Odlukom o linijskom saobraćaju nije obuhvaćen termin elektronska cigareta, pa nije propisana ni kaznena mera. – A ono za šta ne postoji sankcija ljudi obično smataju i dozvoljenim.
U vozilima gradskog prevoza, gde je pušenje zabranjeno, videti nekog sa zapaljenom cigaretom ravno je statističkog grešci. Ali u poslednje vreme sve češće se viđaju putnici koji koriste elektronske cigarete. I to su isključivo mlađe osobe, srednjoškolci su najbrojniji i ima onih do dvadesetak godina. Mnogi putnici, posebno stariji, nenavikli na dim u gradskom prevozu uglavnom sa čuđenjem gledaju u one koji bez ikakvog obzira upotrebljavaju elektronsku cigaretu. Pojedini gunđaju više za sebe, okreću se i prevrću očima ali ćute, poneko se osmeli da nešto i kaže i opomene, ali većina ne želi da ulazi u spor.
Putnici smatraju da natpis „zabranjeno pušenje u vozilu” podrazumeva i zabranu korišćenja elektronskih cigareta, ali to izgleda nije tako. Za sada se elektronska cigareta nalazi „ispod radara” u okviru propisa koji regulišu ovu oblast.
"Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada propisana je kaznena odredba u iznosu 3.000 dinara ako vozač puši u vozilu. Prekršajni nalog u navedenom iznosu izdaje inspektor za javni linijski prevoz putnika. Kazna u iznosu 10.000 dinara za isti prekršaj propisana je i za putnike. Prekršajni nalog u navedenom iznosu izdaje komunalni milicioner. Navedenom odlukom nije obuhvaćen termin „elektronska cigareta”, pa posledično tome nije propisana kaznena mera za korišćenje elektronskih cigareta u vozilima javnog linijskog prevoza putnika" – kažu u Sekretarijatu za inspekciju, nadzor i komunikaciju.
Među putnicima kojima korišćenje ovih cigareta ne smeta je Mija Milović (22). Ona smatra da elektronska cigareta može da se koristi u prevozu, ali kada je reč o dužim putovanjima. "Smatram da u javnom gradskom prevozu ne bi trebalo da se koristi ova vrsta cigarete, jer je uglavnom reč o kratkim relacijama na kojima bez duvana može da se izdrži" – kaže ona.
Njena drugarica Jelena Jagodić (22) misli da korišćenje ovih cigareta ne bi trebalo ograničavati u javnom gradskom prevozu. "Postoji razlika između običnih i elektronskih cigareta. Miris elektronskih cigareta nije neprijatan, brzo ispari i ne zadržava se u prostoru. A pošto se nekada u prevozu zaglavimo i po sat vremena imamo potrebu i da pušimo, tako da nam korišćenje elektronske cigarete znači" – kaže Jagodićeva, koji puši još od osnovne škole.
Protiv ovakvog ponašanja u prevozu je Dragana Jovanović (40). "Elektronske cigarete su po mom mišljenju vrlo neprijatnog mirisa. Ne razumem tu potrebu da se puši čak i u gradskom prevozu. Kao nepušač osećam se ugroženo, jer ne želim da me dok se vozim autobusom još i neko truje. Dovoljno je to što u pojedinim autobusima smrdi na naftu, ima prašine, a leti je zagušljivo" – ističe Jovanovićeva. Za Zoranu Dunjić (52) upotreba elektronskih cigareta u prevozu je odraz nekulture. "Mirisi elektronskih cigareta su teški i mnogim putnicima smetaju. Sigurna sam sto posto da većina devojčica i dečaka koji ih koriste, a uglavnom su tinejdžeri, nemaju potrebu da puše već to rade zato što su bahati. Ako neko ko ima pušački staž i četrdeset godina može da izdrži da ne puši pola sata, četrdesetak minuta, koliko je u prevozu, nije mi jasno kako baš oni ne mogu da istrpe da ne koriste tu elektronsku napravu. Ja sam počela da reagujem kada neko „zapali” elektronsku cigaretu kraj mene i spremna sam se da borim za svoje pravo. Ali primetila sam da većina ljudi ćuti i ne želi da me podrži, mada i njima sigurno smeta" – ističe Dunjićeva.
Za upotrebu elektronske cigarete u prevozu nije ni Bogdan Arsić, koji smatra da je ona opasna po zdravlje. "Elektronska cigareta je štetna po zdravlje kao i duvan, ako ne i više. O tome se ne govori mnogo, ali su to neki podaci o kojima se u svetu već uveliko priča. Ne znam da li je u razvijenim zemljama zabranjeno korišćenje elektronskih cigareta u prevozu, ali bih voleo da se ovo pitanje i kod nas reguliše propisima dok još uvek ova pojava nije uhvatila maha. Osim toga, u prevozu ima mnogo ljudi kojima ona i zbog zdravstvenih razloga ne odgovara, astmatičara, dece, starijih, bolesnih…" – kaže Arsić.
Elektronske cigarete su se pojavile pre petnaestak godina u svetu kao način da se pušači „nateraju” da smanje korišćenje duvana. Određena istraživanja pokazuju da one ispuštaju nikotin brže nego obična cigareta, pa on još u jačoj dozi ulazi u krvotok.
U tečnosti koja se upotrebljava za rad elektronskih cigareta osim nikotina ulaze i neke kancerogene materije – benzen, toluen, aceton, diacetil…
BONUS VIDEO: "NE NASEDAJTE DA POSTOJE ZDRAVE CIGARE" Dr Ana Petrović: Vejpovi i elektronske cigarete sadrže TOKSIČNE TEČNOSTI, koje idu u krv!
(Mondo/Politika/M. Š.)