Ove godine, tačnije 2. januara, je četiri godine kako nas je napustio jedan od najvećih srpskih i jugoslovenskih glumaca - Marko Nikolić. Veliki broj glumaca nema tu sreću da ih pamte po nekoj maestralnoj ulozi. Oni koji to dožive uglavnom budu upamćeni po toj jednoj roli. Ali i to je velika stvar. Marko Nikolić je uspeo nešto što je malo kome pošlo za rukom - da podjednako bude i upamćen i hvaljen i slavljen zbog dve uloge. Dve potpunoe različite uloge. Publika ga je obožavala podjednako i kao Gigu Moravca u "Boljem životu" ali i kao vožda Karađorđa prvo u filmu "Karađorđeva smrt" a kasnije i u seriji "Vuk Karadžić."
Reditelj ova dva poslednja pomenuta ostvarenja, Đorđe Kadijević, svedočio je jednom kako je izbor pao baš na Marka i šta je ono što nikada neće zaboraviti.
Kako je Marko postao Karađorđe
"Pošto sam po školskoj naobrazbi istoričar (umetnosti), bilo je prirodno što je tadašnja televizija očekivala od mene da radim filmove i serije na istorijske teme. Na red je došla kapitalna tema stradanja vožda Karađorđa i njegov povratak u Srbiju posle emigracije u Rusiji, u vreme kada je Miloš Obrenović već bio na vlasti. Postavljalo se pitanje ko od glumaca može igrati vožda. To je bila zahtevna stvar, jer vožd je imao naročitu pojavu, visok skoro dva metra, jednu opšte prepoznatljivu fizionomiju, po prirodi silovit, nagao i agresivan. Da budem iskren, moja ekipa i ja lupali smo glavu videvši da u tada prisutnom glumačkom kadru nemamo glumca takvih osobina, počev od rasta pa nadalje. Film ne bi imao nikakvog smisla ako bi ispustio iz vida ubedljivu prepoznatljivost lika jer, zaboga, već u osnovnoj školi svi smo se upoznali sa likom vožda Karađorđa. Ako se tu omane, ništa nismo uradili. S druge strane, bio je potreban naročit unutarnji koeficijent količine energije, koja mora da izbija kroz samu fizionomiju, gestove, boju glasa i sve ostalo. Bilo je izuzetno zahtevno i, iskreno govoreći, niko od nas nije video takvog glumca. Zahtevi su bili izuzetni i urgentni, što je bacilo u brigu ne samo ekipu nego i čitavu televiziju, jer je realizacija projekta bila zavisna od nečega što se, zapravo, nema", pričao je Kadijević svojevremeno za Blic.
U istoriji naše kinematografije, pogotovo na televiziji, navodi Kadijević, vožd se nije pojavljivao, sem u nemom filmu, gde ga je igrao Dobrica Milutinović, ali nije imao nikakve sličnosti sa Karađorđem.
"Znao sam da, de facto, u pravom smislu po prvi put dovodim lik i ličnost Karađorđa na veliku medijsku scenu kakvu samo televizija može da pruži. U jednom trenutku, na opšte iznenađenje mojih saradnika, predložio sam Marka Nikolića. Zašto sam ja pomislio na njega? Nisam ga lično poznavao, ali sam u nekim partizanskim filmovima primetio da u ponekim kadrovima ima nešto u licu što bi uz određene intervencije moglo da dočara lik i fizionomiju vožda. Bio sam uveren u to. Znao sam da, ako dođe onako obrijan i umiven, niko to neće poverovati. Ali sam rekao: 'Hajde da napravimo probu'. I Marko je često kasnije izjavljivao da je bio iznenađen mojim pozivom jer nije nalazio da ima ikakve sličnosti. Ali je došao, upoznali smo se, i ja sam s njim pošao u šminkernicu. Bez nekih naročitih napora i preteranih zahteva, odjedanput se, posle šminke i frizure, na opšte iznenađenje i moje i mojih saradnika, a naročito Markovo, pojavilo lice vožda Karađorđa. Još je trebalo rešiti pitanje njegove korpulencije, naročito visine. To je bio manji problem. Kada smo shvatili da ima pravo razumevanje za lik Karađorđa, da može da izvuče iz sebe potrebnu energiju i da deluje onako silovito i violentno kako je delovao vožd, bilo je jednostavno rešiti pitanje visine", priča Kadijević.
Oni su mu ljubili ruku a on je plakao
Naručili su posebne čizme koje su mu davale visinu od oko 198 cm (Marko je prirodno imao 180 cm) a da se to nije primetilo kada bi ih obuo.
"Napravljen je specijalni kostim za njega, prepoznatljiv, voždov, i kada se sa šminkom i u kostimu pojavio i kad smo ga fotografisali, bili smo zablenuti od čuda. Ponajviše od svih sam Marko, koji je sad shvatio nešto čemu se najmanje nadao - da svojom pojavom, glumačkim umećem, temperamentom i sopstvenim angažovanjem unutarnje energije dočarava lik Karađorđa. Drugi glavni junak je bio Miloš, i tu je situacija bila lakša: Aleksandar Berček je odsečena glava Miloševa. Njega je bilo lako izabrati. Berček je bio sjajan glumac. Zašto to ističem? Postoji kategorizacija: glumac, dobar glumac i veliki glumac. Razlika između dobrog i velikog mnogo je veća nego između glumca i dobrog glumca. Veliki se ne može proizvesti, ne zavisi od toga kako je učio na akademiji nego to mama treba da rodi. To je jedna bogom ili od sudbne dodeljena osobina koja je ravna čudu. Postavilo se pitanje - ako Berček igra Miloša sa takvom glumačkom snagom, da li će se desiti ono što na filmu kažemo da glumac proguta partnera, da li Marko - iako su svi znali da je dobar glumac - može da izdrži direktan dvoboj sa Berčekom? Ja sam bio siguran u to, a to smo mogli ustanoviti samo kad je počelo snimanje, sa dozom radoznalosti u kojoj je kod nekih saradnika bilo i malo straha", ispričao je Kadijević.
Snimalo se na autentičnim mestima.
"U Radovanjskom lugu rekonstruisali smo kolibu u kojoj se vožd sakrio kada se 1817. vratio u Srbiju. Kada je došla na red ta scena, još smo bili u hotelu i Marko je imao tremu. Bio je jako uzbuđen, primetio sam da je u naročitom duševnom i psihološkom stanju. Da bih ga smirio i na neki način uticao na njega u pozitivnom smislu, porazgovarao sam s njim ležerno, drugarski, i pozvao ga u svoja rediteljska kola. Nije išao kombijem za glumce, nego gospodski, u 'mercedesu'. Vozili smo se iz Palanke do mesta snimanja. Sedeo je pored mene. Kada smo stigli, doživeli smo iznenađenje jer smo videli da je narod, seljaci iz okolnih mesta, bio jako zainteresovan za snimanje. Stotine i stotine njih su prosto zakrčili ceo objekat, tako da smo morali da zovemo miliciju iz Palanke da nam raskrči mesto za snimanje. I tada se desilo ono što nisam očekivao, još manje Marko, a što je najlepši trenutak u mom filmskom životu. Nikada mi se nešto tako ni pre ni posle toga nije desilo, a snimio sam oko 20 filmova i četiri TV serije. Marko je izašao iz automobila zajedno sa mnom i pošli smo prema objektu, a onda su silni seljaci ugledali “vožda” i počeli su da prilaze i da mu ljube ruku. Tolika je ljubav tog naroda prema voždu. Marko plače, ja plačem, plaču seljaci, cela ekipa plače", rekao je Kadijević.
Tako dirljivu scenu, priča on, tako nešto što govori o iskonskoj prirodi samog naroda u odnosu na svoje velike sinove, a kud ćete većeg od vožda, to se moglo desiti samo tada i nikad više.
(MONDO)
Partizanova kriza traje, nova drama i šesti poraz u nizu: Ledej i Mirotić utišali punu Arenu
Partizan želi da prekine crni niz: Istorijski susret slavnih trenera, ne zna se kome je pobeda potrebnija
Ognjen Dobrić nestao iz ekipe Zvezde: Janis Sferopulos ne računa na "vojnika" crveno-belih
Srbija izbegla poraz i poslednje mesto: Protiv Danske igramo za četvrtfinale Lige nacija!
Partizan na dnu Evrolige, tužan pogled na tabelu: Crno-beli su u najgoroj formi, zakucani na začelje!