Slušaj vest

Veliki servis, pored malog servisa o kom smo pisali prethodne subote, spada u redovno održavanje vašeg vozila. Automobil spada u najvredniju vašu imovinu, pored nekretnine, zbog čega je vrlo važno da o njemu pravilno i redovno brinete. Pre svega zbog bezbednosti i dugotrajnosti vozila, a posle i zbog finansija kako ne biste potrošili mnogo više novca nego što je zaista potrebno.

Kao što se mali servis radi na 10 - 12.000 kilometara, tako i veliki servis ima svoj vremenski interval, odnosno pređenu kilometražu nakon koje bi trebalo da se izvrši. Preporuka je 100.000 kilometara, a vremenski je teško utvrditi zbog različitih stilova vožnje i potreba, ali uglavnom je to period od oko pet godina i 100.000 pređenih kilometara.

Naravno da možete to da uradite i ranije. Mnogi vozači ne žele da "lupaju glavu" i da čekaju baš tu cifru, pa urade veliki servis na oko 80.000 pređenih kilometara. Nijedan auto-mehaničar ili ovlašćeni servis vas neće odbiti ako dođete ranije, baš naprotiv, jer time pokazujete da vam je stalo do vašeg ljubimca i da ga čuvate kako bi i trebalo.

Međutim, mnogi vozači u Srbiji to urade jednom, bez obzira da li je u pitanju novo vozilo ili polovni automobil, i misle da su završiti sa tim. To je velika greška! Iznenadni kvar uvek podseti takve neodgovorne vozače da ipak moraju da brinu o svom vozilu redovno.

automehaničar automobil kvar servis motor
Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Šta obuhvata veliki servis?

Veliki servis obuhvata zamenu "samo" tri stvari. Na prvu loptu može da zvuči kao da je mala stvar u pitanju, ali je zapravo mnogo ozbiljnija nego što izgleda. Radi se:

  • Zamena seta zupčastog kaiša ili lanca
  • Seta PK kaiša
  • Zamena rashladne tečnosti (antifriza)
Zupčasti kaiš
Zupčasti kaiš Foto: Shutterstock

Zupčasti kaiš

Zupčasti kaiš povezuje radilicu motora sa kolenastim (bregastim) vratilom. Ovaj kaiš spaja bregasto vratilo sa radilicom i sinhronizuje rad ventila koji se otvaraju i zatvaraju u odgovaraćujem trenutku u odnosu na klipove. Ukoliko ovaj sistem ne radi savršeno sinhronizovano, automobil neće moći da se upali, ili će se dešavati gašenje usred vožnje.

Kaiš može da se rastegne, oslabi ili pukne. Time se preskaču zubci zupčanika, nešto nalik na biciklu. Da bi kaiš radio kako treba, pod određenom "napetošću", potreban mu je španer (zatezač).

Tu je i roler (vođica) koja se takođe menja uz pumpu za vodu. Nakon što se sve zameni, mora da se postavi na isti način kako je i bilo pre skidanja. Ponekad je potrebno zameniti i remenicu radilice, kao i remenicu alternatora, ali to zavisi od samog stanja koje procenjuje ovlašćeno lice.

Lanac
Lanac Foto: Shutterstock

Lanac

Što se tiče lanca, on je dugotrajniji i period zamene je uglavnom između 100. i 120.000 pređenih kilometara. Međutim, ukoliko u vožnji primetite neobučnu buku prilikom prvog, jutarnjeg paljenja, vreme je da posetite svog majstora. Problem današnjih lanaca je što su slabiji nego oni od pre 10 i 15 godina zbog lošijeg kvaliteta i debljine zbog čega se često dešava da vozači menjaju i pre 100.000 pređenih kilometara, a da bi lanac radio valjano, potrebno mu je kvalitetno podmazivanje, odnosno dobro motorne ulje na kom nikako ne treba da štedite.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

05:11
STRAHOVITA STATISTIKA SAOBRAĆAJNIH NESREĆA U SRBIJI!  Izvor: Kurir televizija