Da li električni trotineti na ulicama ugrožavaju pešake i vozače ili oni njih pitanje je oko kog se najčešće povede polemika. Najčešća "zamerka" na njihov račun do sada je bila "nečujnost i odsustvo adekvatne signalizacije", a jedna od opasnijih je i činjenica da ovim vozilima mogu da upravljaju i oni koji nemaju položen vozački ispit, dakle bez znanja o saobraćajnim pravilima i propisima.
Izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja od 15. juna na snagu su stupila nova pravila za vozače ovih trotineta po kojima će u saobraćaju moći da učestvuju isključivo laka električna vozila koja imaju postavljenu identifikacionu nalepnicu, kao i da je obavezno da vozači ovih vozila nose na glavi zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu.
Prve kazne su već pale, pa su pripadnici Uprave saobraćajne policije samo u prva četiri dana kontrole u Srbiji otkrili ukupno 87 prekršaja, od vožnje bez zaštitne opreme do uzimanja volana u ruke u alkoholisanom stanju.
Električni trotineti (ni)su opasnost na ulicama
Žaleći se na registraciju trotineta i čitavu proceduru, u videu koji je objavila na društvenim mrežama, jedna devojka je pomenula da "trotinet ima jer ne zna da vozi kola". Koliko poznaje saobraćajne propise, s obzirom da nije polagala taj deo ispita potrebnog za vozačku dozvolu, nije poznato.
Na terenu je do skoro bilo moguće videti vozače trotineta koji poštuju i propise i nose zaštitnu opremu, ali je bilo i potpuno suprotnih prizora - vozili su svuda, od trotoara, ulica, pešačkih zona, nepoštovanje prava prvenstva prolaza...
Vozili su ih deca, odrasli, ali i stranci koji su u turističkoj poseti našoj zemlji.
Međutim, pitanje je koliko oni poznaju pravila prvenstva prolaza kroz raskrsnicu, da li znaju da postupaju po svetlosnoj saobraćajnoj signalzaciji, da li znaju da čitaju znake i oznake na kolovozu i da po njima postupaju, da li znaju kojom se trakom vozi, da li mogu da iskontrolišu brzinu koju ova vozila mogu da razviju itd.
"Za ovih nekoliko godina koliko su električni trotineti u upotrebi, njihovi korisnici su se navikli da za njih praktično ne postoje nikakva pravila da se kreću kuda hoće i kako hoće, da prolaze na crveno svetlo da voze u suprotnom smeru i slično. Kad im odgovara oni su pešaci, kad im odgovara oni su vozila", ističe Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja idodao da je bilo očekivano da ustanovljavanjem pravila, kakva god da su, dođe do nezadovoljstva jednog dela vozača.
A, da ove tvrdnje nisu tek priča u prazno, pokazao je jedan od mnogih slučajeva, zabeležen kamerom u centru Beograda. Naime, kamera jednog automobila snimila je vozača električnog trotineka koji u punoj brzini pretiče i njegov i još nekoliko automobila, a jedan čak i "isekao".
Teška nesreća desila se i u Batajnici, krajem aprila, kada je mladić (21), vozeći električni trotinet, udario devojčicu Đ. A. (14) koja je ulicu prelazila na obeleženom pešačkom prelazu. Njemu je određeno zadržavanje zbog sumnje da je izvršio krivično teško delo protiv bezbednosti saobraćaja.
Jasan zakon i drakonske kazne
Prema propisima Pravilnika ZBS za laka električna vozila, prilikom upravljanja električnim trotinetom nošenje biciklističke kacige obavezno je za sve, dok je nošenje reflektujućeg prsluka, naravno i uz kacigu, obavezno za maloletnike u svim uslovima, a za ostale vozače kada se kreću na putevima.
Dozvoljeno je kretanje biciklističkom, pešačko-biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a zabranjeno trotoarima na kojima nema posebnog dela za bicikliste ili dela koji je zajednički za njih i pešake.
S obzirom da u mnogim gradovima Srbije, naročito onim manjim, biciklističkih ili pešačko-biciklističkih staza uopšte nema, vozačima ovih trotineta je dozvoljeno kretanje kolovozom, ali samo na putu gde je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/h ako je vozač maloletan, odnosno, ako je navršio 18 godina na putevima gde je ograničenje najviše 50 km/h.
Kada su u pitanju kazne za vozače električnih trotineta, najdrastičnija novčana se kreće od 100.000 do 120.000 dinara, dok je najteža zatvorska 30 dana ukoliko ga vozite po autoputu i moto-putu. Zatvor od 30 pa na više dana predviđen je ukoliko tim vozilom nekom nanesete lake telesne povrede, dok je za nanošenje teških telesnih povreda propisana kazna zatvora od dve do osam godina. Za slučaj da vozač električnog trotineta nekog usmrti, zatvorska kazna se kreće u rasponu od dve do 12 godina.
Kazna za ono što može biti najčešći prekršaj, a to je vožnja nedozvoljenom površinom, iznosi 10.000 dinara. Isti iznos kazne predviđen je i za ostale česte prekršaje trotinetdžija: vožnja bez osvetljenja, bez reflektujućeg prsluka na kolovozu, vožnja još jedne osobe na dvotočkašu, ako ste mlađi od 14 godina i ako niste punoletni a vozite ga kolovozom. Iznosom od 10.000 dinara, konačno, kazniće se i vožnja bez nalepnice.
Kaznom od 3.000 dinara kazniće se vozač trotineta koji se na pešačko-biciklističkoj stazi kreće brzinom većom od 10 km/h, a istim iznosom kazniće se ukoliko vozi preko pešačkog prelaza ili ima slušalice na oba uha. Kazna od 5.000 dinara, pak, predviđena je ako se dva ili više vozača ovih dvotočkaša kreću paralelno a ne jedan za drugim, te ako se na trotinetu prevozi predmet koji vozača ometa tokom upravljanja.
(Mondo.rs)
Mesec dana Partizanovih poraza: Evroligaška sezona već izmiče iz ruku crno-belima
Zamenio Srbiju Bosnom i Hercegovinom, pa doživeo debakl 7:0! Košmarni debi Baždara za novu reprezentaciju
Partizan u ABA mora da dobije pojačanje: Željko mu našao ulogu, da ne bude prvi precrtan!
"Bilo je čudnih odluka...": Drčelić se oglasio nakon poraza Zvezde u Evroligi!
Otac Predrag Popović u nesvakidašnjem izdanju: Evo kako uživa i čime sa bavi kada nije u crkvi