Srbija je jedna od malobrojnih zemalja u kojoj posle izgradnje ili obnove puta, za nekoliko meseci puca asfalt. Putari ne kriju da se najviše štedi upravo na asfaltu.
Srpske puteve uglavnom asfaltiraju strane kompanije, koje dobijaju kredite iz Evrope. Domaći putari, koji tvrde da je kvalitet puteva sve lošiji, uglavnom su podizvođači. Iz resornog ministarstva najavljuju sankcije za nesavesne izvođače, ali i preciznije ugovore o kontroli kvaliteta asfalta.
Kakvo je stanje na srpskim drumovima najbolje znaju vozači. Nije tajna, a to priznaju i putari, da se najviše štedi – na asfaltu. Pri davanju kontrolnog uzorka, često se ustanovi da nije ugrađena količina asfalta predviđena projektom.
Sonja Asanović, predsednica Sindikata putara, kaže za RTS da treba povećati nadzor.
"Da bi se sprečilo korišćenje, da kažem, tih loših materijala koji su, između ostalog, jedan od razloga što naši putevi brzo propadaju, pre svega je neophodno pojačati nadzor", kaže Asanovićeva.
Toliko je rupa na putevima Srbije da kretanje vozila nekad pre liči na slalom nego na bezbednu vožnju. Neretko, vozačima stradaju gume, felne.
"Kad mu se to desi, on zovne policiju, policija napravi zapisnik. On može preko suda da nas tuži, mi to platimo, a mi to refundiramo sa preduzećem s kojim imamo ugovor. U Srbiji ima 25 preduzeća koja su zadužena za održavanje puteva u celoj Srbiji", objašnjava direktor "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak.
Ali, nije problem samo u održavanju. Srbija je jedna od malobrojnih zemalja u kojoj, posle izgradnje ili obnove puta, za nekoliko meseci puca asfalt. A izvođač je garantovao odličan kvalitet, rok trajanja od najmanje deset godina.
U praksi – garancija na izgrađen put je samo godinu dana. To pravilo uveli su kreditori. Godišnje se zbog udubljenja u asfaltu, takozvanih udarnih rupa, desi stotinak saobraćajnih nezgoda. Najviše ih ima na lokalnim putevima.
"Taj asfalt podseća na hrastovu koru i njegova debljina bude izlizana na dva centimetra. Onda imate dve varijante – da radite kompletnu rekonstrukciju tog putnog pravca ili da, što je lošija varijanta, radite sanaciju tih najoštećenijih mesta. Ali, znate onu narodnu izreku – koliko para, toliko muzike, i tako se ponašamo", kaže direktor Direkcije za izgradnju u Požegi Mikan Janković.
U naredne tri godine, biće obnovljeno 1.100 kilometara puteva, kažu u resornom ministarstvu.
Naglašavaju da su zbog niske cene određeni izvođači dobijali poslove, a onda, aneksima, povećavali troškove. Krajnji ishod za državu bio je kašnjenje radova, ali i preplaćen put lošeg kvaliteta.
"Kada se put uradi, izvršimo određenu reviziju kvaliteta izgradnje puta, to je ono što možemo trenutno u procesu na putevima koji se trenutno rade. Na novim putevima to će biti mnogo rigoroznije", ističe ministarka građevinarstva i infrastrukture Zorana Mihajlović.
Napominje da će putevi imati i kvalitet. "U tom smislu, oni moraju da plaćaju kaznene penale, pa čak može da se desi situacija da više ne mogu da rade na određenoj deonici", ukazala je Mihajlovićeva.
Na listi Svetskog ekonomskog foruma, srpski putevi su po kvalitetu na 120. mestu među 140 zemalja. Iza Srbije su, na primer, Rumunija i Bosna i Hercegovina, a Hrvatska i Slovenija su daleko ispred – na 29, odnosno 38. mestu, piše RTS.
Tužna partija Partizana: Navijači promrzli i nisu videli ama baš ništa!
Kraj serije "Sablja": Večeras gledamo finale trilera o ubistvu premijera Zorana Đinđića, evo šta nas očekuje
Temperatura pada na -15 stepeni! Čubrilo otkrio detaljnu prognozu za zimu, evo kada će u Srbiji biti najhladnije
Srbija i Aleksa pregazili Dansku u Beogradu: Sad smo na Evropskom prvenstvu!
Kakav debakl Hrvatske u košarci, i to od Bosne! Odlazak na Eurobasket će biti nemoguća misija