Kandidati koji su završili obuku na izlazak na polaganje čekaju u proseku šest meseci, a u mnogim slučajevima i više od godinu dana.
Za to vreme moraju ponovo da obavljaju i plaćaju lekarske preglede i polažu teorijski deo, a dodatni problem je što gube sigurnost jer nisu seli za volan više od pola godine. Zbog troškova i otezanja kojem se ne vidi kraj, mnogi na kraju odustaju od polaganja i dobijanja vozačke dozvole.
"Više od pola godine mi je trebalo da položim teorijski deo, a zatim još toliko da bih izvozala sve časove. Velike su gužve i termina nema. Jednom sam izašla na polaganje, kada sam potpuno ispala iz forme i zbog male greške sam pala vožnju. Sada, da bih ponovo izašla, morala bih opet da platim i obavim lekarski pregled, zatim polažem teorijski deo i uzmem još nekoliko časova, što će da produži do ko zna kada“, kaže za MONDO Ljubica Radović iz Beograda.
Dok je u manjim gradovima situacija nešto povoljnija, u Beogradu se poslednjih meseci gotovo ne može dobiti termin za polaganje, kaže za MONDO Mladen Rašeta iz Privredne komore auto škola Srbije.
"Osnovni problem je broj ispitivača. U Beogradu ima samo 30 ispitivača, a preko 100 auto škola. Jasno je zbog čega nastaje problem. U ovom periodu dosta instruktora je zaraženo i na bolovanju je najmanje 14 dana. Ako uzmemo u obzir da jedan može da ispita od 5 do 7 kandidata dnevno, to znači još 100 kandidata manje dok je na bolovanju, jer zamene nema. Nedavno je u Novom Sadu više od polovine ispiivača istovremeno bilo na bolovanju, zbog čega su se stvorile ogromne gužve“, kaže Mladen Rašeta.
Od kada je stupio na snagu novi zakon polaganja vozačkog ispita, prouzrokovao je povećano čekanje na polaganje praktičnog dela ispita, jer je procedura unošenja informacija traje 15 minuta, što znači da bismo na praktičnom ispitu imali vremena za još jednog kandidata, kaže Rašeta.
Osim što se polaganje odlaže, veliki problem je to što se časovi vožnje zakazuju jednom u sedam ili 10 dana. Ipak, to se često radi namerno, kako bi kandidati "ostali u kondiciji".
"Svi smo svesni da se dugo čeka na polaganje. Ako bi kandidati izvozali časove odmah za mesec dana, period do polaganja vozačkog ispita bio bi zaista predugačak, sigurno bi ispali iz forme. Zato se trudimo da oni ostanu u kondiciji i da se to malo rastegne, ako zajedno procenimo da je tako bolje za njih i da imaju veće šanse da polože ispit“, kaže Mladen Rašeta.
Ipak, podseća da bi se izvadila vozačka dozvola, dokument o obavljenom lekarskom pregledu koji košta oko 5.000 dinara, ne sme da bude stariji od šest meseci. To znači da gotovo svaki kandidat tokom polaganja mora da obavlja i plaća ovaj pregled minimum dva puta.
Milan Todorović iz Udruženja auto škola Beograda kaže za MONDO da je jedan od bitnih razloga za gužve u auto školama taj što se rigorozno kažnjavaju i zatvaraju za najmanji prekršaj koji naprave.
"Trenutno je 15 škola zatvoreno na najmanje mesec dana. Ako se napravi bilo kakav propust kao što je greška u pisanju, pauza u vožnji koja traje 10,5 a ne 11 sati koliko je propisano, ako se kandidat pusti ranije sa časa, auto škola se zatvara. Tu nastaju ogromni troškovi i gužve. Mogu da zatvore auto škole zbog bilo kakve sitnice jer to nije precizirano. U redu je da se normalno plati kazna ako postoji prekšaj, ali nikada pre to nije bio razlog za zatvaranje škola“, kaže Todorović.
Uz sve to, mnogi kandidati izražavaju sumnju da su na vozačkim ispitima često oboreni uprkos tome što nisu načinili greške, samo zato što auto škole žele dodatno da zarade na njima.
"Verujte da su takve gužve da to sigurno nije tačno. Auto škole jedva čekaju da se oslobode starih kandidata i da prime nove. Ako je do zarade, veća je zarada po novom kandidatu jer 50.000 košta obuka, nego da neko drugi put plati polaganje koje košta dve ili tri hiljade dinara“, kažu iz Privredne komore auto škola Srbije.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.