Svaki vozač bi trebalo da zna kako se proverava nivo ulja u motoru. Nažalost, mnogi ne znaju, a nisu svesni koliko je to važno. Iako ova tema iole iskusnijim vozačima deluje banalno, čak se i među onim najiskusnijima biju bitke oko toga kako se pravilno meri nivo motornog ulja. Ne slažu se međusobno čak ni majstori.
Na sreću, tu su fabrička uputstva koja stižu uz automobil. Ali ova sreća kratko traje kada ih iščitate nekoliko desetina - za modele različitih marki i to iz različitih perioda. Problem je u tome što ne savetuju svi proizvođači proveru nivoa motornog ulja na isti način. Opet na sreću, prihvatljiv nivo ulja ima solidnu toleranciju, pa čak i ako ne uradite sve onako kako je propisao proizvođač, uglavnom neće biti problema.
Pročitajte uputstvo za vaš auto
Nije svaki motor iste konstrukcije, ne koristi istu količinu ulja, ne koristi isto ulje i slično, pa svi ti faktori mogu da utiču na brzinu slivanja ulja u karter nakon gašenja motora.
Korak po korak:
- Dovedite motor na radnu temperaturu - to ćete najbrže uraditi vožnjom. (Postoje izuzeci kod kojih se nivo ulja meri sa hladnim motorom);
- Parkirajte auto na horizontalnu površinu;
- Ugasite motor;
- Sačekajte od 5 do 10 minuta;
- Izvadite šipku za merenje nivoa ulja;
- Obrišite je čistom krpom ili maramicom/salvetom;
- Vratite šipku nazad odakle ste je izvadili;
- Nakon sekund-dva, ponovo je izvadite;
- Pogledajte dokle se šipka (merni deo) "umočila" u ulje.
Recimo da je idealno da bude između sredine i maksimuma mernog dela. Merni deo može da bude izveden na razne načine, ali prepoznaćete ga. Uglavnom, ima oznake za minimum i maksimum. Ukoliko ima nedovoljno ulja, dolijte ga, ali ne previše! Sačekajte malo, pa ponovo proverite.
Neki proizvođači savetuju sledeći način dolivanja. Dolijete ulje, startujte motor i pustite ga da radi nekoliko sekundi, ugasite ga, zatim sačekate nekoliko minuta i ponovo proverite nivo. Ovakav način dolivanja neki smatraju potpuno nepotrebnim, mada proizvođači koji kažu da se u njihova vozila tako doliva ulje verovatno imaju neki razlog za to.
Višak ulja je opasan
Kada dolivate ulje, ne preterujte. Višak ulja može da dovede do raznih problema i veoma skupih kvarova. Zato nivo ulja nipošto ne sme da ide preko maksimuma. Neki automobili nemaju šipku za merenje nivoa ulja Kod njih se ulje meri automatski i u slučaju potrebe vozač se obaveštava da je neophodno dolivanje ulja.
Sa jedne strane, ovo je odlično zato što će vozač biti na vreme obavešten, pošto mnogi zaborave da ulje mora da se proverava između malih servisa. Sa druge strane, ovo je još jedan "genijalan" način da zbog kvara nekog senzora ili generalno elektronike strada i čitav motor plus još neke prateće komponente/sistemi i tako nastane katastrofalna šteta. Zato je najbolja kombinacija postojanje klasične šipke za merenje i elektronskog sistema za upozorenje na nizak nivo ulja.
BONUS VIDEO:
(MONDO)
Partizan u ABA mora da dobije pojačanje: Željko mu našao ulogu, da ne bude prvi precrtan!
"Bilo je čudnih odluka...": Drčelić se oglasio nakon poraza Zvezde u Evroligi!
Mesec dana Partizanovih poraza: Evroligaška sezona već izmiče iz ruku crno-belima
Zamenio Srbiju Bosnom i Hercegovinom, pa doživeo debakl 7:0! Košmarni debi Baždara za novu reprezentaciju
Otac Predrag Popović u nesvakidašnjem izdanju: Evo kako uživa i čime sa bavi kada nije u crkvi