Temu je pre samo četiri meseca stigao na srpsko tržište i za to vreme masovnim oglašavanjem na društvenim mrežama i različitim sajtovima dostigao neverovatnu popularnost među domaćim potrošačima, zbog koje je brzo počelo da se o njemu priča kao o prvom pravom konkurentu AliEkspresa na našim prostorima.
U svetlu toga je i vršilac dužnosti direktora Pošte Srbije Zoran Anđelković izjavio da je od pojave aplikacije Temu zabeležen porast pošiljki za 30 odsto, te da će do kraja godine biti pet miliona paketa primljenih samo preko Temu-a.
Kupujete li onlajn odeću i obuću?
Ipak, čini se da ova slika može biti promenjena u vrlo kratkom roku, imajući u vidu najavu dolaska trećeg velikog kineskog igrača u Srbiju – globalne platforme za onlajn prodaju Šejn (Shein).
Naime, dostupnost platforme u zemlji omogućena je potpisivanjem bilateralnog sporazuma Pošte Srbije sa Mađarskom poštom 14. avgusta. Anđelković je tom prilikom istakao da za korisnike ova saradnja znači bržu, jednostavniju i jeftiniju isporuku naručene robe, dok će se mreža Poštinih paketomata sa sadašnjih 500, do kraja godine proširiti na 1.000 paketomata namenjenih isporuci pošiljaka.
"Za korisnike to znači bržu i lakšu isporuku robe, koja će nakon završetka postupka carinskog nadzora, na adrese korisnika biti isporučivana u roku od 72 sata“, naveli su u Pošti Srbije za Euronjuz.
Budući da pristup novoj platformi građani Srbije mogu očekivati u nekom doglednom periodu, postavlja se pitanje šta Šejn zapravo nudi, kolika je sličnost sa još uvek aktuelnim Temu-om i na koji način može da utiče na srpsko tržište. Takođe, nameće se i pitanje da li trenutno svedočimo već potpuno prezasićenju tržišta, kao i kakve to dalje posledice može sa sobom poneti.
Jeftini proizvodi, privlačna garderoba, ali kritike brojne
Šejn je još 2008. godine u Kini osnovao preduzetnik Ksu Jangcian i predstavlja, po procenama mnogih, najveću onlajn prodavnicu tzv. „brze mode” koja posluje putem svoje aplikacije i veb sajta u više od 200 zemalja širom sveta. Prvobitno ime platforme bilo je Šeinsajd da bi 2015. godine bilo skraćeno na danas poznato - Šejn.
Iako je najpoznatiji po modnom asortimanu, u ponudi prodavnice mogu se pronaći i različiti kućni aparati, kozmetički proizvodi i drugi artikli. Ono što je svakako potrošačima najprivlačnije jesu majice i cipele za svega par dolara, farmerke za desetak, dok se prema određenim računicama haljine prodaju za upola manje od onih koje plasiraju neki poznati modni giganti. Statistika pokazuje i da su korisnici aplikacije najvećim delom tinejdžeri te pripadnici generacije Z (GenZ).
Godine 2022. Šejn postaje najveći svetski trgovac brze mode, nakon što je obezbedio procenu od 100 milijardi dolara u krugu finansiranja. Međutim, kao i druge slične prodavnice, i Šejn se našao na udaru različitih kritika u godinama iza.
Polazeći od toga da sistem brze mode sa sobom nosi veliku količinu zagađenja, mahom usled korišćenja lošijih materijala, hemijskih boja i obrade garerobe, do toga da ti isti proizvodi dolaze u pakovanjima koja se ne recikliraju, zabrinutost za životnu sredinu nalazi se pri samom vrhu kritika.
S druge strane, zamerke su više puta dolazile i zbog kopiranja dizajna i stilova različitih svetskih dizajnera. Tako su u julu 2023. godine tri dizajnera sa sedištem u SAD podnela tužbu protiv Šejna zbog „ogromnog kršenja autorskih prava”, navodeći da je namerno i sistematski kopirao njihove dizajne. Zbog ovakvih problema, iz Šejna su više puta istakli da ozbiljno shvataju sve tužbe o autorskim pravima i da su uvedeni novi alati veštačke inteligencije za borbu protiv krađe IP-a.
Takođe, slično kao i druge široko rasprostranjene kineske onlajn prodavnice, i Šejn je prolazio mnoga ispitivanja za prikupljanje i korišćenje podataka, naročito u SAD. Po svemu sudeći, mnoge su sličnosti sa njegovim trenutnim parnjakom Temu-om, međutim postoje i izvesne razlike.
Dva rivala
Treba reći da su obe platforme prilično popularne među potrošačima, tako da se distanca najpre pravi u pogledu kvaliteta. Različita iskustva i recenzije pokazuju da Shein nudi nešto bolji kvalitet po često pristupačnijim cenama u odnosu na Temu, iako postoje sporni komentari potrošača sa obe strane po ovom pitanju.
Što se tiče dostave, obe platforme nude mogućnost besplatne isporuke za većinu asortimana, s tim da, kada je reč o Shein-u, prioritet za ranu isporuku imaju one koje su plaćene. Dok standardni paket sa Temu-a stiže u roku od sedam do 15 dana, taj rok se za Šejn produžava na čak 21 dan.
Poredeći cenovni rang, Temu je po mnogim procenama ubedljivo jeftiniji od drugog kineskog giganta u internet trgovini. Ovo su omogućili ogromni popusti i bonusi dobrodošlice koje novi korisnici dobijaju – od bonusa za registraciju do bonusa za preuzimanje aplikacija, platoforma se na mnoge načine trudi da privuče nove potrošače.
Kada je reč o Srbiji, izvršni direktor i član Upravnog odbora Ikomerc Asocijacije Srbije Ivan Tanasković za NIN navodi da će dolazak platforme u zemlju, uz već prisutan Temu, svakako doneti značajne promene i izazove za domaću e-trgovinu.
Tanasković: Rizik od prezasićenja tržišta je realan
“Obe platforme su već poznate po svojim agresivnim cenovnim strategijama i širokom asortimanu proizvoda, što ih čini izuzetno privlačnim potrošačima, naročito u regionima koji su cenovno osetljivi kao što je Balkan. Shein je već dobro etablirana platforma u mnogim evropskim zemljama, poznata po brzoj modi i niskim cenama. U Francuskoj, na primer, Shein je uspeo da postigne značajnu penetraciju tržišta, sa stopom od 12.8 odsto (Izvor: Ecommerce News), što ga čini jednim od vodećih igrača u sektoru brze mode. S obzirom na ovakve uspehe u razvijenijim tržištima, nije nerealno očekivati sličan scenario i u Srbiji, gde će Shein verovatno brzo privući veliki broj potrošača, naročito među mlađom populacijom”, počinje Tanasković.
On dodaje da prema istom izveštaju, Shein okuplja pretežno Gen Z populaciju, što dodatno objašnjava njihov uspeh u privlačenju mlađih potrošača, koji su skloni brzim trendovima i pristupačnim cenama.
“Ova demografska grupa, koja se sve više oslanja na online kupovinu, predstavlja ključni segment tržišta za Shein, i njihov dolazak na srpsko tržište mogao bi dodatno podstaći potrošnju u ovoj grupi”, ističe naš sagovornik.
Kako Tanasković objašnjava, ulaskom još jedne velike platforme poput Shein-a nameće se pitanje da li tržište može da podnese toliki broj sličnih ponuđača.
“Dok su niske cene i širok asortiman svakako privlačni za potrošače, rizik od prezasićenja tržišta je realan. Ovo bi moglo dovesti do smanjenja tržišnog udela domaćih prodavaca koji se bore sa konkurencijom u pogledu cena. Sa druge strane, povećana konkurencija mogla bi stimulisati domaće igrače da unaprede svoje poslovne modele, usmere se na pružanje dodatnih vrednosti, kao što su personalizovana usluga, brža dostava i lokalna podrška. Ove prednosti mogu biti ključne za održavanje konkurentnosti na tržištu preplavljenom globalnim gigantima”, navodi on.
Tanasković zaključuje da iako dolazak Shein-a i Temu-a može doneti određene koristi potrošačima kroz niže cene i veći izbor, istovremeno je neophodno pažljivo pratiti u kom smeru i na koji način će se tržište razvijati, kako bi se izbegle negativne posledice po domaću privredu.
BONUS VIDEO:Onlajn kupovina
(Mondo/NIN)