"TATA JE 1999. POLETEO NA NATO, MALO KO BI USPEO ŠTO I ON" Ispovest ćerke heroja Ilje Arizanova

Iljo Arizanov leteo je migom 24. marta 1999. godine i oboren je nad Kosovom i Metohijom. Njegova ćerka, Nataša, nastavila je porodičnu tradiciju, u Vojsci Srbije. U intervjuu za MONDO govorila je o herojstvu svog oca.

MONDO/Stefan Stojanović

Poručnik Nataša Arizanov Stojnović (28), ćerka čuvenog pilota Ilje Arizanova, koji je 24. marta 1999. godine prvi poleteo avionom Mig-29 u susret velikoj sili, NATO paktu, od malih nogu je znala da želi da bude pripadnik Vojske Srbije. Inspirisana herojima, kakav je bio i njen otac, maštala je samo o tome da jednog dana doprinese odbrani zemlje.

Nataša je dugogodišnju želju počela da ostvaruje 2015. godine kad je upisala Vojnu akademiju. Na početku puta, koji je vodio do ostvarenja snova, ništa joj nije teško padalo. "Možda je najteži trenutak na Vojnoj akademiji bio odlazak na neki od terena, ali to nije bilo toliko upečatljivo da bih pamtila kao negativnu situaciju. Zaista mi na Vojnoj akademiji nije bilo teško", započela je razgovor za MONDO poručnik Nataša Arizanov Stojnović.

This browser does not support the video element.

Nataša Arizanov  MONDO/Stefan Stojanović

Naša sagovornica je maštala i o tome da radi na Vojnom aerodromu 'Pukovnik-pilot Milenko Pavlović' na kom je svoj posao obavljao i njen otac. Od kad je bila dete otac ju je dovodio u Batajnicu i tu se rodila ljubav prema Vojsci Srbije. Želja joj se ostvarila 2019. godine i upravo je na aerodromu za naš portal objasnila kada i kako se odlučila da vojska postane njen životni poziv. 

"Kad sam videla sve podvige pripadnika naše vojske i heroja naše zemlje shvatila sam da želim da krenem njihovim stopama jer sam želela da doprinesem u odbrani naše zemlje", kazala je naša sagovornica. 

Poručnik Nataša radi u 204. vazduhoplovnoj brigadi. Njeno prvo radno mesto bilo je komandir voda za snabdevanje pogonskim sredstvima. "Tu sam radila dve godine i taj vod se bavi opsluživanjem avijacije i doturom goriva za sve vrste vazduhoplova. Trenutno radim kao referent za snabdevanje u komandi 24. vazduhoplovno-tehničkog bataljona. Moje kolege i ja se bavimo time da obezbedimo da svaki letački dan prođe bez ikakvih problema i da nema nikakvih zastoja u celom tom krugu da bi jedan avion poletao", objasnila je. 

Istakla je da je njen dan na poslu veoma raznolik. Prema njenim rečima, posao joj je dinamičan i zanimljiv i delom ga obavlja u kancelariji a delom na terenu na Stajanci na aerodromu. Poručnik Nataša Arizanov Stojnović upravo održava i avione Mig-29, kojima je leteo i njen otac.

"Tata nije puno pričao o 1999"

YouTube/ RTS Merila vremena - Zvanični kanal 

U jednom od njih je u večeri 24. marta 1999. godine poleteo sa aerodroma u Nišu u susret NATO paktu koji je 78 dana bombardovao Saveznu Republiku Jugoslaviju. "Kad pomislim da je krenuo na veliku silu osećam se veoma ponosno. Smatram da su veliki svi koji su za vreme bombardovanja poleteli na veliku silu. Mislim da bi i sada naši piloti isto uradili i njih smatram herojima kao što smatram, naravno, i svog oca", kazala je naša sagovornica. 

Avion Ilje Arizanova je prvog dana NATO bombardovanja oboren na teritoriji Kosova i Metohije. Pre nego što se katapultirao, nije bio u mogućnosti da pošalje signal komandi, tako da mu se svaki trag izgubio. 

"Moj tata generalno nije toliko pričao o tim dešavanjima. Ja sam prvi put saznala da se išta od toga desilo kada je davao intervjue za određene novine i kada se snimao dokumentarni film 'Niko nije rekao neću'. Od njegovih kolega sam, naravno, čula samo reči hvale i kako je to bio herojski podvig, ali on nikada nije želeo da o tome privatno priča. Tri dana je išao peške do aerodroma Slatina u Prištini, da bi tu dobio kontakt sa našim jedinicama, da ga vrate nazad na aerodrom Batajnica", ispričala je za MONDO poručnik Nataša Arizanov Stojnović.

Kako je navela za naš portal, njen otac je bio potpuno sam tri dana. "Kretao se uz pomoć busole (vrste kompasa) i samo je nju imao. NIje imao ni hranu, ni vodu. Kretao se noću, a danju se skrivao da ne bi bio zarobljen. Tako je uspeo da dođe do prištinskog aerodroma. Iskreno smatram da bi retko ko uspeo tako nešto da izvede i smatram da je to herojski podvig", istakla je naša sagovornica. 

Ilja Arizanov je preminuo 4. septembra 2011. u 51. godini od posledica srčanog udara. Poručnik Nataša Arizanov Stojnović je sa ponosom nastavila da nosi očevo prezime. Za portal MONDO je objasnila da joj prezime nikad nije bilo teret u službi. "Drago mi je kad neko prepozna moje prezime i upita me o mom ocu, jer tako on živi među nama i dalje. Sretala sam očeve kolege, neki i dalje rade na ovom aerodromu i od svih ljudi sam o njemu čula samo reči hvale i ništa negativno. Pričali su mi kako je bio mnogo dobar čovek, odličan pilot", kazala je naša sagovornica. 

Ilja Arizanov je 24. marta 1999. godine imao čin majora. Zbog učešća u borbi protiv NATO pakta unapređen je u čin potpukovnika i odlikovan Ordenom za hrabrost. Potpukovnik Iljo Arizanov je penzionisan 1999. godine iz zdravstevnih razloga. Dve decenije kasnije njegova ćerka Nataša počela je da radi na aerodromu i na njemu i danas nastavlja porodičnu tradiciju i doprinosi odbrani naše zemlje. 

BONUS VIDEO: 

This browser does not support the video element.

Kasarna Požarevac Vojska Srbije  MONDO/Aleksandra Virijević/Stefan Stojanović