
Sa mesta udesa pokupljeni su delovi koji će biti veštačeni, a za rasvetljavanje incidenta biće ključna izjava pilota majora Ivana Pantića, koji se posle katapultiranja oporavlja na VMA.
Lovac-bombarder koji je svoj let završio nedaleko od Čačka šesti je avion Vojske Srbije koji se srušio u poslednjih pet godina, a čak tri izgubljena aviona bili su "orlovi".
Ove letelice u upotrebi su više od 30 godina. Avion koji je pao u Mrčajevcima proizveden je 1986. godine, a uprkos remontu koji je urađen 2007. godine mogao je da se koristi još najviše dve-tri godine.
Slična situacija je i sa ostalim vazduhoplovima ovog tipa. Iako ih je na papiru gotovo tridesetak, jedva trećina je u operativnoj upotrebi.
Najveća vazduhoplovna nesreća poslednjih godina dogodila se 2009. godine kada je na Aerodromu Batajnica pao lovački avion "mig 29". Tom prilikom poginuli su pilot Rade Ranđelović i vojnik Milan Ulemek. Nedaleko od vojnog aerodroma svega godinu dana ranije život je izgubio i pilot Ištvan Kanas koji je upravljao letelicom "supergaleb g-2". Piloti srušenih "orlova" Slobodan Jocić (čiji je avion 2010. godine pao u Gružansko jezero) i Tomas Janik (srušen kod sela Baranda 2008) sačuvali su živote zahvaljujući pravovremenom katapultiranju.
Vojni analitičar Aleksandar Radić kaže da pad aviona ne može da se predvidi jer se nesreće u vojnim vazduhoplovstvima dešavaju i u državama koje imaju borbene avione najnovije generacije i sa najsavremenijom tehnologijom.
"Svetska statistika udesa u vojnim vazduhoplovstvima pokazuje da su nesreće najčešće na početku uvođenja nekog aviona u upotrebu i pri kraju upotrebe.. 'Orao' je, ipak, kod nas dugo u upotrebi i nalazi se u poznim godinama karijere. Postoje veliki problemi sa servisiranjem i rezervnim delovima što dovodi do povećanog rizika letenja", kaže Radić.
Prema njegovim rečima, do sada je zabeleženo dosta otkaza na "orlu" vezanih uglavnom za hidraulični sistem i za stajni trap, što su problemi koji ovaj avion prate tokom čitave karijere.
Redovna besparica, problemi sa nabavkom rezervnih delova, loši uslovi servisiranja, nedostatak kontinuiteta obuke i požutela krštenica redovni su pratioci srpskih aviona poslednjih godina.
Da su Srbiji neophodni krupni koraci u avijaciji svedoči i rok trajanja letelica koje trenutno brinu o nebu države. Postojeći lovci "mig 21", kojih je na spisku svega desetak, bliže se kraju korišćenja.
U slučaju njihovog penzionisanja, briga o nebu Srbije pala bi na svega četiri "miga 29". Ovim avionima, koje su izbegli uništavanje 1999. godine, resursi su produženi remontom koji je završen 2009. godine, ali za najdalje pet-šest godina i oni će morati u penziju.
Zbog svega toga oči srpskih avijatičara bile su uprte u ruskog ministra odbrane Srgeja Šojgua koji je prošle nedelje posetio Beograd i razgovarao sa državnim i vojnim vrhom. Najavljena nabavka ruskih "migova", ukoliko ubrzo bude realizovana, poslednja je šansa da Srbija sačuva kontinuitet borbene avijacije.