom krilu. Posada je počela da dobija informacije o problemima sa nizom sistema od kojih su najznačajniji problemi bila zakrilca i nefunkcionisanje sistema toplog vazduha motora, te su pristupili prolasku kroz odgovarajuće "emergency" ček liste. Preliminarni izveštaj potom konstatuje da je kontrola letenja pitala da li je sve u redu. Posada odgovara da nije sigurna ali da će najverovatnije morati da se vrati na aerodrom. Ubrzo zatim su proglasili "mayday" (opšta opasnost po bezbednost leta). Osim pojave vibracija, nisu imali nikakav drugi problem prilikom sletanja.
Curenje goriva iz levog krila
Nakon sletanja i napuštanja piste, avion je sve vreme praćen od strane vozila Vatrogasno-spasilačke jedinice aerodroma Beograd. Po zaustavljanju, posada je dobila informaciju da iz levog krila curi gorivo te je izvršila brzo gašenje motora i drugih sistema.
Posada i putnici su iskrcani kroz avio-most. Nakon što je izvršeno obezbeđenje mesta curenja goriva, nadležni su dali nalog aerodromskim službama da u što kraćem roku udalje avion od aerodromske zgrade na bezbednije mesto, što je i učinjeno. Curenje goriva se nastavilo i sledećeg dana pored paralelnog istakanja goriva iz rezervoara.
BONUS VIDEO:
"Moje dete ima sve petice, ne mora da radi trbušnjake": Majke besne zbog merenja u školi, stručnjak saglasan
Partizan ima dva problema posle Reala: Obradović se oglasio o povredama!
Đoković preživeo dramu u Šangaju: Deco, nema smene generacija, opet ide po titulu!
Mondo ukrštenica za 11. oktobar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Pomeren početak utakmice Crvene zvezde: Tek je počela sezona, ali više nema pravo na kiks