Prošle godine je u Srbiji registrovano 26 odsto manje novih automobila nego tokom godine pre pandemije. 

Prodaja novih vozila pada i čini svega 15 odsto ukupne prodaje i prvih registracija. S druge strane, polovnih vozila je 85 odsto, dok je 80 odsto automobila starije od 10 godina, pokazuju podaci Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Kada se zna da je oštriji tehnički pregled stupa na snagu od juna, kupci polovnih vozila kojih je sve više, treba da obrate veću pažnju na delove i ispravnost polovnih automobila koje kupuju, kažu za MONDO iz Nacionalne Asocijacije tehničkih pregleda.

Prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova, automobili u našoj zemlji prosečno su stari više od 15 godina. Još stariji su nam teretnjaci i autobusi, dok je prosek starosti traktora preko 30 godina.

Na sve to, pojedini podaci ukazuju na to da od 1,2 miliona vozila u Srbiji koji emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova, što je svaki drugi četvorotočkaš, većina nema katalizatore ili DPF ili su oni neispravni.

Mnoge brine da li će moći da prođu tehnički pregled sa polovnjacima koji su sve skuplji i da li stari automobili mogu da ispune ekološke standarde koji će se tražiti.

"Nema razlike da li je automobil nov ili polovan, sve dok je održavan, dok ima katalizator i nisu mu neovlašćeno menjani delovi. Ukoliko je vozilo redovno održavano, onda je sve u redu, makar to bio i jugo. Ako nije redovno održavano, polovno vozilo moralo bi da se popravi pre tehničkog pregleda", kaže za MONDO Vlada Marinković, predsednik Nacionalne Asocijacije tehničkih pregleda. 

Mnoga vozila na koje su srpske tablice prvi put stavljene posle marta 2014., moraće da ispune oštrije ekološke standarde od onih koji su bili na snazi prilikom njihove prve registracije.

"Zbog toga veliki broj vozača polovnih vozila strahuje da neće moći da ispuni nove kriterijume ili da će zbog toga imati velike finansijske troškove. Ali, za svako vozilo važe vrednosti koje su izdate kada je vozilo napravljeno. To znači, nije važno to što je polovan, ako je održavan i ako ništa na njemu nije promenjeno ili dodavano", kaže Vlada Marinković. 

Prema njegovim rečima, kupci polovnih vozila treba da znaju da postoji razlika između kupovine uvoznih vozila i onih koji se pazare u Srbiji. U drugom slučaju, postoji veći rizik od nepravilnost, samim tim i nemogućnosti prolaska tehničkog pregleda.

"Ako je vozilo iz uvoza, onda je strogo kontrolisano i znate da je sve u redu. Svako od tih vozila je prošlo pojedinačno utvrđivanje i kontrolu i zna se da poseduje sve što je potrebno. Ako automobil nije iz uvoza, već ste ga polovnog kupili od nekoga iz Srbije, to znači da je ranije registrovan i uvezen, pa morate da proverite da li je popravljan i da li mu je skinut neki deo bez kojeg neće proći tehnički pregled. Ako mu je neko promenio karakteristike, zatamnio stakla ili promenio vrstu farova, zbog toga možete imati problem na tehničkom pregledu", kaže Vlada Marinković za MONDO. 

Prema njegovim rečima, pad kupovine novih vozila u Srbiji najverovatnije je izazvan time što se usporila prodaja u celom svetu, zbog ekonomske situacije izazvane pandemijom.

"Naš vozni park svakako nije nov, ali nijedna država na svetu nema potpuno nov vozni park. Važnije od toga je održavanje svih vozila. Uskoro će baza podataka za vozila u Srbiji biti uspostavljena, na tome  radi Agencija za bezbednost saobraćaja i kada to bude završeno, znaćemo tačno  koliko se održavaju vozila na putevima u Srbiji", kaže naš sagovornik.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.