Servo u automobilu predstavlja jedan od ključnih komponenti upravljačkog sistema svakog automobila. Servo omogućava lakšu i precizniju kontrolu nad volanom, naročito u fazi skretanja kada se volan i sam vraća u početnu tačku, a dužnost vozača je da vrši dobre procene u saobraćaju i da kontroliše volan kako ne bi ugrozio ni svoju ni tuđu bezbednost.
Postoje dva tipa serva. To su hidraulični i električni.
Hidraulični servo
Hidraulični sistem servo upravljanja ne može da funkcioniše bez ulja u sistemu. Ulje se proverava kada je motor hladan, pre paljenja, isto kao i ulje u motoru.
Ulje omogućava hidrauličnom sistemu da nesmetano radi tako što ga konstantno podmazuje i pomaže mu da se vrši pritisak na točkoje koje usmerava. Ukoliko nema dovoljno ulja, volan će postati "tvrd" i biće teži za okretanje i upravljanje što je znak da što pre kupite ulje ili odete kod svog auto-mehaničara.
Ako želite sami da dopunite ulje, potrebno je da locirate rezervoar sa uljem za servo sistem. Kaiš sa motora pokreće servo pumpu i ona bi trebalo da bude pored motora sa jasnom oznakom na poklopcu (pogledajte sliku 1 ispod).
Nivo ulja se proverava kada je motor hladan. Osim količine, važna je i boja ulja.
Originalna boja zavisi od tipa i proizvođača i uglavnom je crvene, roze ili čak providna. Dotrajalo ulje je tamno braon boje i može da ima miris da je zagorelo.
Ukoliko čak primetite tragove pene, to znači da se vazduh probio u sistem. Uzrok može da bude u niskom nivou ulja zbog čega je servo pumpa povlačila vazduh.
Prosečan period zamene ulja u servo sistemu je oko dve godine, čak iako ono ne deluje zaprljano. Ulje vremenom gubi svoj viskozitet i samim tim se sistem manje i slabije podmazuje.
Električni servo
Druga vrsta serva jeste električni sistem. Prestanak rada električnog servo sistema u toku same vožnje može da bude neprijatan, ali važno je da ne paničite ako vam se to dogodi.
Na instrument tabli će vam se odmah pojaviti ikonica sa volanom u narandžastoj boji sa znakom uzvika pored sebe. Volan će postati "tvrđi" i teži za okretanje, ali će i dalje moći da se upravlja.
Prilagodite brzinu i u tom slučaju krenite ka svom auto-mehaničaru. Ovaj sistem se svakako temeljno proverava na tehničkom pregledu zbog čega ćete biti mirni ako ste glatko prošli redovnu godišnju kontrolu vašeg vozila.
Električni servo je inovativniji od hidrauličnog jer koristi elektro motor i ima mnogo manje sastavnih delova. Da bi se kvar prepoznao, dovoljno je priključiti dijagnostički uređaj koji će otkriti sve potencijalne greške u sistemu.
Jedina mana jeste što ovaj sistem predstavlja jedan od većih električnih potrošača na vozilu. Električni servo povećava broj ciklusa punjenja i pražnjenja akumulatora zbog čega je opterećen generator za punjenje akumulatora, dok hidraulična pumpa za servo zavisi od pogonskog kaiša i nezavisna je od generatora i akumulatora.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO: