DA LI VAŠ AUTO PROLAZI TEHNIČKI PREGLED? Profesor Knežević rešio sve dileme - evo ko neće moći da registruje vozilo!

Nova stroža pravila na tehničkim pregledima počinju da se primenjuju od ovog leta, a kao glavni problem poslednjih nedelja u javnosti se ističe merenje kvaliteta izduvnih gasova, zbog čega mnogi automobili više neće moći da budu registrovani.

MONDO/Marko Tanasković

Mnogi polovni automobili, koji su stari i do 20 godina, morali bi da imaju katalizatore i DPF filtere, a mnogi ne znaju da li ih poseduju i da li su ispravni. Pravilnikom o tehničkim uslovima predviđeno je da vozila moraju da imaju katalizator ako su sa njim proizvedena, što znači da katalizator kao i DPF ne treba naknadno ugrađivati na automobile koji ih nikada nisu imali.

Mnogi vlasnici automobila nisu sigurni da li je njihovo vozilo proizvedeno sa katalizatorom ili DPF-om. Profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu, Dragan Knežević, navodi da se to da li vozilo ima sistem naknadnog tretmana izduvnih gasova može proceniti na osnovu njegovog godišta.

"Euro 1 norma je uvedena u januaru 1992. godine, pa Euro 2 norma 1995, a Euro 3 2000. godine, odnosno 1998. i 1999. kod nekih proizvođača, tako da je kod nas kritična ta Euro 3 norma, gde sva vozila sa benzinskim motorima imaju katalizatore, vozila sa dizel motorima imaju oksidacione katalizatore, ali retko koje vozilo ima filter čestica odnosno DPF", objašnjava Knežević.

Kako navodi profesor Mašinskog fakulteta 2005. godine je uvedena norma Euro 4, kod koje sva vozila sa bezinskim motorima imaju katalizatore, vozila sa dizel motorima oksidacione katalizatore i skoro svi DPF osim najslabijih verzija dizel motora.

"Euro 5 vozila od 2009. godine imaju kompletan sistem naknadnog tretmana, osim nekih najslabijih dizel motora. Euro 6 norma je uvedena 2014. godine i ta vozila imaju kompletan sistem", ističe Knežević.

Na tehničkom pregledu vozila koja su napravljena sa katalizatorom i DPF filterom moraju da ga imaju, a ta provera da li je katalizator na svom mestu vršiće se vizualnim putem. Automobili koji su proizvedeni sa katalizatorom, a nemaju ga, neće proći tehnički pregled.

(MONDO/RTS)