Na koji način je UMETNOST uspela da UJEDINI Obrenoviće i Karađorđeviće

Koliko je bila velika ljubav kneza Mihaila i knjeginje Julije, koje su bile poslednje reči kralja Milana, da li je mržnja Karađorđevića i Obrenovića ikada mogla da bude prevaziđena-umetnost je na simbolički način pokušala da da odgovor.

Jedinstvena izložba "Srpski kraljevski portereti" uspela je da uradi ono što nikom nikada nije pošlo za rukom, na jednom mestu je jedan pored drugih smestila Obrenoviće i Krađorđeviće i na taj način napravila veliki preoket i istoriji želeći da prikaže veličinu i jednih i drugih.

Ministar kulture i informisanja Srbije Vladan Vukosavljević je na otvaranju izložbe izjavio da su dve velike dinastije na simbolički način povezane kao "jedan dvostruki lanac DNK srpskog identiteta".

"U tom smislu sada kada je istorija ostavila duboke tragove i ispisala svoje stranice, oni se nalaze kao jedna istorijska reminiscencija i kao izraz jedne jake umetničke snage velik srpskih umetnika".

Dragulj ove izložbe svakako je jedna od najlepših slika u istoriji srpskog slikarstva, portret kraljice Natalije Obrenović, Steve Todorovića – poznatiji kao srpska Mona Liza.

Međutim taj portret krije i jednu nesvakidašnju ljubav kraljice Natalije i Milana Obrenovića. Ispod slike se nalazi i pismo koje je pred smrt kralj Milan napisao Nataliji.

Natalija,
U svom životu često sam Vam bol i tugu zadavao, a danas Vam se poslednji put obraćam. Ali pre no što počnete da čitate ovo pismo, udaljite svakoga ko se možda slučajno zatekao sa Vama u prostoriji i pismo čitajte sami, jer je u interesu kralja, Vašeg sina, da niko ne dozna da sam Vam pisao. U trenutku kada sam spreman da izađem pred najvišeg sudiju, hoću sve da Vam priznam, a Vi ćete to jednog dana saopštiti svom sinu. Moja stalna greška bila je što sam slušao lukave savetodavce i nikad nisam umeo da im se suprotstavim, ni na prestolu ni nakon abdikacije. Artemiza mi je stvarno bila ljubavnica, ali tek od onda kada ste Vi napustili Srbiju. Tu aferu je iskoristila spoljna i unutrašnja politika, pa sam konačno uvideo da za svog sina krunu mogu da spasem samo ako se odreknem trona. I tako sam abdicirao. Svet će reći da su me upropastile žene. Naredio sam da Vas iz Nemačke i Srbije proteraju sa žandarmima, čime sam Vam pričinio veliku patnju. Ali u ovom trenutku, kada su mi dani odbrojani i kad pred Vama priznajem sve, molim Vas za oproštaj i istovremeno Vas zaklinjem da zaštitite našeg sina. A sada, Natalija, ostajte mi dobro, i neka Vas Bog uvek čuva! Oprostite mi sve što sam pred Vama zgrešio. Ako želite da se sa mnom još jednom susretnete, recite „da“, ako nećete, recite prosto „ne“, ali ne postavljajte mi nikakve uslove. Neka moja smrt donese sreću Vama i Saši. Grlim Vas i još jednom molim za oproštaj.

Još jedna velika ljubavna priča se krije iza portreta ovog puta kneza Mihaila Obrenovića i knjeginje Julije, koja je takođe bila turbulenta i tragično se završila.

I dok svaka slika ima svoju priču, zapravo one su pravo blago velikih umetnika koji su na svoj način prikazali članove dinastija Obrenovića i Karađorđevića.

Pa će se na izložbi naći dela Paje Jovanovića, Uroša Predića, Uroša Kneževića, Vlaha Bukovca, Steve Todorovića i mnogih drugih.

Zanimljivo je da će posetioci videti i karikature članova kraljevske porodice koje je radila slavna Milena Pavlović Barili u vreme kada je sa svojom majkom živela na dvoru kralja Aleksandra, ali i dela savremenog umetnika prof. Aleksandra Leke Mladenovića, koji predstavlja članove dinastije Obrenovića u pank stilu.

Na izložbi, koja će od 13 novembra biti otvorena u Domu Jevrema Grujića, pored portreta biće izloženi i lični predmeti koji su pripadali kraljevskim porodicama, fotografije i kraljevski darovi.