Avion se smatra najbezbednijim prevoznim sredstvom na svetu. Pilot Stevan Ignjatović, koji leti 40 godina, govorio je za "Blic" o dobrim i lošim stvarima u ovom poslu. Otkrio je da je imao tri situacije kada se "sudario" sa pticama.
"U svojoj karijeri od 40 godina letenja imao sam ukupno tri slučajeva sudara sa pticama. U tim slučajevima postoji procedura, prekida se letenje. Prvi put kada mi se to dogodilo, vratio sam se nazad, tehnika je preuzela avion, ja sam uzeo drugi i odleteli smo. Drugi slučaj je bio da je ptica udarila u moj deo kabine. Ja sam išao brzinom od 300 km/h, po perju sam video da je to bio soko. Kopilot je preuzeo upravljanje, jer je ptica bila razlivena po mom staklu. Treći put kopilot je poleteo, nakon nepune dve minute ptica je uletela u motor, bila je malo veća, osetio sam udar malo pomeranje aviona, osetio se i smrad, jer je ona proletela kroz celu komoru i 1.000 stepeni Celzijusovih i sagorela je istok trenutka. Sleteli smo sa jednim motorom, jer smo uradili smo proceduru gašenja tog motora u koji je ptica uletela. Postoji tačna procedura šta se radi u tim situacijama i ona ne može biti preterano opasna", rekao je Ignjatović.
Kako napominje, putnici tada ništa nisu osetili. Međutim, ovaj slučaj je sa razlogom izazvao paniku jer se motor zapalio.
"Ovo sada kada se motor zapalio to su putnici videli to izaziva paniku. Kapetan kada ugasi taj motor i ispuni sve procedure, auto-pilot ili kopilot preuzimaju vođenje aviona i onda postoji tekst koji pilot pročita i objasni šta se dogodilo. Obavestite i stjuardese, službe na aerodromu, i postoji celo paket službi koja će biti aktivirana kada avion sleti. To nije ništa strašno za onoga koji zna. To se vežba, vi 4 puta godišnje morate da dokažete da umete da radite taj posao", dodaje Ignjatović.
Potom je govorio o turbulencijama. Objasnio je kako nastaju i kako na njih reaguje većina putnika.
"Turbulencija prouzrokuje nelagodnost. To je sudar toplog i hladnog vazduha na nebu. To je čista fizika! Ali nije opasnost za avion. Ovde je bitno da piloti koji lete u takvom području budu spremni. Pre leta pilot ode u meteorološku službu gde dobije fasciklu od 20 stranica gde mu detaljno piše vremenska prognoza i koje stanje ga čeka na nebu", kaže Ignjatović.
Prema njegovim rečima, iskusan pilot tačno zna kada upada u turbulenciju. Tada se donosi važna odluka.
"Pilot koji zna da će ući u zonu turbulencije, on na svom radaru tačno može da vidi koliko je daleko turbulentna zona. Onda dolazi to da pilot obaveštava kontrolu i moli ih da li da promeni let na gore ili dole. To je sad odabir onoga ko želi da taj let učini malo prijatniji", navodi Ignjatović.
Kako je objasnio, najopasnije turbulencije su bile pri sletanju i poletanju jer su se tako mnogi avioni "razbili. Veliki problem ume da bude i putnik koji je bahat, naročito ako ih je više.
"Jedan je pod dejstvom alkohola hteo da izađe iz aviona dok je leteo, pa je još i udario stjuardesu. Imate drske i bezobrazne putnike i za takve ljude postoji lek, prvo sletanje, policija.... Na zapadu samo ako ružnu reč izgovorite posadi odmah slećete na prvi aerodrom, čeka vas policija i sud i pravo sa aerodroma ide se pet godina u zatvor", zaključio je Ignjatović.
BONUS VIDEO:
(Blic/MONDO/Aleksandar Blagić)
Kevin Panter srušio Partizan: Crno-beli se čudesno vratili, ali onda ih srušio bivši kapiten!
Svetislav Pešić u emisiji izdiktirao spisak Srbije: Pozvao trojicu iz Zvezde, a četvoricu iz Partizana
"U seriji Sablja je izgovorena velika neistina": Vuk Drašković bez dlake na jeziku, pomenuo i pobunu Crvenih beretki
"Pomislio sam da su sve shvatili, a onda ne uradimo najlakšu stvar na svetu": Željko Obradović o Partizanovih 2-7
Željko Obradović o ključnom momentu poraza Partizana: "Moramo to da naučimo, nedopustivo je"