Neki vozači pritiskaju kvačilo kad pale auto, drugi ne. Jedni samo rade onako kako su naučeni, drugi imaju konkretna objašnjenja kako se pritiskanjem ili nepritiskanjem kvačila čuvaju određeni delovi, a tu je i bezbednost... Ko je u pravu? Krenimo od najvažnijeg. To je bezbednost - a posle toga idu tehničke stvari.
Bezbednost
Savet je da se motor uvek startujete sa:
- pritisnutim kvačilom
- ručicom menjača u neutralnoj poziciji
- i povučenom ručnom kočnicom, a ne smeta ni da držite stopalo na papučici nožne kočnice
Zašto pritisnuto kvačilo?
Zato što ako okrenete ključ, a menjač je u brzini, automobil može da poskoči, pa lako stradaju branik, far ili neki drugi delovi. Možete da oštetite i tuđi auto, pa će vam sledeće godine biti skuplje obavezno osiguranje, dok u najgorem slučaju možete da povredite nekoga.
- Ali ja nikad ne držim menjač u brzini, nego samo povučem ručnu!
Da, ali možda ga je neko drugi ubacio u brzinu. Na primer, neko od ukućana ili prijatelja preparkiravao auto ili jednostavno išao u auto da uzme nešto, primetio da menjač nije u brzini i ubacio ga u brzinu misleći da vam tako čini uslugu. Ili možda preuzimate auto iz servisa, iz perionice ili sa tehničkog pregleda...
Možda i vi sami iz nekog razloga, uprkos čvrsto ustaljenoj navici ostavite menjač u "prvoj" - neko vas omete, pa zaboravite i slično. Kao što "prazan" pištolj opali jednom godišnje, tako i u ovom slučaju trenutak nepažnje može skupo da košta. Ima mnogo raznih scenarija u kojima vi sednete za volan i okrenete ključ, a menjač je u brzini iako ste vi ubeđeni da nije.
- Ali ako po navici pritiskam kvačilo, zašto menjač mora da bude "u leru" (neutralnoj poziciji)?
Ne mora, ali to je još jedan vid sigurnosti. Na primer, može da vam sklizne noga sa papučice, da rano ujutro dok vam je mozak još u polu-budnom stanju pustite kvačilo misleći da ste izbacili menjač iz brzine... Pored toga, uglavnom nećete krenuti iste sekunde kada upalite auto, a nije ni zdravo držati kvačilo dugo pritisnuto.
Neke automobile uopšte ne možete da upalite ako ne pritisnete kvačilo
Postoje automobili čiji motor je nemoguće startovati bez pritiskanja kvačila. Ima ih i starijih i novijih, nezavisno od toga da li se pale okretanjem ključa ili pritiskom na dugme.
Sa mehaničke tačke gledišta...
Pritiskanjem papučice kvačila razdvajate motor i menjač, a time olakšavate anlaseru (i akumulatoru) koji treba da "zavrti" motor dok se ne upali. Čak i kad je ručica menjača u neutralnom položaju, to ne znači da su motor i menjač odvojeni. Kada motor radi u mestu, u leru, određeni delovi u menjaču se takođe okreću, samo što su zupčanici u takvom položaju da se ništa ne prenosi na točkove.
- Koliki otpor pruža menjač u ovom slučaju i koliko taj otpor realno utiče na startovanje motora bez pritisnutog kvačila?
To zavisi od mnogo faktora, tako da je nemoguće dati univerzalan odgovor. Zavisi od motora, (snage) anlasera, akumulatora, vrste ulja u menjaču, perioda tokom kojeg auto nije paljen, spoljašnje temperature... Na primer, mnogi vozači sigurno znaju šta se dešava sa Zastavinim vozilima zimi, na niskim temperaturama, kada neposredno nakon paljenja auta sa ručicom menjača u neutralnom položaju puste kvačilo?
- Auto bukvalno krene, iako menjač nije u brzini. Zašto?
Zato što se ulje u menjaču zbog niske temperature dovoljno "zgusnulo" da može da prenese određenu silu između komponenti menjača koje su fizički razdvojene i na taj način pokrene auto.
Ovde nije stvar u konstrukciji vozila ili menjača, pošto se isto dešava i kod nekih starijih vozila drugih marki, već u karakteristikama ulja pri niskim temperaturama, ali ovaj "fenomen" može da posluži kao primer i pomoć pri razumevanju kompletne problematike. Sa novijim, kvalitetnijim uljima ovaj problem je drastično ublažen, ako ne i otklonjen.
Uglavnom, pritiskanjem kvačila odvajate motor od menjača, otklanjate nepotreban otpor i olakšavate posao i anlaseru i motoru i akumulatoru.
"Nevernici"
Mnogi vozači ne pritiskaju kvačilo; kažu da:
- im se nikada nije pokvario alternator
- da motor odmah pali
- i da im akumulator traje godinama nakon isteka garancije
Takođe tvrde da ne menjaju način paljenja auta ni zimi ni leti, pa ne vide nikakav razlog za pritiskanjem kvačila prilikom paljenja. Takve vozače nemamo nameru da ubeđujemo da menjaju navike. Samo apelujemo da pre svakog startovanja ipak provere da li je menjač zaista izbačen iz brzine - i zbog sopstvene i zbog tuđe bezbednosti.
Produžava se životni vek plivajućem zamajcu
Nemoguće je proceniti koliko će se produžiti životni vek plivajućem zamajcu ako auto palite i gasite sa pritisnutim kvačilom, ali sigurno je da mu vibracije prilikom ova dva "događaja" nimalo ne prijaju.
Sva uputstva za korišćenje automobila koja smo pogledali kažu isto - auto se pali sa pritisnutim kvačilom. I menjačem u neutralnom položaju. Auto možete da palite bez pritiskanja kvačila, ali mi to nipošto ne preporučujemo. Zbog bezbednosti na prvom mestu, i zbog čuvanja vozila na drugom mestu.
BONUS VIDEO:
(Polovni automobili/Mondo/U. M.)
Zvezda pokazala Evropi da joj je mesto u plej-ofu: Kad imaš igrača koji može sve, pobede se i najbolji!
Šta čeka Zvezdu i Partizan u Evroligi? Jedan grad može da bude prekretnica sezone, tamo "večiti" idu prvo!
Stručnjak za energetiku o sankcijama NIS-u: Cene goriva bi otišle u nebesa i došlo bi do nestašice
Partizanovog igrača čeka duža pauza: Mijailović otkrio detalje o povredi košarkaša!
Željko učio igrače kako da promaše slobodno bacanje: Uzeo loptu, šutnuo i okrenuo se ka Amerikancu (video)