Tokom izvršenja redovnog letačkog zadatka jutros oko 9 časova srušio se avion MIG-21 Vojske Srbije u rejonu sela Brasina kod Malog Zvornika, saopštilo je Ministarstvo odbrane.
Na lice mesta upućena je ekipa Službe traganja i spasavanja RV i PVO i nadležni organi. Ministarstvo odbrane i predsednik Aleksandar Vučić potvrdili su ovu tešku vest, ali ima i velike pozitivne strane.
Avion je leteo iz Donje Borine gde je prema svedočenju jednog od meštanina umalo nije udario u njegovu kuću, nastavio je ka Brasini. Kako prenose mediji, avion se odjednom silovito okrenuo kod rudnika Vrasina i pao u dvorište meštanina Vitomira Taskovića.
Prema nezvaničnim informacijama, meštanin u čije je dvorište pao avion je povređen. Meštani Vrasine su iznenađeni, uznemireni i zabrinuti jer kako kažu ni u snu nisu mogli da pretpostave da će avion pasti u njihovom naselju.
Reč je o jedinom MiG-u 21 koji je bio aktivan u Vojsci Srbije, dvosed (evidencijski broj 16185) koji je remontovan 2016. i koji je bio najmlađi MiG-21 nabavljen decembra 1986. godine. Nakon remonta dobio je da može da leti do 2026. godine a posle remonta je bio prizemljen 2018. da bi ponovo počeo da leti početkom maja ove godine.
Prilikom prošlogodišnjeg obeležavanja Dana avijacije, komandant 204. vazduhoplovne brigade general Željko Bilić izjavio je za taj portal da su "MiG-ovi 21 još uvek u funkciji i da će to biti do 2025. godine".
Od septembra 2015. kada je zbog isteka već produženih resursa i životnog veka prizemljen poslednji jednosed MiG-21bis, RV i PVO je koristilo samo tri dvoseda od kojih je jedan (16178) prema Podregionalnom sporazumu o kontroli naoružanja u drugoj polovini 90-tih godina bio razoružan.
Usled nedostatka dovoljnog broja lovačkih aviona, na preostala dva MiG-21UM (16180 i 16185) su početkom 2016. godine integrisane infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh R-60MK i oni su između ostalog korišćeni u dežurnoj jedinici sistema PVO države, navodi "Tango siks".
Mig 21 u Srbiji od 60-ih godina
Mig 21 je sovjetski lovački avion presretač, druge generacije. Projektovan je i razvijen u istraživačko-projektnom birou OKB Mikojan. U ruskom žargonu je popularno nazivan balalajka (zbog sličnosti sa muzičkim instrumentom), a kod mnogih drugih olovka. Proizvedeno je samo u Sovjetskom Savezu 10.158 primeraka, pored toga proizvodio se u Čehoslovačkoj, Indiji i u Kini (još oko 2.000 primeraka).
To je avion sa turbomlaznim motorom, koji je u celoj svetskoj vazduhoplovnoj istoriji imao najmasovniju serijsku proizvodnju, u toj kategoriji, a u periodu posle Korejskog rata i u odnosu na sve ostale avione. On je i rekorder po dužini trajanja serijske proizvodnje, u mnogim varijantama, od 1959. do 1985. godine.
Razvijen je kao nužan odgovor u trci u naoružanju sa zapadnim vojnim blokom, u kritičnom periodu Hladnog rata. Tadašnji lovački avion MiG-19 i ako je bio svetski rekorder u brzini, nije bio ravnopravan zapadnim lovcima. Korišćena su proverena iskustva u razvoju tradicionalno superiornih lovačkih aviona i umešno je sa koncepcionim rešenjima ublaženo zaostajanje u primeni savremene tehnologije, u domenu elektronike, pogona i vrhunskih materijala. Na račun skromnijeg opremanja i nošenja manje količine goriva, sačuvan je povoljan odnos potisak / masa aviona i sa odličnim aerodinamičkim karakteristikama odlične manevarske karakteristike, posebno u vertikalnoj ravni. Dat je naglasak na stvaranje prednosti u bliskoj borbi, što je bilo presudno u suprostavljanju Fantomu (koji je bez topa). Sa nošenjem male količine goriva, žrtvovana je autonomija leta (svega je 1,52–1,9 časova), ali mu je obezbeđena velika pokretljivost i brzina penjanja, što je povoljno za presretanje neprijateljskih aviona. Zbog te osobine je figurativno nazivan i skakač.
Aerodinamička šema i koncepcija zmaja MiG-21, pokazali su se kao odlična osnova za razvoj velikog broja varijanti.
Prvi migovi 21 uvedeni su početkom šezdesetih godina u tadašnju JNA, a naprednije verzije, koje su danas u naoružanju RV i PVO, stigle su sedamdesetih i osamdesetih godina. Bio je ponos naše vojske.
Ovi avioni, imaju propisani vek upotrebe od 30 godina, a međuremontni rok je 10 godina ili 800 časova naleta.
(Mondo/Blic)
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
Jovanović spasao Partizan: Odbranio penal, "zaključao" gol i sačuvao tri boda za kraj godine!
Prvo oglašavanje Čede Jovanovića o razvodu: "Nešto se čoveku desi što ne može da sanja, ja sam to doživeo "
Lalatović skočio na Dudića, novinari sprečili tuču! Pogledajte haos posle utakmice u Novom Sadu
Mondo ukrštenica za 22. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Ameri hoće Stojakovića da bi nas pobedili: Srbija i Grčka u strahu, SAD hoće da otme Andreja!