• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

PILOT KOJI JE 1999. BOMBARDOVAO JUGOSLAVIJU: Srbi su pogodili DVA "nevidljiva" aviona, izgledalo je kao VATRENA KUGLA

Autor Veljko Petranović

Američki pilot otkrio je za medije tajnu čuvanu od aprila 1999. godine - srpska vojska nije oborila samo jedan "nevidljivi" F-117A bombarder, već dva.

 Vojska SRJ srušila dva nevidljiva lovca tokom bombardovanja Izvor: YouTube/Printscreen/South Avangarda

Legenda o neuhvatljivom američkom "stelt" lovcu-bombarderu F-117A srušena je u sremskom selu Buđanovci pre 22 godine tokom NATO bombardovanja SR Jugoslavije.

Avion je oboren u spregnutoj vatri protivvazdušne odbrane Vojske Jugoslavije, a meštani su na mestu pada aviona igrali, govorili za medije, pa čak i odnosili delove letelice sa sobom kao suvenir.

Podatak da je još jedan F-117 pogođen srpskim sistemom PVO tokom iste akcije manje je poznat, a detalji o tome šta se tačno dogodilo postali su dostupni tek nedavno.

Možda će vas zanimati

Portal "The Drive" objavio je da su detalji o tome šta je bilo s drugim avionom postali poznati tek nedavno, a potpukovnik vazduhoplovstva SAD u penziji Čarli "Tuna" Hajnlajn, bivši pilot F-117, u podkastu "Afterburn" lično je potvrdio ono što je dugi niz godina smatrano izmišljotinom. Naša vojska uspela je da pogodi i drugi "nevidljivi" avion, ali je pilot uspeo da se vrati u nemačku bazu.

Tačan datum kada je došlo do pogotka nije poznat, ali se navodi da se ovaj događaj odigrao tokom aprila 1999. godine, nakon obaranja prvog F-117.

U vreme operacije Savezničke snage, 1999. godine, Hajnlajn je bio na svojoj drugoj akciji sa F-117, dodeljenom 9. borbenoj eskadrili, "Vitezovi“ i raspoređen je u vazduhoplovnu bazu u Nemačkoj.

"Odavde su misije bile prilično dugotrajne i poprilično iscrpljujuće, obično je bilo oko šest sati između poletanja i sletanja. Bila su potrebna najmanje dva sata da se stigne do tankera koji se nalazio iznad Mađarske, nakon čega je usledila misija preciznog bombardovanja koja je obuhvatila približno 30 do 45 minuta ukupnog leta leta iznad bivše Jugoslavije... Noćni jastreb je obično bacao oba oružja na jednu metu. Tokom Savezničkih snaga, ovi ciljevi često su sadržavali komunikacione instalacije, uključujući radio jarbole, koji su morali biti pogođeni u metu da bi ih prevrnuli. Hajnlajn spominje i druge mete, među kojima su bili mostovi, fabrike i zgrade", rekao je.

Možda će vas zanimati

Noć koju neće zaboraviti, kako kaže, podrazumevala je misiju sa dva F-117, koja su letela na paralelnim stranama, usmereni ka metama koje su bile udaljene oko 16 kilometara. Napomenuo je da ne može da se seti tačnog datuma, ali je siguran da je to bilo nakon što su Srbi oborili prvi F-117.

Nepotvrđeni izvori ranije su naveli da se ovaj incident dogodio 30. aprila 1999. U noći događaja, Hajnlajn se prisetio "popriličnog broja protivavionske artiljerije i povremeno ispaljenih projektila". Rakete zemlja-vazduh (SAM) uključivale su primere istog sovjetskog proizvođača SA-3 koji je prethodno srušio "Vegu 31", ali u to vreme su se koristili i drugi modeli raketa.

Na periferiji zapadnog Beograda, krećući se ka severu, jedan od pilota sa nadimkom "Si Džej" najavio je da je detektovao lansiranje SAM projektila - a upravo u tom trenutku, Hajnlajn je bio na meti, samo oko 30 ili 40 sekundi pre nego što bi njegova bomba trebalo da padne.

"Nekako sam pogledao udesno preko Beograda i video ovu ogromnu raketu kako se približava. Izgledala je kao ogromna užarena lopta. Znao sam da je moj partner negde tamo. Tada sam ugledao još jedno lansiranje - ovaj veliki sjaj, pa čak i izdaleka možete videti puno detalja. Perjanica, dim koji odlazi, a onda samo kako vatrena kugla dolazi prema meni."

On se setio obuke i instrukcije u slučaju da dođe do ove situacije, koja je od njega zahtevala da drži uključen autopilot, jer bi ručno okretanje ili nagli pokreti mogli negativno da utiču na radarski presek mlaznice, potencijalno predstavljajući raketu uočljivijom metom.

Bombardovanje SR Jugoslavije 1999. godine
Izvor: Youtube/ South Avangarda

"Dok sam nastavio da se krećem prema svojoj meti, jedna raketa je eksplodirala, a druga otišla u prazan prostor. Ne znam da li ga je pogodila", dodao je Hajnlajn, misleći na svog letačkog partnera.

"Zatim sam se vratio natrag u bazu, ali se dogovoreni sastanak tamo sa drugim F-117 se nije dogodio. Napravio sam jedan krug čekajući da stigne i drugi 'Noćni jastreb'. Konačno, operater strele na KC-135 Stratotanker primetio je F-117 kako se približava kroz tamu, bez upaljenih svetla. Njegov avion zaista nije bio dobrom stanju, pitali smo se da li će drugi F-117, moći da nastavi, li mu radi motor kako treba i hoće li izdržati da se ne sruši. Srećom, uspeli smo da mu napunimo rezervoar i da obojica bezbeno odemo u bazu", dodao je.

(MONDO)

Možda će vas zanimati

Komentari 29

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Jes čudo

Jedina istina je to da je za NATO ovo bila vojna vežba i video igre, nismo imali nikakvu podršku EU niti je iko išta smeo da kaže, a Rusi bili jaki na rečima, ali u realnosti ništa.

Hari Poter

@Jes čudo bombardovani smo da bi se rusima stavilo do znanja da su nebitni, slabi, vojno i ekonomski. Šta mislite da li bi sads u vreme Putina to smeli?

Dragan

@Jes čudo Pa nije baš tako - NATO agresija koja je izvedena avijacijom je bilo jedno iživljavanje jer kopnene snage na terenu NATO snaga i njihovih saveznika nije mogla na Kosovi i Metohiji daporaze naše kopnene sanage.

special image