Slušaj vest

Automobilska industrija prolazi kroz velike promene, neki bi rekli čak i istorijske. Osim što se polako ali sigurno "izbacuju" dizel vozila zbog velike emisije ugljen-dioksida i zagađenja atmosfere, električna vozila preuzimaju primat na putevima širom sveta, a stručnjaci su otkrili novi problem koji šteti atmosferi tokom vožnje, naročito u gradskim sredinama.

Reč je o kočnicama, piše "BBC". One svakako ne spadaju u sistem izduvnih gasova, ali konstantna vožnja u režimu "kreni - stani", naročito u gradovima, troši pločice i diskove, a prilikom tog trenja, dolazi do isparanja otrovnih gasova.

Prema navodima "EIT Urban Mobility", organizacije Evropske unije koja se bavi saobraćajem u urbanim sredinama, gotovo da uopšte ne postoji svest među vozačima o ovom problemu. Direktor ovog inovativnog programa, Adriana Diaz, objasnila je za britanski javni servis o čemu se radi.

Prašina koja nastaje prilikom kočenja, odnosno trenja pločica o disk, sadrži metal, crni ugljenik i druge teške materijale. Neka istraživanja su čak potvrdila da je ovaj prah štetniji po pluća ljudi nego izduvni gasovi dizel automobila.

Kočnice
Kočnice Foto: Shutterstock

Električna vozila i EURO standard

Sa druge strane, električna vozila ne emituju nikakvo zagađenje u atmosferu. Takođe, imaju mnogo manje habanja kočionog sistema i tu su takođe u prednosti što se tiče ekologije.

Električna vozila koriste bateriju za vožnju. Prilikom kočenja, odvija se proces rekuperacije, odnosno punjenja baterije i to se takođe prenosi na same kočnice čime se štedi energija i smanjuje zagađenje.

Otkad je uveden EURO 7 standard, emisije PM 10 (čestice manjeg prečnika od 10 mikrometara) iz kočnica iz novih vozila biće ograničene na 3–11 mg/km, u zavisnosti od tipa vozila. Prosečan automobil sa kočionim diskom od sivog livenog gvožđa i kočionim pločicama od niskog čelika – uobičajena kombinacija u Evropi – emituje oko 8,8 mg/km PM10 čestica.

Evropska Unija predviđa da će do 2035. godine propisi smanjiti čestice koje emituju kočnice automobila i kombija za 27 odsto. Nakon Evrope, isti trend se očekuje u Aziji, odnosno u Kini.

Stručnjaci veruju da će Kina već krajem ove godine početi sa primenom takvih propisa u EURO 7 motorima. Jedina razlika je u tome što bi njihov fokus bio na PM 2.5 česticama koje su još manje od PM 10.

Anketa

Šta vam je najvažnije kod automobila?

Stranica je zaštićena reCAPTCHA–om i primenjuju se Google-ova Politika privatnosti i Uslovi korišćenja

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

01:44
Agencija za bezbednost saobraćaja apeluje na vozače da poštuju propise, ali i da voze odmorni! Granični prelazi u gužvi, a putnicima se savetuje da prave pauze! Izvor: Kurir televizija