Slušaj vest

Putnici koji se povrede u vozilu gradskog prevoza imaju prava na naplatu novčane naknade, za šta je potrebno ispoštovati proceduru, popuniti mnogo papirologije i biti strpljiv. Zakon o obaveznom osiguranju osigurava sve putnike, a koliko će novca biti isplaćeno oštećenima, zavisi od procene lekara veštaka, kog angažuje osiguravajuća kuća. 

Naplata štete za povrede u saobraćaju se može odnositi na povrede koje dobijete kao vozač, suvozač, putnik ili pešak na javnoj površini, na javnom skupu ili na radnom mestu. Pravilo kaže da bi, pošto se dogodi nesreća, ukoliko su u mogućnosti povređeni obrate vozaču, koji bi potomo morao odmah da obavesti policiju i pozove Hitnu pomoć. To, međutim, nije mogla da učini naša sagovornica koja je pre mesec dana bila jedna od povređenih u saobraćajnoj nesreći koja se dogodilana Čukarici.

“Spremala sam se da izađem na narednoj stanici, kada je vozač naglo zakočio. Pala sam, glavom udarila u pregradu njegove kabine i tom prilikom zadobila povrede. Najpre su mi putnici pomogli da ustanem i smestili me na sedište, vozač je, istina, odmah zaustavio autobus, ali nikakva komunikacija nije bila moguća jer nije razumeo ni reč srpskog jezika. Policiju i Hitnu pozvao je saobraćajac koji se našao u blizini”, ispričala je za MONDO Jelena, Beograđanka koja je tom prilikom povređena.

U Urgentni je, kaže nam, na kraju prevezena privatnim vozilom, a tamo je u jednom trenutku stigao i policajac koji je vršio uviđaj, pa mu je izjavu dala u jednoj od čekaonica.

autobus_gsp_stefan_stojanović.jpg
MONDO/Stefan Stojanović 

"Nakon razgovora, policajac mi je uzeo podatke i rekao da se raspitujem sama kod Udruženja osiguravača Srbije, kada će izveštaj sa uviđaja biti gotov. Nakon toga sledi naplata novčane naknade na koju kao povređena imam prava", dodala je sagovornica.

A, postupak za to nije baš jednostavan. Da bi se stekli uslovi na ostvarivanja ovog prava, povređeni najpre moraju da se jave lekaru u roku od 24 sata od nesreće, kako bi se utvrdio stepen povreda.

U suprotnom, postoji mogućnost da će osiguravajuće društvo odbiti da isplati štetu jer će povrede tretirati kao nešto što "nije posledica saobraćajne nesreće". Lekar tom prilikom, nakon pregleda, izdaje medicinsku dokumentaciju sa detaljnim obrazloženjem o povredama i to će biti ključni dokument u naplati štete kao i određivanju iznosa.

Oštećeni bi u svakom slučaju trebali da prikupljaju sami. Postoji jedan deo koji osiguranje traži po službenoj dužnosti od tužilaštva, ne policije. Policija sačinjava dokumentaciju, zapisnik o uviđaju, slika lice mesta i krivičnu prijavu šalje u tužilaštvo. Osiguranje se, po službenoj dužnosti, obraća tužilaštvu i potražuje dokumentaciju, policija to ne može jer nema ovlašćenja. Oni istovremeno kače na portal UOS takozvani restriktivni zapisnik o uviđaju koji često ne daje precizne informacije (zbog zaštite podataka o ličnosti jedan deo je sakriven)", rekao je MONDO advokat Slavko Todorović.

Kako naplatiti štetu za povrede u gradskom prevozu
MONDO/Zora Ćirković 

Postoji materijalna i nematerijalna šteta. Materijalna se odnosi na oštećenja ukoliko je došlo do sudara sa drugim vozilom, ukoliko je vozač udario u ogradu... Nematerijalna šteta se odnosi na povrede koje su putnici zadobili prilikom saobraćajne nereće i iznos zavisi od stepena povreda.

Istražujući koji su iznosi u pitanju, od nekoliko agenata osiguravajućih društva saznali smo da za lakše telesne povrede, pretrpljenu duševnu bol i strah, oštećeni može dobiti između 120.000 i 130.000 dinara. Taj iznos se uvećava u slučaju da je povređeni pretrpeo neke gubitke u slučaju nemogućnosti da ode na posao, umanjenja zarade i što su povrede ozbiljnije, pa do 16 hiljada evra u slučaju invaliditeta.

Međutim, postoji i drugi vid osiguranja, a to je vid klasične autoodgovornosti. Ako vozač izazove saobraćajnu nezgodu, dužan je da nadoknadi štetu svima koji su povređeni tom prilikom. To se odnosi i ukoliko je npr. neko naglo zakočio pa se autobus iza njega takođe naglo zaustavi i tom prilikom povrede putnici u njemu, objasnili su nam.

"Naknada štete je ostvariva u slučaju povređivanja, pogoršanja zdravstvenog stanja, u slučaju smrti, što se odnosi na članove porodice", rekli su nam iz Udruženja osiguravača Srbije.

Konačnu reč svakako daje procena lekara veštaka, na osnovu koje će se dalje određivati visina isplate štete.

(Mondo.rs)