Slušaj vest

Automobili sa automatskim menjačem su poslednjih nekoliko godina postali popularniji i u proseku se više kupuju od automobila sa ručnim menjačem, čime su automatski menjači zasenili svoje starije ručne rođake. Ključna razlika je to što u ručnom menjaču vozač koristi kvačilo za promenu stepena prenosa, dok automobil sa automatskim menjačem prilagođava brzine automatski na osnovu broja obrtaja motora.

Dakle, možemo slobodno da kažemo da su automatski menjači blagoslov, posebno za početnike. Koriste se lako, brzo i bez nervoze. Pre svega, automobil sa ovakvim menjačem je nemerljivo lakši za vožnju, posebno u gradskoj gužvi. To što ne moraju da razmišljaju o složenoj sinhronizaciji pokreta obe noge na kvačilu i gasu, ili desne ruke na ručici menjača, oduševljava mnoge manje entuzijastične vozače.

bmw_xm_stefan_stojanović_ (3).jpg
Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Kako nam je objasnio prodavac autodelova Z. M., današnji automatici troše manje od automobila sa manuelnim menjačem jer uvek biraju najpovoljniji režim rada motora, a i održavanje u današnje vreme je moguće, jer ima dovoljno servisera koji su se poslednjih godina obučili i specijalizovali.

"S obzirom na modernizaciju vozila (elektropogon, automatski menjači...), primećujem sve veću dilemu kod vozača da li vozilo sa automatskim menjačem treba da ima prednost pri izboru u odnosu na vozilo sa klasičnim manuelnim menjačem. Kao neko ko koristi vozilo uglavnom u gradskoj vožnji, pristalica sam sve više prve varijante", rekao je prodavac autodelova za Mondo.

"Verovatno moje razmišljanje deli veliki broj vozača, s obzirom na to da kao trgovac autodelovima primećujem porast korisnika vozila sa automatskim menjačem. Mislim da je to zbog toga što moderni automatski menjači, za razliku od onih starijih, nemaju veliku potrošnju i osetljiviji su pri promenama brzina. Pored toga, moderni automatici ti daju mogućnost da, ako ne želiš da automobil sam bira brzine, uvek možeš da prebaciš u manuelni mod i voziš ga kao običan auto", rekao je on i dodao:

"Dakle, ukoliko neko i dalje to želi, moderni modeli omogućavaju i taj izbor. Održavanje je u današnje vreme moguće jer ima dovoljno servisera koji su se poslednjih godina obučili i specijalizovali. Što se cene tiče, mislim da, iako su takva vozila nešto skuplja, opravdavaju tu razliku s obzirom na komfor koji omogućavaju", istakao je prodavac auto-delova za naš portal.

bmw_xm_stefan_stojanović_ (4).jpg
Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Automatik ima i svoje nedostatke

Automatik je izuzetno poželjan za mnoge vozače, ali ima i svoje nedostatke. Automatski menjač je veoma komplikovan inženjerski deo pogonskog sklopa automobila, i samim tim izuzetno skup. 

Postoji razlog zašto mali automobili, odnosno svi automobili kod kojih je cena bitan faktor, nemaju automatske menjače. Oni su veoma skupi. I za proizvodnju i za održavanje. Dok se cena automatika lako "utopi" u konačnu cenu automobila visoke klase, jeftinijim vozilima to je gotovo nemoguće postići.

Dakle, postavlja se logično pitanje: može li jeftin automobil (ili barem relativno jeftin, u poređenju sa konkurencijom u svom segmentu) imati vrhunski automatski menjač. Odgovor je: teško. Stoga, evo pet razloga zašto bi trebalo da se zapitate da li je automatski menjač pravi izbor za vas.

  • Samo skup automatski menjač je dobar automatski menjač

To je zakon. Nemoguće je imati vrhunski automatski menjač u jeftinom automobilu jer je jednostavno preskup. Automatik je jedan od retkih sklopova koje automobilske kompanije kupuju već potpuno sklopljene, pa ih same ne sklapaju.

Samo mali broj specijalizovanih kompanija pravi najbolje: izdvojićemo Borg Warner, koji snabdeva Ford, GM i neke brendove Volkswagen i Stellantis grupacije, zatim nemački ZF, čije vrhunske menjače koriste BMW i Audi , dok japanski Aisin pravi svoje automatike za Toyotu, Mazdu, Suzuki...

Izuzetak je Mercedes, koji razvija i proizvodi automatske menjače u sopstvenoj fabrici. Dakle, ako jeftin automobil ima automatik, budite sigurni da je star nekoliko generacija, što nas dovodi do drugog razloga.

  • Lenjost menjača će vas izluditi

Pritisnete papučicu gasa i auto startuje tek posle tri sekunde. Na uzbrdici, konstantnim tempom, menjač menja "brzinu" stotinu puta jer ne zna da proceni koji je stepen prenosa idealan. Imaš samo stotinak metara da obiđeš traktor, "pritisneš gas do doske" i ništa se ne dešava. Motor možda zaurla, ali menjač se dvoumi... 

Vrlo često, prebacivanja stepena prenosa kod elektronski kontroliranog automatskog menjača mogu biti potpuno poremećene, što vam može oduzeti potencijalnu snagu koju možete dobiti od motora i pogoršati kvalitet vožnje automobila.

  • Imaćete dodatne troškove održavanja

Kada imate manuelni menjač, to znači da održavanje gotovo da i ne postoji. Sa druge strane, automatski menjači zahtevaju redovnu promenu ulja i imaju filter koji treba zameniti. To je zato što tradicionalni automatski menjač sa pretvaračem obrtnog momenta ima relativno visoku radnu temperaturu ulja tokom normalne upotrebe. Ovo razgrađuje ulje mnogo brže nego u manuelnom menjaču.

  • Zaboravite na potpunu kontrolu

Sa manuelnim menjačem, sami odlučujete kada ćete promeniti brzinu. Ne postoji računar koji misli da zna bolje od vas o vožnji i menjanju brzina. Ne pitate se kada će menjač prebaciti u višu brzinu ili obrnuto kada menjač sam pređe u višu brzinu iako ste ga stavili u "manuelni" režim.

Ako želite da motor dovedete do većeg broja obrtaja u minutu nego što je normalno, to je vaša povlastica sa manuelnim menjačem. Nikada se nećete naći u situaciji da vaš manuelni menjač sam menja brzine u trenutku za koji proceni da je pogodan, pa čak i ako nije.

  • Zaboravite na zabavu

Promena brzina daje jaču, instinktivniju, ličniju vezu sa vašim vozilom u poređenju sa automatskim. To je kao da kuvate sopstveni gurmanski obrok umesto da kupujete generičku brzu hranu.

Anketa

Kakav menjač više preferirate - ručni ili automatski?

BONUS VIDEO:

00:31
Sajam automobila u Beogradu Izvor: Nemanja Nikolić