• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

"KORISTIM ELEKTRIČNI TROTINET JER NE ZNAM DA VOZIM KOLA": Kako u saobraćaju učestvuje neko ko ne poznaje propise?

Autor Jelena Nikolić

Električnim trotinetima mogu da upravljaju i oni koji nemaju položen vozački ispit, dakle bez znanja o saobraćajnim pravilima i propisima

 Električni trotineti sve opasnosti na putu Izvor: Shutterstock/Georgi Licevska/EPA

Da li električni trotineti na ulicama ugrožavaju pešake i vozače ili oni njih pitanje je oko kog se najčešće povede polemika. Najčešća "zamerka" na njihov račun do sada je bila "nečujnost i odsustvo adekvatne signalizacije", a jedna od opasnijih je i činjenica da ovim vozilima mogu da upravljaju i oni koji nemaju položen vozački ispit, dakle bez znanja o saobraćajnim pravilima i propisima.

Izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja od 15. juna na snagu su stupila nova pravila za vozače ovih trotineta po kojima će u saobraćaju moći da učestvuju isključivo laka električna vozila koja imaju postavljenu identifikacionu nalepnicu, kao i da je obavezno da vozači ovih vozila nose na glavi zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu.

Prve kazne su već pale, pa su pripadnici Uprave saobraćajne policije samo u prva četiri dana kontrole u Srbiji otkrili ukupno 87 prekršaja, od vožnje bez zaštitne opreme do uzimanja volana u ruke u alkoholisanom stanju.

Električni trotineti (ni)su opasnost na ulicama

Žaleći se na registraciju trotineta i čitavu proceduru, u videu koji je objavila na društvenim mrežama, jedna devojka je pomenula da "trotinet ima jer ne zna da vozi kola". Koliko poznaje saobraćajne propise, s obzirom da nije polagala taj deo ispita potrebnog za vozačku dozvolu, nije poznato. 

Na terenu je do skoro bilo moguće videti vozače trotineta koji poštuju i propise i nose zaštitnu opremu, ali je bilo i potpuno suprotnih prizora - vozili su svuda, od trotoara, ulica, pešačkih zona, nepoštovanje prava prvenstva prolaza...

Vozili su ih deca, odrasli, ali i stranci koji su u turističkoj poseti našoj zemlji.

Međutim, pitanje je koliko oni poznaju pravila prvenstva prolaza kroz raskrsnicu, da li znaju da postupaju po svetlosnoj saobraćajnoj signalzaciji, da li znaju da čitaju znake i oznake na kolovozu i da po njima postupaju, da li znaju kojom se trakom vozi, da li mogu da iskontrolišu brzinu koju ova vozila mogu da razviju itd.

"Za ovih nekoliko godina koliko su električni trotineti u upotrebi, njihovi korisnici su se navikli da za njih praktično ne postoje nikakva pravila da se kreću kuda hoće i kako hoće, da prolaze na crveno svetlo da voze u suprotnom smeru i slično. Kad im odgovara oni su pešaci, kad im odgovara oni su vozila", ističe Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja idodao da je bilo očekivano da ustanovljavanjem pravila, kakva god da su, dođe do nezadovoljstva jednog dela vozača.

A, da ove tvrdnje nisu tek priča u prazno, pokazao je jedan od mnogih slučajeva, zabeležen kamerom u centru Beograda. Naime, kamera jednog automobila snimila je vozača električnog trotineka koji u punoj brzini pretiče i njegov i još nekoliko automobila, a jedan čak i "isekao".

Teška nesreća desila se i u Batajnici, krajem aprila, kada je mladić (21), vozeći električni trotinet, udario devojčicu Đ. A. (14) koja je ulicu prelazila na obeleženom pešačkom prelazu. Njemu je određeno zadržavanje zbog sumnje da je izvršio krivično teško delo protiv bezbednosti saobraćaja.

Jasan zakon i drakonske kazne

Prema propisima Pravilnika ZBS za laka električna vozila, prilikom upravljanja električnim trotinetom nošenje biciklističke kacige obavezno je za sve, dok je nošenje reflektujućeg prsluka, naravno i uz kacigu, obavezno za maloletnike u svim uslovima, a za ostale vozače kada se kreću na putevima.

Dozvoljeno je kretanje biciklističkom, pešačko-biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a zabranjeno trotoarima na kojima nema posebnog dela za bicikliste ili dela koji je zajednički za njih i pešake. 

Oduzimanje vozila

Ukoliko naprave seriju težih prekršaja, vozačima ovih trotineta može biti oduzeto vozilo od strane nadležnih, slično kao vozačima automobila.

S obzirom da u mnogim gradovima Srbije, naročito onim manjim, biciklističkih ili pešačko-biciklističkih staza uopšte nema, vozačima ovih trotineta je dozvoljeno kretanje kolovozom, ali samo na putu gde je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/h ako je vozač maloletan, odnosno, ako je navršio 18 godina na putevima gde je ograničenje najviše 50 km/h.

Kada su u pitanju kazne za vozače električnih trotineta, najdrastičnija novčana se kreće od 100.000 do 120.000 dinara, dok je najteža zatvorska 30 dana ukoliko ga vozite po autoputu i moto-putu. Zatvor od 30 pa na više dana predviđen je ukoliko tim vozilom nekom nanesete lake telesne povrede, dok je za nanošenje teških telesnih povreda propisana kazna zatvora od dve do osam godina. Za slučaj da vozač električnog trotineta nekog usmrti, zatvorska kazna se kreće u rasponu od dve do 12 godina.

Kazna za ono što može biti najčešći prekršaj, a to je vožnja nedozvoljenom površinom, iznosi 10.000 dinara. Isti iznos kazne predviđen je i za ostale česte prekršaje trotinetdžija: vožnja bez osvetljenja, bez reflektujućeg prsluka na kolovozu, vožnja još jedne osobe na dvotočkašu, ako ste mlađi od 14 godina i ako niste punoletni a vozite ga kolovozom. Iznosom od 10.000 dinara, konačno, kazniće se i vožnja bez nalepnice.

Kaznom od 3.000 dinara kazniće se vozač trotineta koji se na pešačko-biciklističkoj stazi kreće brzinom većom od 10 km/h, a istim iznosom kazniće se ukoliko vozi preko pešačkog prelaza ili ima slušalice na oba uha. Kazna od 5.000 dinara, pak, predviđena je ako se dva ili više vozača ovih dvotočkaša kreću paralelno a ne jedan za drugim, te ako se na trotinetu prevozi predmet koji vozača ometa tokom upravljanja.

(Mondo.rs)

Možda će vas zanimati

Komentari 9

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Petar

Provereno.Nikakve registracije nema u Sloveniji.Kao za bicikle samo se preporucuje kaciga.Ali oni su uvek bili ispred nas.

Opet napad

Sad digli poviku na vozace trotineta da opravdaju svoje izviljavanje na gradjanima. Shvatili su da im je ti bilo potpuno nepotrebno, a ipak su izleteli na gradjane djonom pa se digao bes koji nisu ocekivali. Saobracajne propise trebaju poznavati SVI, a ne samo vozaci automobila. Medjutim, pod represijama kartela, gde se vozacke dozvole kupuju i polaze bez pravog ucenja i poznavanja propisa, mi danas imam situaciju da 60% vozaca automobila ne poznaje saobracajne propise. Tu dodajte ove sto ih namerno ne postuju i eto vam bar 80% njih za volanom bez znanja. Takodje imamo mnogo zena koje nikad nisu polagale vozacki, zatim maloletne i jos mnogo drugih kategorija, gde niko ne poznaje saobracajne propise, ali sad se mora sanirati steta nastala represijom korisnika trotineta. Pocinju sa besmislenim optuzbama na te ljude, ne shvatajuci da ce samo produbiti konflikt i tenzije. Koordinatori kartela ne koriste mozak, vec prisilu, a onda se uvek neprijatno iznenade kada krenu posledice. Narod je besan zbog ovolike represije i ponizavanja.

VladaLeskovac

Cekaj kaze ne moze da registruje trotinet, a malo pre toga kaze da moze u Valjevu 2. Jula. Klinka je previse glupa, ali bitno da je objavila video gde se smeje ko neka budala, ne znam samo sta je smesno. Verovatno se smeje sama sebi i svojoj gluposti.

special image