Slušaj vest

Alternator se koristi u savremenim automobila za punjenje akumulatora i napajanje električnog sistema vozila kada je motor u radu. Nalazi se blizu motora, proizvodi veliku količinu električne energije da bi snadbevao strujom sve električne uređaje u vozilu.

Može se reći da je alternator nalik maloj "elektrani" koju motor pokreće dok radi. Kada je motor ugašen, akumulator daje električnu energiju alternatoru.

Alternator
Alternator Foto: Shutterstock/Daniel Jedzura

Čemu služi alternator i kako radi?

Električna energija za paljenja svakog automobila se čuva u akumulatoru. Njegov princip rada i način funkcionisanja smo objasnili u prethodnom tekstu, a ko ga je propustio, može kliknuti na link ispod ovog pasusa i podsetiti se ili naučiti nešto novo.

Kada se automobil startuje, svi električni uređaji u vozilu, takozvani "potrošači", vuku struju za rad. To su sva svetla, migavci, sirena, brisači, centralna brava, grejanje, radio, navigacija...

Električna energija koja se čuva u akumulatoru bi se brzo potrošila bez alternatora. Njegova uloga u ovoj priči jeste da proizvodi dovoljnu količinu struje za napajanje svih uređaja, a da višak koji napravi "pošalje" akumulatoru koji tu energiju skladišti i "čuva za kasnije".

Akumulator se puni jednosmernom strujom. Alternator zbog toga ima i "usmerivače" koji pretvaraju naizmeničnu električnu energiju u jednosmernu, štite generator od preopterećenja i sprečavanju pražnjenje akumulatora kod njegovog sporog okretanja.

Snaga alternatora, koji se proizvodi pomoću rada i snage motora, stiže iz motora preko kaiša za pogon motora. Reč je o zupčastom kaišu.

Alternator i pogonski kaiš
Alternator i pogonski kaiš Foto: Shutterstock/Loraks

Dok vozite svoj automobil, uključena su vam svetla, radio i na primer brisači vetrobranskog stakla ako pada kiša. Svi ovi uređaji koriste struju.

Ukoliko bi ovi, i svi drugi potrošači, radili samo na akumulator, on bi se ispraznio skroz za svega par minuta vožnje. Vaš automobil bi stao nasred puta.

Alternator
Alternator Foto: Shutterstock/Kanemme6

Koji su sastavni delovi alternatora?

Alternator ima više sastavnih delova. To su:

  • Rotor
  • Stator
  • Regler (elektronski regulator napona)
  • Ispravljač
  • Kućište
  • Ležajevi

Alternator u vozili na sebi ima namote i rotor sa elektromagnetima. Pomoću magnetnog polja se stvara napon koji je naizmenični. Generator naizmenične struje, odnosno alternator, ima induktivne namotaje u kojima se stvara električna energija na mirujućem prstenu, odnosno statoru. Usred statora se okreće rotorski namotaj koji ima polove.

Rotor je elektromagnet sa jednim namotajem koji se okreće čiji krajevi su priključeni na odvojene klizne prstene. Četkice na kliznim prstenima dovode električnu struju rotorskom namotaju. Tako se stvara magnetno polje sa severnim (N) i južnim (S) polom. Kada se pomera magnetno polje, stvara se u namotu električni pogon.

Što više magneta u određenom vremenskom periodu prođe pored ovog namota, stvara se veći napon. Za rad akumulatora je potreban jednosmerni napon i zbog toga uz svaki alternator stoji dioda koja pretvara struju. One se proizvode od silicijuma, male su i vrlo praktične. Zbog njih su regulatori napona vrlo mali i stavljaju se unutar samog alternatora.

Alternator
Alternator Foto: Shutterstock/Velimir Zeland

Koji su simptomi kvara alternatora?

Problemi sa alternatorom nisu uobičajeni, ali se dešavaju. Važno je ne ignorisati ih već odmah posetiti ovlašćeni servis ili svog auto-električara.

Teško je dijagnostikovati problem bez odgovarajućeg alata. Najraspostreniji način da se uoči problem jesu lampice na instrument tabli - ako svetle slabijim intenzitetom, ako se pojavi odgovarajući simbol na instrument tabli, ako svetla trepere pri gašenju motora ili ako osetite da motor "trokira" odjednom, bilo dok radi u "leru" ili prilikom gašenja ili paljenja.

Što se tiče instrument table, ne mora nužno da znači da je problem u alternatoru ako se upali lampica. Može biti nešto bezazleno poput kontakta (dešava se), ali je svakako potrebno otići da stručno lice pogleda o čemu se radi.

Anketa

Šta vam je najvažnije kod automobila?

Stranica je zaštićena reCAPTCHA–om i primenjuju se Google-ova Politika privatnosti i Uslovi korišćenja

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

01:44
Agencija za bezbednost saobraćaja apeluje na vozače da poštuju propise, ali i da voze odmorni! Granični prelazi u gužvi, a putnicima se savetuje da prave pauze! Izvor: Kurir televizija