
Narodna banka Srbije objavila je u petak da se EFG, Meridijan i AIK banka nalaze na listi banaka koje su primenjivale različite kurseve prilikom odobravanja kredita i obračuna otplatne rate.
Te tri banke, kako je navedeno u saopštenju NBS, prilikom odobravanja i puštanja kredita koriste niži kupovni kurs, a prilikom obračuna otplatne rate viši prodajni kurs.
Nepravilnosti su uočene i kod Banke Inteza (Intesa), Vojvodjanske i Alfa banke, koje su za jedan deo kredita primenjivale valutnu klauzulu u korist banke, tako što su uvećavale klijentima otplatnu ratu kad dinar slabi, ali je nisu umanjivale u slučaju kad domaća valuta jača.
NBS smatra da je ponašanje banaka, u slučajevima kada se vrednost evra koristi za obračun obaveza dužnika samo kada dinar slabi, dok se jačanje dinara uopšte ne uzima u obzir, suprotno dobrim poslovnim običajima i primer je nekorektnog odnosa prema klijentima.
Centralna banka navela je da je proveru rada banaka u delu koji se tiče odobravanja kredita gradjanima sprovele jer je u prethodne dve nedelje Informativni centar primio oko 2.000 poziva klijenta koji su se žalili da nisu adekvatno informisani o tome koji kurs koriste njihove banke prilikom obračuna mesečnih rata za odobrene kredite.
"Gradjani su imali najviše pritužbi na postupanje banaka koje imaju najrazvijeniju kreditnu aktivnost prema stanovništvu, ali je Narodna banka transparentnost i poslovno ponašanje banaka ocenjivala isključivo na osnovu ugovora i dokumentacije dostavljenih od strane njihovih klijenata", navela je NBS.
NBS je još jednom upozorila gradjane da obrate pažnju na kreditni ugovor koji su potpisali i na odredbe o valutnoj klauzuli. Ukoliko prilikom obračuna mesečne otplatne rate primete da banka odstupa od ugovornih odredbi, mogu se, osim Informativnom centru, obratiti i sektoru kontrole Narodne banke, koji će postupiti u okviru svojih nadležnosti.
Zbog uočenog netransparentnog ponašanja pojedinih banaka, NBS je ukazala na potrebu izrade bankarskog kodeksa kojim bi se same banke obavezale da poštuju odredjena pravila profesionalnog ponašanja, konkurentnosti i transparentnosti.
NBS je pozvala gradjane da ako i ubuduće primete nekorektno ponašanje banaka, besplatnim pozivom na broj 0800 111 110 obaveste centralnu banku o uočenim nepravilnostima.
Te tri banke, kako je navedeno u saopštenju NBS, prilikom odobravanja i puštanja kredita koriste niži kupovni kurs, a prilikom obračuna otplatne rate viši prodajni kurs.
Nepravilnosti su uočene i kod Banke Inteza (Intesa), Vojvodjanske i Alfa banke, koje su za jedan deo kredita primenjivale valutnu klauzulu u korist banke, tako što su uvećavale klijentima otplatnu ratu kad dinar slabi, ali je nisu umanjivale u slučaju kad domaća valuta jača.
NBS smatra da je ponašanje banaka, u slučajevima kada se vrednost evra koristi za obračun obaveza dužnika samo kada dinar slabi, dok se jačanje dinara uopšte ne uzima u obzir, suprotno dobrim poslovnim običajima i primer je nekorektnog odnosa prema klijentima.
Centralna banka navela je da je proveru rada banaka u delu koji se tiče odobravanja kredita gradjanima sprovele jer je u prethodne dve nedelje Informativni centar primio oko 2.000 poziva klijenta koji su se žalili da nisu adekvatno informisani o tome koji kurs koriste njihove banke prilikom obračuna mesečnih rata za odobrene kredite.
"Gradjani su imali najviše pritužbi na postupanje banaka koje imaju najrazvijeniju kreditnu aktivnost prema stanovništvu, ali je Narodna banka transparentnost i poslovno ponašanje banaka ocenjivala isključivo na osnovu ugovora i dokumentacije dostavljenih od strane njihovih klijenata", navela je NBS.
NBS je još jednom upozorila gradjane da obrate pažnju na kreditni ugovor koji su potpisali i na odredbe o valutnoj klauzuli. Ukoliko prilikom obračuna mesečne otplatne rate primete da banka odstupa od ugovornih odredbi, mogu se, osim Informativnom centru, obratiti i sektoru kontrole Narodne banke, koji će postupiti u okviru svojih nadležnosti.
Zbog uočenog netransparentnog ponašanja pojedinih banaka, NBS je ukazala na potrebu izrade bankarskog kodeksa kojim bi se same banke obavezale da poštuju odredjena pravila profesionalnog ponašanja, konkurentnosti i transparentnosti.
NBS je pozvala gradjane da ako i ubuduće primete nekorektno ponašanje banaka, besplatnim pozivom na broj 0800 111 110 obaveste centralnu banku o uočenim nepravilnostima.
Banke iznenadjene potezom NBS
Predstavnici EFG, Intesa i Meridijan banke iznenadjeni su stavljanjem na listu banaka koje, po oceni Narodne banke Srbije, primenjuju različite kurseve prilikom odobravanja kredita i obračuna otplatne rate, rečeno je Tanjugu u tim bankama.
U grčkoj EFG banci naglasili su da je njeno poslovanje u Srbiji uskladjeno sa tržišnim uslovima i medjunarodnim standradima, kao i da poštuju sve propise vezane za promenu kursa.
Pre nego što se odobri kredit, klijent pred sobom ima ugovor u kome su jasno navedeni uslovi odobravanja i otplate kredita, naveli su u banci i dodali da do sada nije pristigla ni jedna pritužba klijenata.
Banka Intesa saopštila je da poslovanje bazira na politici "potpune transparentnosti ponude i poštovanju principa korektnog poslovanja sa gradjanima".
"To u praksi znači da je klijentima ova banka poslednjih meseci, u skladu sa apresijacijom (jačanjem) dinara, obračunavala niže rate za kredite, na teret svojih prihoda, odnosno da je zabeležila značajan iznos ukupnih negativnih kursnih razlika. Banka Intesa prilikom odobravanja kredita vezanih za stranu valutu i uplate rata u dinarima koristi isključivo zvaničan, srednji kurs NBS koji važi na dan puštanja kredita odnosno na dane uplate rata", navedeno je u saopštenju.
U Intesi su naveli da ne primenjuju različite kurseve sa kursne liste prilikom otplate kredita i da to smatraju najkorektnijim metodom obračuna kojim se štiti interes klijenata.
U Meridijan banci Tanjugu je rečeno da ta institucija radi isključivo na osnovu ugovora potpisanog sa klijentom.
(agencije/MONDO)
U grčkoj EFG banci naglasili su da je njeno poslovanje u Srbiji uskladjeno sa tržišnim uslovima i medjunarodnim standradima, kao i da poštuju sve propise vezane za promenu kursa.
Pre nego što se odobri kredit, klijent pred sobom ima ugovor u kome su jasno navedeni uslovi odobravanja i otplate kredita, naveli su u banci i dodali da do sada nije pristigla ni jedna pritužba klijenata.
Banka Intesa saopštila je da poslovanje bazira na politici "potpune transparentnosti ponude i poštovanju principa korektnog poslovanja sa gradjanima".
"To u praksi znači da je klijentima ova banka poslednjih meseci, u skladu sa apresijacijom (jačanjem) dinara, obračunavala niže rate za kredite, na teret svojih prihoda, odnosno da je zabeležila značajan iznos ukupnih negativnih kursnih razlika. Banka Intesa prilikom odobravanja kredita vezanih za stranu valutu i uplate rata u dinarima koristi isključivo zvaničan, srednji kurs NBS koji važi na dan puštanja kredita odnosno na dane uplate rata", navedeno je u saopštenju.
U Intesi su naveli da ne primenjuju različite kurseve sa kursne liste prilikom otplate kredita i da to smatraju najkorektnijim metodom obračuna kojim se štiti interes klijenata.
U Meridijan banci Tanjugu je rečeno da ta institucija radi isključivo na osnovu ugovora potpisanog sa klijentom.
(agencije/MONDO)
Pridruži se MONDO zajednici.