Letnja sezona je u punom jeku, a građani Srbije koriste svaku priliku da pobegnu od svakodnevnih obaveza i uživaju u zasluženom odmoru.
Turističke agencije beleže rekordnu potražnju za aranžmanima, dok su aerodromi i autobuske stanice prepuni putnika. Najpopularnije destinacije ove godine su kao i prošle: Grčka, zatim Crna Gora, u kojoj se pretežno traži aranžman za Budvu i Budvansku rivijeru, Herceg Novi, potom Turska, Egipat, Tunis, Španija, Italija, Bugarska, Albanija, Hrvatska i Kipar, otkriva za Mondo Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (Juta).
Međutim ni domaći turizam ne zaostaje, sa brojnim porodicama koje se odlučuju za odmor na Zlatiboru, Tari i Kopaoniku.
"Ove godine imamo više uplaćenih aranžmana nego lane i nemamo prijavljenih problema ni na jednoj destinaciji - osim sporadičnih požara na ruralnim delovima Grčke, ali to nisu turističke lokacije", objašnjava Seničić.
Sagovornik ističe da je sezona na korak do "pika", budući da udarni period kreće od 10. jula do 25. avgusta, kao i da su tad najskuplji aranžmani i tada je frekvencija putnika najintenzivnija. Međutim direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija dodaje da pravi termin za mlade roditelje, ali i one koji žele da uživaju u čarima odmora neometano i bez gužve jeste početak letnje sezone i njen kraj.
"Kraj maja, početak juna, ali i septembar sa prvom polovinom oktobra jesu periodi za mirniju varijantu odmora. Tada aranžman za Grčku, u koji je uključen prevoz i 10 dana u apartmanu košta 100 evra po osobi, dok je usred sezone takav aranžman minimun 350 evra. Sve više mladih roditelja tada ide na odmor, jer deca ne idu u školu, a vremenske okolnosti su se promenile pa u junu i septembru možemo da uživamo u toplom vremenu".
Seničić naglašava i da turisti ipak treba da budu strpljivi, ukoliko na putovanju dođe do nepredviđenih situacija - u vidu privremenog prestanka rada klime ili kvara na autobusu. "To su stvari koje se dešavaju, bez obzira na to da li smo krenuli autobusom ili privatnim kolima. Klime se pokvare - bila je situacija kada se klima pokvarila na temperaturi od 43 stepeni, ali je iste putnike u Makedoniji sačekao autobus sa ispravnom klimom i odatle ih prevezao za Beograd. U tehničku ispravnost autobusa se ne ubraja klimu - ona je dodatna stvar. Prošle godine se pokvario najnoviji autobus marke Mercedes, takve stvari se dešavaju, ali na našu sreću u retkim slučajevima. Ako je kvar zaista veliki agencija je u obavezi da obezbedi drugi prevoz u doglednom vremenskom periodu. To zna da bude problem, pogotovo sad u julu kada je jek letnje turističke sezon, jer morate da nađete vozača i prevoz, koji će dovesti do pokvarenog autobusa. U zavisnosti od toga odakle vozač sa autobusom kreće uslovljeno je čekanje putnika, jer nije isto ako npr. kreće iz Leskovca ili je lokalni vozač, a agencija se uvek trudi da prvenstveno nađe lokalnog vozača", kaže Aleksandar Seničić.
"Neću na more zbog komaraca"
Iako je letnja sezona u punom jeku, mnogi građani Srbije iznenada odustaju od unapred planiranih turističkih aranžmana. Turističke agencije beleže takve slučajeve, pri čemu su razlozi često bizarni i nelegitimni. Od iznenadnih „nepogodnih vremenskih prognoza“ do neosnovanih strahova od nepostojećih zdravstvenih rizika, putnici pronalaze najrazličitije izgovore za otkazivanje svojih odmora, što dovodi do komplikacija za turističke operatere.
"Ljudi odustaju od planiranog puta zbog vremenske prognoze, previše komaraca, mora, za koje su čuli da je prljavo..." otkriva Seničić i dodaje da takvi razlozi za otkazivanje aranžmana nisu validni i da se uplatiocima ne može vratiti, na taj način zatražen, novac.
Međutim sagovornik dodaje da putnici ipak mogu ostvariti finansijsku dobit ukoliko naprave osiguranje od otkazivanja putovanja. Ukoliko u tom ugovoru postoje navedene stavke, a koje putnik navodi kao razlog za otkazivanje aranžmana, u dogovoru sa osiguravajućim društvom može da odredi dalji tok povraćaja novca.
Povraćaj novca je moguće povratiti i ako ako davalac usluge ne može da pruži plaćenu uslugu. "To su vanredna i ratna stanja, kad su okolnosti takve da usluga zbog viših okolnosti ne može biti pružena. Ljudi treba da budu odgovorni prema sebi i dogovoru koji su sklopili, zaključuje sagovornik.
Za kraj on dodaje da su žalbe retke - na godišnjem nivou iznose 0,5 posto ukupno plaćenih aranžmana.
BONUS VIDEO: TURIZAM I BEZBEDNOST - Seničić i Karan o putovanjima u ratom zahvaćeni Bliski Istok "POSTOJI JEDNO PRAVILO: OČEKUJ NEOČEKIVANO"
(Mondo)
Rapsodija Zvezde, Olimpijakos je pao u Areni: Ovako se ide u plej-of Evrolige!
Pravio haos na utakmici Zvezde, sada joj opet sudi! Evroliga ga vratila u Arenu posle velikog skandala
Ovako će izgledati novi kružni tok u centru Beograda! U sredini sat od 15.000.000 RSD: "To će biti simbol grada"
NOVO NA MONDO PORTALU: Probaj MONDO sudoku, svaki dan u 19h nova igra!
Miloš Teodosić ne igra protiv Olimpijakosa: Još jedan problem za Crvenu zvezdu