Novi zakon o registaraciji, poskupljenje polovnih automobila, izmene prilikom tehničkog pregleda i najavljeni pooštreni ekološki standardi, samo su neki od novina koje kupci automobila u Srbiji treba da uzmu u obzir kada pazare na auto placevima.
Koji automobili se sada najviše isplate za kupovinu, kako da se odlučite i da u obzir uzmete nova pravila, a da ne napravite grešku, za MONDO su odgovorili prodavci automobila na auto placevima u Srbiji.
KOLIKO ĆE KOŠTATI REGISTRACIJA?
Vlada Srbije usvojila je izmene Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara koji će registraciju smanjiti i više od 15.000 dinara. Izmene se odnose na vlasnike vozila starih od pet do 20 godina, iznad 2.000 kubika. Ovi novi iznosi važiće od 01. januara 2022. godine, potvrđeno je u Ministarstvu finansija uz detaljan prikaz iznosa starog i novog poreza pri registraciji.
Tabela kaže da će oni koji imaju automobile između 10 i 20 godina starosti plaćati 65 odsto manji porez prilikom registracije. Prosečna starost vozila u Srbiji je oko 17 godina,što znači da vozači ovih automobila imaju najveći popust na registraciju.
ŠTA TO ZNAČI ZA KUPCE?
Novi zakon jeste neka vrsta olakšice za kupce, ali ne treba zaboraviti prilikom kupovine da je cena održavanja automobila znatno veća od cene registracije.
"Kupci koji dolaze na plac često su u dilemi, naročito sada, kada prilikom troškova kupovine treba da računaju posKupljenje goriva, drugačiju cenu registracije, najavljene ekološke standarde koji će biti u primeni.. Savet koji uvek dajem, jeste da je kupovina lošeg ili neispravnog autmobila uvek najskuplja opcija. Na tome ne treba da štedite, dok cena registarcije treba da bude na drugom mestu", kaže Marko Mišković, vlasnik i prodavac na auto placu.
ŠTA SA EKOLOGIJOM?
Takođe, novi zakon o registraciji ne znači da treba da kupujemo automobile visoke prosečne starosti, pošto je poznato da su to najveći zagađivači i da će to uskoro biti naplaćeno, dodaje on.
"U svetu se takvi zagađivači već kažnjavaju, a kod nas će to tek biti slučaj. Sva vozila koja nemaju katalizator ili emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova, po novom pravilniku za tehničke preglede, imaće rok od još godinu i po da to reše. Kupci često zaboravljaju da automobili u Srbiji često imaju izvađen katalizator i DPF, koji košta oko 500 evra, plus čišćenje i ugradnja. To treba proveriti prilikom kupovine", kaže on.
ŠTA SE TRENUTNO KUPUJE?
Iskustvo prodavca Mirka Lazića potvrđuje da kupci u Srbiji menjaju svoje navike pri kupovini polovnjaka i većina je spremna da promeni izbor, ako shvati da je drugi automobil povoljniji i da se više isplati.
"Samo nekoliko procenata ljudi u Srbiji kupuje nova vozila, dok svi ostali kupuju polovnjake. Stanje na tržištu je takvo da cena polovnjaka utiče na odluku o kupovini više od bilo čega drugog, ali se uzima u obzir i potrošnja. Izbegavaju se automobili koji imaju motore veće radne zapremnine, jer veći motori troše više, što 95 odsto kupaca izbegava", objašnjava Mirko Lazić, prodavac polovnih automobila.
GLEDAJTE ISPRAVNOST MOTORA I ELEKTRONIKU
Ono što je najvažnije prilikom kupovine jeste da automobili ima ispravan motor, elektroniku i da nije havarisan.
"Ako nešto od toga nije ispravno, koštaće vas više i problem će biti komplikovaniji, nego da samo platite registraciju i ugradite katalizator. Ove mane su često skrivene i popravke mogu da koštaju po nekoliko hiljada evra. Mnogo prodavaca prodaje automobile iz poplave i koji su učestvovali u sudaru. Zato je najbolje prilikom kupovine sa sobom povesti majstora, koji će dobro pregledati automobil", kaže Mirko Lazić.