Slušaj vest

Šta znači vest da bi Nacionalna asocijacija turističkih agencija, poznatija kao Juta, mogla da bude ugašena zbog dugova? Mnogi strahuju da bi to mogao da bude kraj sigurnih turističkih aranžmana za putnike. U udruženju potrošača, međutim, smatraju da je potrebna nova vrsta organizovane strukture koja bi se bavila njihovim pravima.

Zbog prirode posla kojim se bavi, Dragica Đukić morala je da otkaže turistički aranžman za letovanje, koji je uplatila u jednoj agenciji. Kako nije mogla da nađe kompromisno rešenje sa agencijom, obratila se Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija, koja joj je ponudila besplatnu pravnu pomoć.

"Dao mi je smernice i konsultacije kako da probam da rešim problem i u roku od dve nedelje dobila sam odgovor da agencija ima potpuno pravo da naplati 100 odsto penala po ugovornoj obavezi koju sam ja imala, ali zbog razumevanja problema u kom sam tad bila i obaveza posla, ponudili su mi da mi u ovoj godini obezbede letovanje iste kategorije", kazala je putnica Dragica Đukić.

Račun u blokadi, Juti preti zatvaranje

Međutim, Juta neće još dugo biti u mogućnosti da pomaže putnicima da ostvare svoja prava, ali ni agencijama da realizuju svoja kod državnih organa, jer je ta organizacija u dugovima i preti joj zatvaranje. Njen račun je u blokadi zbog 16.200.000 dinara.

To je dug koji je nastao u vreme korone, kaže direktor Jute Aleksandar Seničić.

"Obzirom da su ugovorene polise osiguranja našeg udruženja za naše članice, to je bio jedan funkcionalan posao 2016. godine. Sve je funkcionisalo besprekorno do momenta korone, kada je jedan broj agencija prestao da postoji, i taj dug koji oni nisu izmirili prema nama, je u stvari dug koji se odnosi na te polise", navodi Seničić.

Juta će, prema Seničićevim rečima, pokušati, u kontaktu sa DDOR-om, da proveri zašto je taj dug uvećan u odnosu na ranija potraživanja, jer osim dugova nastalih od ugašenih turističkih agencija, ta organizacija nema drugih dugova. Ipak, ukoliko to ne reši, biće primorana da stavi katanac na bravu.

"Mi smo bili u razgovorima i sa nekim sponzorima, ovo nam je malo pokvarilo te planove kada je nastala ta blokada, sponzori su se povukli, ali postoji mogućnost i da se država na neki način umeša ukoliko smatra da je to neophodno, da je to potrebno, a mi jesmo jedan od glavnih činilaca razgovora sa državom i zastupanja interesa turističkih agencija", ističe Seničić.

U udruženju potrošača žele novu organizaciju

Međutim, predstavnik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević smatra da država nije zainteresovana, a da je potrošačima potrebna nova vrsta organizovane strukture koja bi se bavila njihovim pravima.

"Hibridne organizacije tipa savetodavnih, regulatornih centara, Juta i ostalih - mislim da su preživele na štetu potrošača i korisnika usluga. Uvek se opredeljuju za jaču stranu. To smo imali u vreme pandemije kada smo imali veoma značajne aranžmane uplaćene od potrošača i čekanje po dve-tri godine, neki nisu ostvarili svoja prava", kaže Bogosavljević.

Ko će štititi prava putnika u slučaju zatvaranja

Mnogi putnici strahuju da bi zatvaranje Jute značilo kraj sigurnosti prilikom putovanja. Mnogi od njih pitaju ko će se baviti njihovim sporovima sa turističkim agencijama ukoliko do zatvaranja dođe.

"Ukoliko dođe do problema, i sada je prva adresa Turistička inspekcija, dakle, tu se ništa ne menja, ali imaće problem da, recimo, mi imamo godišnje između 5.000 i 10.000 poziva telefonom gde se putnici javljaju za razne oblike pomoći koja im je potrebna - da li na samim destinacijama, da li pre nego što otputuju - dakle, više neće imati adresu kome da se obrate", kaže Seničić.

BONUS VIDEO: 

Tiktok/sophiacelentano48 Putovanje avionom

(RTS/MONDO/Ivana Vlajković)