Ako ste poželeli da u jeku sezone svoj odmor provedete na Kopaoniku, sigurno ste računajući troškove shvatili da bi vas skijanje u Francuskoj, Italiji ili Austriji, ili odlazak na bazene u Mađarskoj manje koštao. Godinama unazad postavlja se pitanje zbog čega su turističke i ugostiteljske usluge u našoj zemlji skuplje nego u zemljama regiona.
Odgovor se, prema rečima stručnjaka, svodi uglavnom na ekonomski princip - zakon ponude i potražnje. Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić objašnjava zbog čega dolazi do ove situacije.
"To je pitanje ponude i potražnje, i ranijih godina smo imali ovakve situacije. U suštini, kada sezona traje jako kratko, a objekti rade tokom cele godine, ugostitelji prave kalkulacije. Podižu cene kako bi u tih nekoliko meseci udarne sezone uspeli da pokriju troškove koje imaju tokom cele godine i onda imamo situaciju da su cene veće nego u Mađarskoj, Češkoj i zemljama okruženja, na primer Severnoj Makedoniji ili Crnoj Gori. Sa druge strane, naša ponuda je limitirana, a veliko interesovanje dovodi do toga da cene ne padaju", navodi Seničić i dodaje:
"Mi imamo veliku navalu na Kopaonik, Vrnjačku Banju, Sokobanju i tu primećujemo da je skok cena veći od realnog. Opozit ovoj situaciji su mesta gde je 'preizgrađeno', kao recimo Zlatibor koji ima svega nekoliko hotela sa 4 ili 5 zvezdica, što znači da je i tu limitirano, dok sa druge strane hotela sa dve zvezdice nema, pa se ljudi opredeljuju za apartmane. Zato vi na Zlatiboru i u jeku sezone možete da nađete apartman za 20 evra, jer ljudi spuštaju cene kako bi ispunili kapacitete".
Sa druge strane, Dragan Subotić, predsednik Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (NATAS) kaže da je "već godinama unazad Srbija među najskupljim destinacijama u regionu".
"Hotelski smeštaj je skuplji od 15 do čak 50 odsto u odnosu na region. Razlozi su brojni, od skupljih energenata, državnih nameta, izostanka državnih subvencija…", ističe naš sagovornik.
Sve veći broj turista
Stručnjaci objašnjavaju da je problem zapravo u jako malim hotelskim kapacitetima koji se brzo popune, pa tražnja za njima ne jenjava. Kako se potražnja ne smanjuje, ugostitelji ne spuštaju cene i one ostaju nerealno visoke.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, turizam u Srbiji beleži stalni rast. U aprilu 2024. godine, u poređenju sa aprilom 2023, broj dolazaka turista bio je veći za 7,1 odsto, dok je broj noćenja bio veći za 9,1 odsto. Ovi podaci ukazuju na to da sve više ljudi bira Srbiju kao destinaciju za letovanje. Takođe, u 2022. godini prihodi od turizma su porasli na 2,71 milijarde dolara, a skoro dva miliona turista je posetilo zemlju.
BONUS VIDEO:
(Biznis.rs/Mondo/A.V.)
"Partizan ide na Fajnal-for, Evroliga je prava košarka": Igrao sa Lebronom, a u Evropi pokazuje kakav je majstor
Ovo je tim Crvene zvezde za Milan u Ligi šampiona: Ivanić počinje na San Siru, da Mesi vidi kako treba!
"Navijači nas već vide na fajnal-foru": Marinković zna da su igrači gladni, ali je oprezan
Italijani, pa ipak Zvezda dolazi - zar samo toliko pažnje? U fokusu im Vlahović i Zlatanova svađa...
Mondo ukrštenica za 11. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!