Rast plata u Srbiji često je praćen i rastom cena, tako da prosečna plata i dalje ne može da pokrije takozvanu potrošačku korpu. Ukoliko se do sada niste susretali sa ovim izrazom, potrošačka korpa meri procenjene troškove tročlanog domaćinstva, i obuhvata sve od ishrane, stanovanja, odevanja, zdravstva, preko troškova obrazovanja i rekreacije, pa i do nedefinisanih dobara i usluga. Ukratko – pokušava da proceni na šta i koliko trošimo novac. Prema najskorijim podacima Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine, za prosečnu potrošačku korpu potrebno je 100.554 dinara, dok prosečna neto zarada iznosi 85.066 dinara. Minimalna potrošačka korpa, s druge strane, iznosi 52.254 dinara, ali zato minimalna neto zarada za ovaj period iznosi 38.640 dinara.
Najveći deo prosečne potrošačke korpe odlazi na hranu i bezalkoholna pića, i iznosi čak 41.315 dinara! Kvalitetna i uravnotežena ishrana važna je investicija i svakako vredi ulaganja, naročito za decu koja tek treba da se fizički i mentalno razvijaju. Uz to, poznato je da je prevencija najbolje lečenje, i da zdrava, organska ishrana u tome mnogo može da pomogne. Nažalost, proizvod koji beleži najveće poskupljenje je jedan od glavnih izvora vitamina i vlakana - povrće, sa čak 34,5 odsto. Prate ga podjednako značajni mleko, sir i jaja, bogati izvori kalijuma, proteina i fosfora, koji su skuplji za 25,5 odsto.
Troškovi potrošačke korpe često u stvarnosti ispadaju veći, naročito kada su u pitanju hrana, transport i školovanje. Važno je napomenuti i da je Beograd jedini grad u Srbiji gde, prema zvaničnim podacima, prosečna plata nadmašuje cenu potrošačke korpe, što znači da možete da namirite sve potrebe i da vam ostane novca sa strane. Posle Beograda, najveću kupovnu moć imaju građani Novog Sada, a u najlošijoj poziciji su građani Subotice i Zrenjanina, kojima je potrebno po 1.43 i 1.41 vrednosti plate da namire prosečnu potrošačku korpu.
Vlada Srbije je u septembru 2023. godine pokrenula akcija "Bolja cena" u okviru koje je sniženo 37 prehrambenih proizvoda i proizvoda za ličnu higijenu. Ova akcija je trajala do kraja godine, i obuhvatala je raznovrsan asortiman proizvoda, uključujući i proizvode koji nisu deo prosečne potrošačke korpe. Popusti su uvek dobar način da trgovinski objekti izađu u susret svojim sugrađanima i pomognu da se napune cegeri i kese, međutim najbolje rešenje je održavanje cena osnovnih namirnica stabilnim, onoliko koliko je to moguće postići samostalnom inicijativom.
Svi izazovni periodi lakši su kada negujemo komšijski duh i mislimo o zajedničkoj dobrobiti. Odnos trgovačkih objekata prema svojim kupcima posebno je primetan u ovakvim vremenima. Između ostalih, i PerSu marketi mogu da se pohvale brigom o svojim mušterijama kroz aktivno održavanje povoljnih cena namirnica iz potrošačke korpe, kao i svest o trenutnoj ekonomskoj situaciji.
Partizan bez MVP-a protiv Crvene zvezde? Odazvao se selektoru Pešiću, već je sa reprezentacijom!
Saznajemo: Saša Obradović dobio otkaz u Monaku!
"Ako nemam 3.000€ da platim kiriju u Beogradu bolje da se upucam": Influenserka zgrozila javnost izjavom o parama
Palma neprepoznatljiv, smršao preko 30 kilograma: "Kad vidim tanjir sa hranom, muti mi se u glavi"
Ovo je sastav Srbije za Dansku i meč godine: Piksi opet napada, heroj iz Švajcarske u ekipi!