Događaj se dogodio 30.04.1999. godine, a dejstvo na pogođeni avion izvršio je 3. rd 250. raketne brigade PVO, naoružan raketnim sistemom PVO S-125M Neva.

Rukovaoc gađanja je bio tada major Boško Dotlić, koji je bio rukovaoc gađanja i kod pogađanja i obaranja aviona F-16CG, koji se srušio u reonu južno od Šapca u selu Nakučani.

Sa američke strane, svedočanstvo je sada dao penzionisani američki pilot Čarli Hejnlajn koji je bio par (wingman) pogođenoj letelici.

Pojavile su se tvrdnje kako to u stvari nije istina i kako čak ni svedočenje pilota koji je leteo u paru sa pogođenim avionom u stvari nije dovoljan dokaz. Postavilo se i pitanje oko sudbine tog aviona, pa su tako pojedinci potpuno paušalno izjavljivali kako je letelica "lako oštećena" i kako je "sigurno brzo opravljena i kasnije obavljala borbene zadatke u Avganistanu 2001. i Iraku 2003. godine". Naravno, za ove tvrdnje nisu priložili nikakve dokaze, započinje svoju detaljnu analizu ovog događaja portal "Tangosix", koji uz ovo prilaže izveštaj i analizu američkog Kongresa, napisanu od strane pukovnika američkog vazduhoplovstva Everesta E. Rićonija.

Radi se o ozbiljnom autoru, bivšem nagrađivanom pilotu američke avijacije i predavaču Astronautike na američkim visokim vojnim školama. Preminuo je tokom 2015. godine.

"Ovaj događaj, koji se dogodio tokom sukoba na Kosovu 27. marta, bio je veliki udarac za američko ratno vazduhoplovstvo. Letelica je bila posebna: stelt bombarder F-117 'Nighthawk' koji je srpskoj PVO trebalo da bude sasvim nevidljiv. I ovo sigurno nije bila slučajnost - nekoliko noći kasnije, srpske rakete oštetile su drugi F-117", piše u njegovom izveštaju i dodaje:

"Od tri letelice oborene tokom našeg upada u Srbiju, jedan je bio F-16 kojim je pilot upravljao radeći drugo ono što mu je naređeno, a dva su bila najnevidljivija F-117 'Nighthawks', od kojih se jedan doteturao do baze i više nikada nije poleteo, pa se retko računa".

S obzirom da su pojedinci ismevali tekst svedočanstva pilota aviona F-117A, a ti isti pojedinci veličaju NATO, mnogi se pitaju zašto ismevati tekst američkog pukovnika i svedočanstva američkih pilota? Ovo nisu pisali neki srpski pukovnici ili piloti željni nekakve naknadne slave, nego američki, kojima sigurno neće doneti slavu odavanje nekakvih tajni da je još jedan (ili dva) F-117A pogođen i da je nakon toga, kada se vratio kući, prizemljen.

Postoje i drugi dokazi

U svojoj knjizi "Stealth Fighter - A year in the life of an F-117 pilot", koju je napisao bivši pilot F-117A, koji je leteo u misiji nad tadašnjom SRJ, potpukovnik Vilijam B. O'Konor ovako opisuje taj događaj i imenuje pilota drugog oštećenog aviona F-117A kao "Flash" (letački nadimak).

Pilot O'Konor opisuje povratak u matičnu bazu "kući" u Holoman. On konstatuje da su dočekali drugu grupu letelica F-117 iz Nemačke.

"Preostalo je još deset letelica. Dve od dvanaest morale su da se vrate u Špandalem zbog problema sa gorivom", piše on.

U nastavku piše, kada su letelice krenule nazad prema Holomanu, uključujući i oštećeni Flashov avion F-117A.

"Na otprilike dve trećine puta, Flešov mlaz, koji je u Nemačkoj popravljen samo na terenu, nakon što je prethodno oštećen, počeo je da ispušta gorivo sa levog krila. Da bi se pridržavao ograničenja preusmeravanja, bilo mu je potrebno dosta više dopunjavanja goriva u vazduhu dok nije stigao do kanadske obale."

Pritom treba reći da je bilo predviđeno da se letelice dopune 8 puta do "kuće", ali da je ovaj avion dopunjen "još nekoliko puta".

Uz ove tvrdnje američkih autora možemo zaključiti sledeće:

  • Najmanje dva aviona F-117A imalo je problem sa sistemom instalacije goriva na kraju misije.
  • Jedan avion F-117A je pogođen i oštećen između 4. i 9. aprila godine.
  • Jedan avion F-117A je pogođen i oštećen 30.04.1999. godine.

Iz ovoga proizilazi više mogućih teorija i verzija...

Avion F-117A koji je pogođen između 4. i 9. aprila u levo krilo je isti onaj avion čiji pilot ima nadimak Flash (a čije ime je Jodd Flesch, koji je prilikom povratka u bazu Holoman imao iznenadno curenje goriva ispod levog krila i koji nakon sletanja na aerodrom u Novom Meksiku (Holoman), više nije leteo, sudeći po pisanju američkog pukovnika Everesta E. Rićonija. Pukovnik Everest E.

Rićoni je, podsetimo, napisao da obaranje aviona F-117A dana 27.03.1999. godine nije bila slučajnost već je nekoliko noći kasnije pogođen još jedan. Svakako je moguće da se pod terminom "nekoliko noći" može smatrati baš to, a da se ne odnosi na letelicu pogođenu dana 30.04.1999. godine, više od mesec dana kasnije.

Avion F-117A koji je pogođen 30.04.1999. godine je letelica čiji je pilot bio Flash, koja je imala curenje po povratku u bazu Holoman i koja više nije potetela, po Rićoniju. Ovo bi podrazumevalo da ne znamo šta je bilo sa sudbinom aviona koji je pogođen u levo krilo, između 4. i 9. aprila 1999. godine.

Autor Pol F. Krikmor je pogrešio u datumu pogađanja aviona 82-0818 i to se u stvari desilo dana 30.04.1999. godine, a ne između 4. i 9. aprila. I onda je taj avion imao curenje goriva po povratku u bazu Holoman i nije više poleteo, po Rićoniju.

TRI PROBLEMA

Prvi je velika greška u datumima, koja ne deluje realno. Drugi problem bi bio u tome, po ovom autoru, da se ne zna da li je avion pogođen projektilom zemlja-vazduh (nepoznatog tipa) ili protivavionskom artiljerijom, dok se pogađanje aviona od 30.04.1999. odmah već tokom rata i neposredno nakon rata, pripisuje u više zapadnih izvora kao pogodak rakete zemlja-vazduh, odnosno rakete sistema SA-3 (zapadna oznaka za sistem S-125 Neva). S obzirom na to da je knjiga Pola Krikmora napisana 2014. godine, (čak nakon knjige Vilijama O'Konora) ne deluje realno da autor nije bio upoznat sa ovim detaljom. Činjenica da on ne navodi drugu letelicu kao pogođenu, "Tangosix" objašnjava time da je u knjizi opisao incident letelice iz 9. Skvadrona koje su u misiju došle kasnije, tek 03.04.1999, što može implicirati da je letelica pogođena 30.04.1999. pripadala drugom lovačkom Skvadronu i to 8. lovačkom Skvadronu, kome je pripadano i oboreni pilot Dejl Zelko. Treći problem je što i dalje nemamo odgovor šta je sa drugim F-117A koji je imao problema sa instalacijom goriva na kraju misije.

NAJJEDNOSTAVNIJE REŠENJE JE OBIČNO TAČNO

Flešov avion je pogođen u levo krilo između 4. i 9. aprila nekim od sistema PVO. Naređeno mu je da skrene i napusti misiju. Sleteo je u Špandalem. Zbog kvara na sistemu instalacije goriva, nije više leteo u misiji nad SRJ, a zbog sitnih terenskih opravki koje je dobio u bazi u Nemačkoj (po iskazu u knjizi pilota Vilijama O'Konora) poleteo je, nakon završetka rata, nazad u svoju bazu u Holoman u državi Novi Meksiko uz rizike. Pritom mu je na 2/3 puta pukla cev za gorivo ispod (ranije pogođenog i oštećenog) levog krila i morao je biti češće dopunjavan u vazduhu. Kada je stigao u matičnu bazu nije više leteo (po izvoru američkog pukovnika Everesta E. Rićonija), smatra portal "Tangosix".

Avion koji je pogođen 30.04.1999. godine je takođe imao problema sa instalacijom goriva. Usled oštećenja i problema sa sistemom instalacije goriva, nije više leteo u misiji nad SRJ. Nemamo posrednih ili neposrednih saznanja o daljoj sudbini ovog aviona niti da li je leteo u budućnosti. Pretpostavka je da je to avion koji pilot Vilijam O'Konor, navodi kao drugi avion koji je imao problema sa instalacijom goriva i koji je čekao i kasnio sa povratkom u bazu u Holoman. Dok u knjizi pilota Vilijama O'Konora, imamo opis kako je "prvi" avion (Fleš) nekako stigao kući do Holomana, nemamo nikakve podatke kako je ovaj "drugi" avion stigao u matičnu bazu. Ne zna se da li je poleteo ili je transportovan. U knjigama bivših američkih pilota i iskazu pilota Hejnlajna, nemamo nikakvih podataka o njegovoj daljoj budućnosti. Nedostatak tog podatka je interesantan.

ČETVRTI F-117A

Ovde postoji i određena verovatnoća da postoji i četvrti avion F-117A. Ona se ogleda u tome što ne znamo sa potpunom sigurnošću koji je taj "drugi" avion o kome Vilijam O'Konor piše. Vojni portal smatra da je to avion pogođen 30.04.1999. međutim, nijedan ozbiljan istraživač, ne može isključiti mogućnost da on govori o nekom drugom avionu a to bi u ovom slučaju bio četvrti avion. To bi onda značilo da je avion pogođen dana 30.04.1999. samo lakše oštećen i relativno brzo opravljen ali i da je neki naredni "dobio po repu".

U svakom slučaju, portal "Tangosix" smatra da je došlo do obaranja jednog aviona F-117A (27.03.1999.), oštećenja i otpisa jednog F-117A i oštećenja uz nepoznatu dalju sudbinu bar još jednog aviona F-117A (moguće i dva).

Svi gore navedeni podaci si isključivo iz američkih izvora i to od bivših pilota F-117A (Vilijam O'Konor i Čarli Hejnlajn), američkog pukovnika vazduhoplovstva Everesta Rićonija i poznatog američkog stručnjaka za avijaciju i autora brojnih knjiga o avijaciji za Osprej Publishing, Pola F. Krikmora.

(Mondo/Tangosix)

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.