Ostavite dovoljno vremena, minimum dve nedelje za proveru tehničke ispravnosti automobila pre putovanja, jer ćete možda morati i da odvezete auto na servis.
Pred putovanje je važno da proverite ulje i filter motora, kočionu tečnost, tečnost za hladnjak (Antifriz), tečnost za klimu, ulje servo volana, tečnost za vetrobran, pneumatike, svetlosnu signalizaciju automobila, klima-uređaj, sve filtere, akumulator, metlice brisača.
Ulje i filter motora – promena ulja motora
Redovno proveravajte nivo i stanje ulja u svom automobilu. Nivo ulja sami utvrđujete sajlom za proveru ulja, na kojoj se nalaze oznake za minimum i maksimum. Ne mešajte različite vrste ulja. Nemojte sipati više od potrebnog.
Mnogi savetuju da se ulje menja na svakih 5.000 kilometara kod starijih automobila, a kod ostalih na 10.000-12.000 km. Preporučuje se svakako menjanje ulja na svakih godinu dana, bez obzira na to da li je auto u upotrebi ili ne. To se može proveriti i u uputstvu proizvođača automobila.
Filter ulja se obavezno menja kod svake promene ulja. Motor nije zatvoren sistem i u njega stalno ulazi vazduh sa svim prljavštinama i nečistoćama. Zato je filter ulja neophodan deo za ispravno funkcionisanje motora.
Kočiona tečnost
Proizvođači preporučuju da se menja na svake dve godine. Bitna je sama količina tečnosti a na rezervoaru postoje oznake za minimalnu i maksimalnu količinu. Dopunite tečnost po potrebi. Na samom poklopcu piše koja je tečnost potrebna. Nikako ne mešati.
Tečnost za hladnjak (Antifriz)
Proverite nivo tečnosti u hladnjaku. Nikako ne proveravajte dok je vruć motor, sačekajte da se motor ohladi bar 15-20 minuta. Odvrnite poklopac, i proverite da li je hladnjak pun. Pogledajte dodatnu posudu i napunite je ako je nivo ispod predviđenog.
Menjajte tečnost za hlađenje motora na svake dve godine.
Tečnost za klimu
Količina tečnosti za klima-uređaj može napraviti veliku razliku u performansama samog uređaja. Nije jednostavno utvrditi potreban nivo tečnosti, ali dobar pokazatelj je rashladna moć klime. Ako dobro hladi, onda nije potrebno dodavati.
Ulje servo volana
Ako volan nije „servo“, potrebno je redovno proveravati nivo ulja i dopuniti ukoliko je potrebno. Ukoliko ulje curi ili dođe do nekog kvara, obavezno ga zameniti. Prosečno se servo ulje menja na 5 do 10 godina. Najbolje je pogledati uputstvo proizvođača, jer se dosta razlikuju, u zavisnosti od modela i marke automobila. Neki uopšte ne predviđaju zamenu.
Tečnost za vetrobran
Dopunite obavezno tečnost za čišćenje vetrobrana. Izostanak tečnosti može izazvati velike probleme, primera radi ako vas iznenadi pljusak, sneg ili susnežica. Tada možete biti u velikoj opasnosti jer ne vidite i ugrozićete svoju kao i bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju.
Pneumatici - Pritisak u pneumaticima
Ne smete zaboraviti da redovno proveravate pritisak u poneumaticima. Ukoliko nije prema propisima, direktno utiče pre svega na bezbednost, a onda i na potrošnju goriva. Obično se podatak o propisanom pritisku nalazi na ležaju vrata vozača, a svakako i u uputstvu. Vazduh možete lako dodati na benzinskoj pumpi ili kod vulkanizera. Nemojte stvarati veći pritisak od propisanog.
Rezervni točak
Nemojte zaboraviti na rezervni točak. Može da Vam se desi da pukne guma a da vam je rezervni točak nenapumpan, obavezno proverite i napumpajte pre puta. Takođe, ne zaboravite dizalicu i ključ.
Provera svetlosne signalizacije na automobilu
Za bezbednu vožnju neophodna je ispravnost svih svetala: dnevna svetla, duga svetla, pokazivači pravca (migavci), stop svetla, poziciona svetla, svetla za maglu.
Ukoliko je svetlosna signalizacija neispravna rizikujete svoju bezbednost ali i saobraćajac može i da vas kazni. Obavezno neka u rezervi u vozilu bude bar po jedna rezervna sijalica. Može da se desi i da u toku vožnje pregori sijalica, a da ni ne primetite. Proveravajte redovno.
Provera klima-uređaja na automobilu
Uvek pred putovanje proverite da li je ispravan klima-uređaj, filter kabine. Pored toga što svim putnicima povećava komfor u toku vožnje, prijatna temperatura u kolima veoma utiče na koncentraciju i sposobnosti vozača.
Zamena svih filtera u automobilu pred put
Najbolje vreme za zamenu vazdušnog filtera je na svakoj drugoj zameni ulja. Vazdušni filter čisti vazduh koji ulazi u motor. Prljav vazdušni filter smanjuje snagu motora i povećava potrošnju goriva.
Filter za gorivo ima sličan interval izmene kao i vazdušni filter. Iako je preporučeno od 30.000 do 60.000 km, u našim uslovima je dobro držati se donje vremenske granice.
Provera akumulatora
Prosečni radni vek akumulatora danas je četiri godine. Obično postoji oznaka na samom uređaju – datum kada je postavljen.
Stanje akumulatora meri voltmetar ili unimer. Ukoliko se utvrdi da je akumulator nedovoljno napunjen, potrebno ga je dopuniti ili kupiti novi.
Provera metlica brisača
Ukoliko su metlice istrošene, lako ih je zameniti, i nije veliki izdatak. Obično traju šest meseci do godinu dana.
Zakonski obavezna oprema: Prva pomoć, sigurnosni prsluk, trougao, ključ za skidanje točkova, rezervne sijalice, sajla ili uže za vuču, rezervni točak.
Obavezan alat u automobilu: Rezervni ključ od automobila, viljuškaste ili okaste ključeve sa oznakama 10, 12, 13, 15, 17 i 19 ili multifunkcionalni ključ sa inbusima, šrafciger, motocangle, kablovi za paljenje, izolir traka, lepljiva traka, osigurači, skalpel, WD-40 sprej, šrafovi i matice, gedora, čekić, baterijska lampa.
Napraviti plan puta
Potrebno je napraviti dobar odabir trase kojom ćete se kretati, i vreme kada ćete putovati, kada ćete praviti pauze.
Proveriti dokumentaciju
Pored pasoša, vozačke i saobraćajne dozvole, treba obratiti pažnju na registarsku nalepnicu, jer često se dešava da ona istakne, a da vozači nisu primetili.
Potrebne su i zelene karte u nekim zemljama okruženja, kao što su Severna Makedonija, Turska, Albanija. Potrebna je i međunarodna vozačka dozvola u zemljama zapadne Evrope, kao i dozvola za upravljanje tuđim vozilom u inostranstvu.
Spisak važnih telefona
Trebalo bi blagovremeno pripremiti važne telefone koji mogu zatrebati u zemljama kroz koje se prolazi – saobraćajna policija, šlep-služba, pomoć na putu, ukoliko ostanu u kvaru, a nisu članovi Auto-moto saveza.
Potrebno je da pribave i telefon zelene karte osiguranja zemlje u koju putuju i kroz koju prolaze, kako bi mogli da brže uđu u proces refundacije troškova, ako imaju štetu na svom vozilu.
Kako rashladiti vozilo
Jovica Mitić savetuje da se na šoferšajbne stave suncobrani i na taj način da se zaštiti deo oko volana koji je u stvari najtopliji.
Nakon provetravanja vozila, pustiti klimu i paziti da ne bude razlika u temperaturi veća od nekih šest stepeni.
Iskoristiti dugodnevicu
Jovica Mitić preporučuje da se praktično iskoristi dugodnevica i putuje kada su temperature prijatnije, a samim tim i bezbednije.
"Uslovi su dobri, vidljivost je dobra, veliki broj automobila ima klima-uređaje, tako da vozači i ne osećaju tu vrelinu u vozduhu“, rekao je Mitić.
Međutim, to se potpuno menja kada iz nekog razloga ostanemo sa vozilom u kvaru na auto-putu, gde nema hladovine, gde se ne možemo sakriti od sunca, gde je 40 stepeni
“Iz tog razloga savetujem vozačima da uvek koriste te češće i duže pauze u najtoplijem delu dana, ako moraju da putuju, kako bi sigurnije i bezbednije nastavili tamo kuda su već krenuli i do svog odredišta“, rekao je Mitić.
BONUS VIDEO:OVO SU NAJČEŠĆI UZROČNICI SAOBRAĆAJNIH NESREĆA, A ALKOHOL JE SAMO JEDAN OD NJIH! Danas mnogi prave reprizu 1. maja, VOZAČI OPREZ!
(Mondo/RTS/M. Š.)