Slušaj vest

Akumulator je jedna od ključnih komponenata u automobilu za ispravan i dugotrajan rad motora. Pored mehaničkih komponenti, važan "šraf" u vozilu je njegov električni deo, odnosno akumulator sa alternatorom i alnaserom.

Da bi prepoznali simptome kvara, važno je znati osnovni princip rada akumulatora, čemu on služi i koliko mu traje radni vek. Pored pokretanja motora, akumulator napaja "potrošače" dok motor ne radi (centralna brava, svetla, alarm, brisači, vrata, stakla...), stabilizuje napon u toku same vožnje i puni se dok motor radi.

Akumulator
Akumulator Foto: Roman Zaiets/Shutterstock

Šta je akumulator i kako funkcioniše?

Akumulator je svojevrsni rezervoar električne energije (struje) u automobilu. On skuplja električnu energiju, "skladišti" je i čuva do trenutka upotrebe.

Generator struje u vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem je alternator. On pretvara mehanički rad motora u električni odnosno energija se prenosi sa radilice motora putem višekanalnog kaiša (pk kaiša) na rotor alternatora u čijim se namotajima statora indukuje naizmenična električna struja.

Alternator ima komponentu koja se zove regulator napona. Tu se vrši pretvaranje naizmenične struje u jednosmernu koja potom putuje ka akumulatoru kao i ostalih potrošača struje na vozilu.

Akumulator
Akumulator Foto: Shutterstock/Tomislav Pinter

Kako se puni akumulator?

Reč je ukratko o hemijskoj reakciji. Najčešći tip akumulatora koji se danas koristi je takozvani olovni akumulator.

Sastoji se od snopova tankih ploča koje su napravljene od olovo-sulfata koje su potopljene u elektrolit (razblaženu sumpornu kiselinu). Na negativnim pločama (katodnim) olovo-sulfat se pretvara u olovo-dioksid, dok se na pozitivnim pločama (anodnim) olovo-sulfat pretvara u čisto olovo.

Ploče otpuštaju sumpor koji utiče na povećanje koncentracije sumporne kiseline u elektrolitu. Napunjenost akumulatora se upravo najbolje oslikava u koncentraciji sumporne kiseline u njemu, dok je drugi pokazatelj svakako napon.

On treba da iznosi oko 12,7 V (volte), odnosno od 12,6 do 12,8. Ako je na 12,4, to znači da je u dobrom stanju, ali da nije pun, dok ako padne na 12 ili čak ispod toga, potrebno je što pre napuniti ga jer je moguć kvar.

Akumulator
Akumulator Foto: Shutterstock/Natalia Kokhanova

Koje vrste akumulatora postoje?

Najčešći tip akumulatora koji se danas koristi je takozvani olovni akumulator koji smo gore objasnili. Po tehničkoj izvedbi, olovni akumulatori se dele na više tipova, to su:

  • Akumulator otvorenog tipa - Imaju čepove, dok neki proizvođači koriste poklopce. Tokom rada gube tečnost (sumpornu kiselinu - elektrolit) isparavanjem. Dodaje se destilovana voda za pravilan rad.
  • Akumulator zatvorenog tipa - Nema čepove već prilikom upotrebe elektrolita koji isparava nailazi na specijalni poklopac na kome se kondenzuje i ponovo vraća u sistem. Ne gubi se elektrolit i nema potrebe za dolivanjem tečnosti odnosno destilovane vode.
  • EFB (Enhanced Flooded Batery) akumulatori - Rade na principu olovnih ploča i elektrolita, ali su pozitivne ploče umotane u sloj poliesterske "gaze" koja potpomaže stabilizovanju aktivnog materijala na pločama čime se uvećava njihova izdržljivost. Ovi akumulatori se najčešće koriste u modernim automobilima sa "start-stop" sistemom koji služi za smanjenu potrošnju goriva i smanjenje emisije štetnih izduvnih gasova.
    Međutim, nemaju dodatni sistem za rekuperaciju, odnosno novo iskorišćavanje sačuvanje energije koja se dobija prilikom kočenja vozila. Ukoliko vozilo fabrički ima ugrađen ovakav akumulator, potrebno je kupiti isti kada prvom istekne rok upotrebe ili napredniji - AGM akumulator zbog tipične gradske vožnje "kreni - stani" koja ga opterećuje.
  • AGM (Absorbent Glass Mat) akumulatori -Ima olovne ploče presvučene sintetičkim materijalom koji upija elektrolit pri punjenju u fabrici. Moguće je izlivanje kiseline iz kućišta akumulatora, mogu da se montiraju pod bilo kojim nagidom i da zadrže sva svojstva akumuliranja energije, čak iako dođe do oštećenja kućišta jer se hemikalije neophodne za proces nalaze unutar sintetičkih presvlaka ploča.
    Mogu da podnesu veći broj ciklusa punjenja i pražnjenja, otporniji su na sulfizaciju ploča zbog dubokog pražnjenja i zbog toga im je radni vek duži u odnosu na klasične olovne akumulatore sa tečnim elektrolitom. Ugrađuju se takođe u automobile sa "start - stop" sistemom uz mogućnost rekuperacije prilikom kočenja. Obavezna je zamena istim tipom akumulatora.
  • Gel akumulatori - Kod njih se ne oseća prisustvo elektrolita pri vibracijama kao kod AGM akumulatora jer je rastvor sumporne kiseline kao elektrolit pomešan sa silicijum-dioksidom čime se dobija elektrolit u obliku gela. Ovi akumulatori izdržavaju još više pražnjenja u odnosu na AGM akumulatore.
    Najčešće se koriste u pokretnim kolicima za invalide, kamper vozilima. Zbog svoje neobične konstrukcije, mogu da rade u bilo kom položaju i mogu se praviti i za male kapacitete (količina struje koju akumulator može da "skladišti" i da u svakom trenutku preda potrošačima na raspolaganje).
Akumulator
Akumulator Foto: Shutterstock/Natalia Kokhanova

Koji su simptomi kvara akumulatora?

Postoji više simptoma kvara. Ako primetite jedan ili više njih da su učestali u periodu od dan ili dva (ako često vozite, odnosno svakodnevno), vreme je za zamenu i to što pre da vas ne bi "izdao" nasred puta ili pred polazak na put.

  1. Klik kod paljenja - okrećete ključ, ali se samo čuje zvuk kliktanja. Uglavnom je reč o tome da akumulator nema dovoljno snage da se aktivira solenoid i anlaser kako bi se pokrenuo motor. Ima više razloga poput nepotpunog punjenja akumulatora, neispravnog solenoida startera ili releja.
  2. Motor vergla, ali neće da se upali - Može biti anlaser, a možda i nešto drugo što mora stručno lice da proveri, ali je u skoro 100 odsto slučajeva uzrok akumulator. U tom slučaju vam treba pomoć drugog vozača koji ima kablove za startovanje kako biste upalili auto i otišli kod auto-električara.
  3. Svetla rade, motor ne - Slična situacija kao sa verglanjem motora. Često može da bude problem sa terminalima, da budu olabavljeni ili da su korozirali.
  4. Motor upali, ali iz mnogo pokušaja - Prvo jutarnje paljenje je mučenje za auto. Dodajete i gas i ništa. Nakon nekoliko minuta konačno se upali - više nego jasan znak da odmah po mogućstvu odete do servisa ili električara.
  5. Paljenje na kablove više puta - Ako ste se gotovo svaki put ili svaki drugi mučili sa paljenjem i uvek je neko morao da vam pomogne sa kablovima, vaš akumulator je odavno "zreo" za zamenu. Takođe, ako vam svetla i lampice na komandnoj tabli ne rade tj. ne pale ako okrenete ključ u bilo kom smeru.
Kablovi za akumulator
Kablovi za akumulator Foto: Shutterstock/CC7

Koliko traje akumulator?

Akumulator u proseku traje do pet godina, ali takođe sam vozač može svojim stilom vožnje i korišćenja da dovede i do kraćeg radnog veka. U većini slučajeva traje dok ne istekne garancija.

Mišljenja stručnjaka, auto-mehaničara i auto-električara imaju i dodirne tačke, ali i brojna neslaganja po ovom pitanju. Optimalno je zameniti ga preventivno na tri do pet godine, čak iako nemate neke od gore navedenih simptoma. I ChatGPT ima slično mišljenje(slika ispod):

Radni vek akumulatora
Radni vek akumulatora Foto: ChatGPT/Printscreen

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima

BONUS VIDEO:

01:44
Agencija za bezbednost saobraćaja apeluje na vozače da poštuju propise, ali i da voze odmorni! Granični prelazi u gužvi, a putnicima se savetuje da prave pauze! Izvor: Kurir televizija