Slušaj vest

Servo u automobilu predstavlja jedan od ključnih komponenti upravljačkog sistema svakog automobila. Servo omogućava lakšu i precizniju kontrolu nad volanom, naročito u fazi skretanja kada se volan i sam vraća u početnu tačku, a dužnost vozača je da vrši dobre procene u saobraćaju i da kontroliše volan kako ne bi ugrozio ni svoju ni tuđu bezbednost.

Postoje dva tipa serva. To su hidraulični i električni.

Hidraulični servo

Hidraulični sistem servo upravljanja ne može da funkcioniše bez ulja u sistemu. Ulje se proverava kada je motor hladan, pre paljenja, isto kao i ulje u motoru.

Ulje omogućava hidrauličnom sistemu da nesmetano radi tako što ga konstantno podmazuje i pomaže mu da se vrši pritisak na točkoje koje usmerava. Ukoliko nema dovoljno ulja, volan će postati "tvrd" i biće teži za okretanje i upravljanje što je znak da što pre kupite ulje ili odete kod svog auto-mehaničara.

Ako želite sami da dopunite ulje, potrebno je da locirate rezervoar sa uljem za servo sistem. Kaiš sa motora pokreće servo pumpu i ona bi trebalo da bude pored motora sa jasnom oznakom na poklopcu (pogledajte sliku 1 ispod).

Slika 1 - Posuda za ulje za servo sistem
Slika 1 - Posuda za ulje za servo sistem Foto: Shutterstock

Nivo ulja se proverava kada je motor hladan. Osim količine, važna je i boja ulja.

Originalna boja zavisi od tipa i proizvođača i uglavnom je crvene, roze ili čak providna. Dotrajalo ulje je tamno braon boje i može da ima miris da je zagorelo.

Ukoliko čak primetite tragove pene, to znači da se vazduh probio u sistem. Uzrok može da bude u niskom nivou ulja zbog čega je servo pumpa povlačila vazduh.

Prosečan period zamene ulja u servo sistemu je oko dve godine, čak iako ono ne deluje zaprljano. Ulje vremenom gubi svoj viskozitet i samim tim se sistem manje i slabije podmazuje.

Slika 2 - Servo pumpa
Slika 2 - Servo pumpa Foto: Shutterstock

Električni servo

Druga vrsta serva jeste električni sistem. Prestanak rada električnog servo sistema u toku same vožnje može da bude neprijatan, ali važno je da ne paničite ako vam se to dogodi.

Na instrument tabli će vam se odmah pojaviti ikonica sa volanom u narandžastoj boji sa znakom uzvika pored sebe. Volan će postati "tvrđi" i teži za okretanje, ali će i dalje moći da se upravlja.

Prilagodite brzinu i u tom slučaju krenite ka svom auto-mehaničaru. Ovaj sistem se svakako temeljno proverava na tehničkom pregledu zbog čega ćete biti mirni ako ste glatko prošli redovnu godišnju kontrolu vašeg vozila.

Slika 3 - Lampica upozorenja za servo na instrument tabli
Slika 3 - Lampica upozorenja za servo na instrument tabli Foto: Shutterstock

Električni servo je inovativniji od hidrauličnog jer koristi elektro motor i ima mnogo manje sastavnih delova. Da bi se kvar prepoznao, dovoljno je priključiti dijagnostički uređaj koji će otkriti sve potencijalne greške u sistemu.

Jedina mana jeste što ovaj sistem predstavlja jedan od većih električnih potrošača na vozilu. Električni servo povećava broj ciklusa punjenja i pražnjenja akumulatora zbog čega je opterećen generator za punjenje akumulatora, dok hidraulična pumpa za servo zavisi od pogonskog kaiša i nezavisna je od generatora i akumulatora.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

03:56
Agencija za bezbednost saobraćaja sprovela analizu - maturanti prave 4 kobne greške Izvor: Kurir televizija