Na ulicama Beograda sve češće mogu da se vide vozači koji su registarske tablice na svom automobilu prekrili zaštitnim hirurškim maskama, nalepnicama, fasciklama, papirima i različitim oznakama.
Kako za MONDO kažu sa Saobraćajnog fakulteta, ima čak i onih koji preko registracije lepe nove brojeve na hamer papiru, kako bi izbegli saobraćajne kazne.
Kada policija otkrije ovakav prekršaj vozaču ne sledi samo novčana kazna, već u nekim slučajevima i kazna za krivično delo nezakonite promene identiteta.
UZALUDNI POKUŠAJI?
Iz saobraćajne policije tvrde da se kazne za parking na ovaj način sigurno ne mogu izbeći. Pomoćnik načelnika komunalne milicije Ranko Šekularac rekao je da su to neki od najapsurdnijih primera da se izbegne "Oko sokolovo", ali da su to izolovani slučajevi.
Pokušaji da se izbegne odgovornost tako što su prekrivali registarske oznake zaštitnim maskama i selotrejp trakama da budu nečitljivi za sistem su uzaludni, a iz jednog prekršaja ulazite u drugi prekršaj u kome ima i elemenata krivične odgovornosti, a odnosi se na falsifikovanje službenih isprava, navodi načelnik za MONDO.
KAZNE OD 10.000 DINARA
Prema Zakonu o bezbednosti u saobraćaju kazna za vlasnika vozila "ukoliko nema propisane registarske tablice, ukoliko tablice, odnosno registraciona nalepnica nisu postavljene na propisan način ili su nečitljive” iznose 10.000 dinara za fizičko lice ili 50.000 do 600.000 dinara za pravno lice.
"S obzirom na to da postoji i kazna za nečitljive tablice, to znači da će vozaču koji je sakrio tablice stići dve kazne, jedna za nepropisno parkiranje, a druga za nečitljivost registarskih tablica. Kažnjivo je sve ono što sprečava MUP da tačno zna ko je u vozilu. Kada "oko sokolovo" naiđe na nepropisno parkirano vozilo čije su registarske oznake maskirane, reaguju komunalni milicajci i najčešće odlaze do prednjeg dela automobila kako bi zapisale tablice", kaže profesor Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta.
KOLIKO KOŠTA, ZAVISI ČIME STE PRIKRILI TABLICE
Tablica mora da bude jasna i čitljiva i ako se to sprečava na bilo koji način, vozač je u problemu. Koliko će ga to koštati, zavisi od načina na koji je prikrio broj tablica.
"Ako neko uzme crnu boju i od broja tri napravi osam, on je stvorio lažni identitet i to je krivično delo koje može da se meri sa izmenom lične karte. U tim slučajevima može da se desi da kazna stigne na drugu adresu kod vozača koji zaista ima taj broj tablica. To je ozbiljan prestup, a kada su tablice prljave i nečitljive, to je ipak blaži prekršaj. Stavljanje maske ili nalepnice preko tablica je nešto između ta dva", kaže Vujanić.
JEDINO AKO SAOBRAĆAJAC NIJE AŽURAN
Kako kaže profesor za MONDO, većina vozača misli da na ovaj način lako može da prevari sistem, ali to nije baš tako jednostavno.
"Kada neko izmeni broj na tablici, u policiji mogu da ga pronađu po karakteristikama vozila i ostatku registracije, jer kamere sve snimaju. Ako je neko stavio hiruršku masku na tablice na automobil koji je nepropisno parkiran, policija će to sigurno videti. Samo ako policajac u tom tenutku nije ažuran, to može da prođe u prvom trenutku, ali drugi put će sigurno spaziti da je vozilo nepropisno parkirano i vozač će da plati duplu kaznu",kaže Vujanić.
NA HAMERU ŠTAMPAJU NOVE BROJEVE
Kako kaže profesor, mnogi vozači "mere" da li ih skuplje izađe da plate parking za ceo dan ili kaznu za parkiranje kada postoji 50 odsto popusta, računaju šta im je jeftinije.
"Ne preporučujem da se vara sistem jer ,ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji'. Možete jednom da pokušate ali sledeći put će vas uhvatiti. Naročito su bahati oni koji na hamer papiru štampaju nove brojeve pa to zalepe na tablice, to je ozbiljan prekršaj", kaže Vujanić.
10.000 KAZNI MESEČNO
Godinu dana od uspostavljanja sistema za otkrivanje nepropisno parkiranih automobila u Beogradu, poznatog kao "Oko sokolovo", nadležni kažu da se mesečno građanima napiše oko 10.000 kazni. Pomoćnik načelnika komunalne milicije Ranko Šekularac kaže da se kazne kreću od 5.000 do 25.000 dinara, za one najbahatije vozače.
Šekularac kaže da je posle godinu dana rada „Oka sokolovog“ može da kaže da je u pitanju naizgled složen sistem kontrole parkiranja, ali da on zapravo to nije pošto se posredstvom nekoliko kamera prati parkiranje na ulicama grada. Upitan koje su najproblematičnije ulice, on kaže da se stanje menja jer gde su najprisutniji – brzo se uspostavi komunalni red.Trenutno su, kako kaže, problematični Bulevar krlja Alaksandra, Mileševska, Sarajevska i Bulevar Zorana Đinđića ali to nije ni blizu kako je bilo u početku.