U pivari su za Tanjug rekli da je "kupac iz SAD" ponudio da se valjevsko pivo toči na američkom tržištu pod robnom markom "Tesla spirit" i oni su to prihvatili.

"Natočeno je osam paleta flaša od 0,5 litara, a robna marka je registrovana u SAD. U tome uopšte nismo učestvovali i nismo se bavili analizom opravdanosti imena robne marke", kažu u Valjevskoj pivari.

Uvoznik piva je firma "Lav imports" iz Čikaga, koja ima pravo izvoza u 25 američkih država i radi sa još nekoliko brendova iz Srbije, a prvi kontingent piva od 0,5 litara pod robnom markom "Tesla spirit", za koju se pivo uslužno puni, etiketira i pakuje u Valjevskoj pivari, otpremljen je 24. juna.

Vršilac dužnosti direktora Zavoda za intelektualnu svojinu Vladimir Marić smatra da se u ovom slučaju može postaviti pitanje da li je sa aspekta poslovnog morala opravdano da neko jednostavno upotrebi ime ili lik Ive Andrića, Nikole Tesle, Mihajla Pupina, Vuka Karadžića, ili neke druge istorijske ličnosti.

Na taj način, kaže Marić, taj privredni subjekt svakako stiče neku vrstu komparativne prednosti u odnosu na svoje poslovne konkurente, tako što koristi tuđu dobru reputaciju, da bi za sebe izvukao nekakvu korist.

"Sa aspekta poslovnog morala to je zaista diskutabilno, jer, reputacija nije nešto što pada s neba, to je nešto što se gradi, što je predmet dugogodišnjih ulaganja, kako finansijskih, tako i poslovne umešnosti i sad, jedno lice uzima tu poslovnu reputaciju, koristi je za sebe i svoje potrebe i iz toga izvlači nekakav profit. On toj reputaciji ničim nije doprineo", rekao je Marić.

Međutim, on istovremeno ističe da ne postoji nijedan poseban propis, koji se time bavi, osim Zakona o žigovima, koji neposredno govori o zaštiti imena i lika neke istorijske i poznate ličnosti, a upotreba lika i imena neke poznate istorijske ličnosti može se posmatrati u kontekstu zaštite intelektualne svojine, odnosno intelektualnih prava i u kontekstu zaštite takozvanih ličnih prava.

Zakon o žigovima, objašnjava Marić, propisuje pravila koja se tiču korišćenja ličnih imena, bilo nepoznatih ili poznatih ljudi, i ističe da ne moraju biti u pitanju istorijske ličnosti.

"Žig je pravno zaštićen znak...Kao što je u jednom trenutku civilizacijskog razvoja čoveka nastalo lično ime kako bismo se razlikovali u društvenoj grupaciji, tako su nastali i žigovi, kako bi se razlikovali istovrsni proizvodi. Pa, ako vi i ja proizvodimo paste za zube, označimo je svojim imenima, potrošač će znati čiju pastu kupuje", objašnjava Marić.

Naglašava da, zapravo, ako se koristi ime ili lik neke osobe koja je poznata, koja ima dobru reputaciju, na taj način, korišćenjem tuđeg dobrog renomea, izvlači se određena korist.

Žigovi su, pored toga što su pravne kategorije, zaštićeni i tako postaju simboli roba i usluga.

"Kad recimo nacrtate mercedesovu zvezdu, mi znamo šta to simbolizuje-renomiranog proizvođača automobila. Ako to pokažete nekome, ne želim nikoga da uvredim, ali negde, recimo u centralnom Sibiru, gde nema mnogo kontakta sa civilizovanim svetom, on će videti nekakav krug i trokraku zvezdu, ali mi, u tom simbolu, žigu vidimo, prepoznajemo jedno preduzeće, automobil. To je smisao žiga", naveo je Marić.

Kada se radi o postupku za priznanje žiga, traži se saglasnost nadležne institucije, koja, objašnjava Marić, nije čvrsto određena u zakonu, ne samo u našem, već i u drugim evropskim zakonima.

"Ako bi neko koristio Andrićev lik, pretpostavljam da bi ta institucija bila Andrićeva zadužbina, ako neko koristi lik Nikole Tesle, pretpostavljam da bi muzej Nikole Tesle trebalo da preduzme određene korake kako bi se sprečilo nekorektno korišćenje imena našeg velikog naučnika", rekao je Marić.

On je rekao da član 157 Zakona o obligacionim odnosima predviđa da svako lice, fizičko ili pravno, može da podnese tužbu zbog povrede tuđeg ličnog integriteta i podvlači da su žigovi simboli roba i usluga i da, kada se stavi ime slavnog naučnika, književnika, umetnika, ono postaje simbol tog proizvoda koje označava i tu je zapravo suština sa aspekta poslovnog morala, ali i društvenog morala.

"To je suština problema. Vi na taj način ipak kompromitujute. Zamislite na šta bi ličilo ako bi se lik Nikole Tesle ili Ive Andrića, koristio na proizvodu poput, pasulja u konzervi, na primer... Nijedno ozbiljno društvo to ne sme da dozvoli. To su ljudi koji su zadužili ovaj narod, a malim narodima potrebni su veliki ljudi i mi kao društvo treba to da štitimo", istakao je Marić.