Osim redovnog održavanja ulja u motoru i provere stanja ručnog menjača i njegovog ulja, potrebno je i redovno prati automobil. Kako iznutra, tako i spolja. Naročito u zimskom periodu zbog čestih padavina - kiše, snega, zaleđivanja...
Što se tiče spoljnog pranja vozila, mnogi vozači u Srbiji i dalje se plaše odlaska do samouslužne autoperionice iz više razloga. Ove perionice su "eksplodirale" i na našim prostorima i širom sveta zbog svoje jednostavnosti, brzine i pristupačnih cena. Kod nas ljudi zaziru od njih jer ne znaju kako one funkcionišu i koliko se to plaća.
S obzirom na to da autoperionica ima širom Srbije, u svakom gradu i selu, vozači imaju širok izbor. U zimskom periodu, preporuka stručnjaka je da se auto opere jednom nedeljno ukoliko se vide naslage blata, ulja, prljavštine. Ukoliko i nema mnogo, može se prati i na 10 do 15 dana, no na vama je da sami procenite koliko vam je auto prljav i kada ćete ga oprati.
Kako funkcioniše samouslužna perionica?
Pre polaska, potrebno je da imate gotovinu kod sebe. Najmanje 100 dinara, a najviše 500 dinara. To su prosečne cene u većim gradovima.
Kada stignete do perionice, pogledajte da li ima slobodnog mesta. Ako ima, parkirajte u slobodnu prostoriju za pranje, zatvorite sve prozore, podignite ručnu kočnicu i ugasite automobil. Prošetajte do bankomata koji se uglavnom nalazi u samom centru perionice kako biste kupili žetone koji vam trebaju za različite programe pranje.
Važno je napomenuti da aparati ne vraćaju kusur zbog čega je potrebno da spremite tačan novac u gotovini. Uglavnom je cena jednog žetona, za jedan režim pranja, 100 dinara a za 500 dinara dobijete pet žetona. Kada odlučite koliko kupujete, ubacite novčanicu u deo namenjen za papirni novac i kroz nekoliko sekundi vam izlaze žetoni.
Vratite se do svog auta i videćete mašinu u koju se ubacuju žetoni. Za početnike, na dosta perionica postoji kratak opis sa savetima koju tehniku koristiti i koji redosled programa da koristite. Pored nje ćete videti "pušku" za pranje koju uzmete u ruke, potom ubacite žeton i pritisnete dugme za aktivaciju programa koji želite.
Svaki program je vremenski ograničen u trajanu od minut i po, odnosno devedeset sekundi. Prvi program je uglavnom "šampon sa toplom vodom", drugi je "ispiranje hladnom vodom", treći program je "voskiranje" i poslednji je "završno ispiranje sa demineralizovanom vodom". Poseban program, poslednji, je "pena" koju je potrebno naneti pre pranja vodom.
Kako oprati automobil, koju tehniku koristiti?
Kada uzmete "pušku" za pranje u ruke, mlaz vode će šikljati iz nje kada aktivirate neki program. Mlaz bi trebalo da je jak, ali to zavisi od perionice do perionice. Negde je pritisak izuzetno jak, dok je na drugim slabiji.
"Pušku" držite na distanci od 30 do 40 cm od vozila, da ne bi naštetili farbi. Najbolje je prelaziti vozilo od gore na dole, pa sa leve na desnu stranu i obrnuto. Tako pogađate svaku tačku na autu.
Potom se sagnite da operete i donji deo automobila. Sagnite se, malo se pomučite jer će vam auto biti zahvalan. Potom se posvetite gumama i felnama, naročito deo oko točkova gde se skuplja mnogo blata i prljavštine u zimskom periodu.
Na kraju pranja, auto će biti čist i opran sa puno kapljica po sebi. Ljudi iz perionica kažu da nema potrebe za završnim brisanjem krpom jer voda koja se koristi nema kamenac u sebi. Ostaje na vama da nakon nekoliko pranja ispratite kako izgleda proces sušenja vašeg vozila i stanje farbe nakon čega ćete proceniti da li je potrebno i krpom da prebrišete vaše vozilo ili ne.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO:
(MONDO)